Ny GT2-klasse på vei - og her presenteres den seneste børsa på lista
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

RACING: Internasjonal GT-racing er blitt en enorm suksess verden over etter at flerfoldige virkelig har satset, hvor det først og fremst er GT3- og GT4-klassene som er blitt pionér-klassen i en rekke serier.
Nå skal en GT2-serie innføres, selv om denne ikke skal overgå GT3 hva gjelder pris og nivå. Det er SRO Motorsports, som blant annet står for de prestisjefylte Blancpain-seriene, som har etablert et nytt GT2-begrep, hvor det er mer hestekrefter enn i GT3-bilene, men totalytelsen og kjøreegenskapene skal være mer forenklet og tilpasset mer amatør- og gentelmenskjøring.
Fredag presenterte Audi sin R8-modell for GT2. Fra før har Audi samme modell i både GT3 og GT4. Bilen er utstyrt med en illsint V10-motor med nærmere 640 hestekrefter, og er en bil som er ment vel så mye for trackdays og annen oppvisnings- og opplevelseskjøring ved siden av ren gateracing. Prislappen lyder på intet mindre enn 338.000 euro, pluss moms, noe som tilsvarer en pris på over 3,2 millioner norske kroner før moms.
Bilen ble avduket under britiske Goodwood Festival of Speed, som arrangeres denne helgen. Senere i helgen skal også den danske racinglegenden Tom Kristensen vise fram bilens ytelser for aller første gang foran titusenvis av tilskuere.
Ved siden av Audi har også Porsche utviklet en 911-modell innenfor samme reglement.