Ole Christian viste godt VM-tempo da han fikk matchet seg mot en av verdens beste asfaltførere

Fjorårets debut i WRC-bil huskes ikke med spesielt stor glede. Nå fikk Ole Christian Veiby en ny sjanse, og takket for tilliten på en helt annen måte.

Publisert

I desember i fjor skulle Ole Christian Veiby for første gang måle krefter mot verdenseliten i rally i samme redskap som de beste førerne, men mer krevende omstendigheter kunne han knapt fått under det regntunge, tåkete og klinete Rally Monza - et løp som endte opp i autovernet på de snødekte fjellveiene.

Ole Christian Veiby og Thierry Neuvile i forbindelse med Targa Florio Rally på Sicilia i Italia. (Foto: Privat)

I desember i fjor skulle Ole Christian Veiby for første gang måle krefter mot verdenseliten i rally i samme redskap som de beste førerne, men mer krevende omstendigheter kunne han knapt fått under det regntunge, tåkete og klinete Rally Monza - et løp som endte opp i autovernet på de snødekte fjellveiene.

25-åringen fra Kongsvinger følte på ingen måte at han fikk vist sitt potensiale i det løpet, og var derfor sjeleglad for at Hyundai-sjefen Andrea Adamo ga ham fornyet tillit i en fullblods WRC-bil denne helgen. Riktignok ikke i VM-sammenheng, men Veiby ble matchet mot Thierry Neuville under Targa Florio Rally på italienske Sicilia - en av verdens beste rallyførere på asfalt og attpåtil i samme bilmerke. Over løpets 92 kilometer, tilsvarende omtrent én dag i Rally-VM endte nordmannen opp 42,6 sekunder bak Neuville, noe som tilsier et forsprang på 0,46 sekunder per kilometer.

– Fy fader, vi har kost oss i helga. Etter hver eneste målgang har vi sittet og ledd i bilen. Det går altså så unna. Det går så fort. Det er så sinnssykt mye feste. Også var det et skikkelig gromt løp med gromme veier. En skikkelig morsom helg, og dette ga meg en ordentlig boost i forhold til det vi opplevde i Monza, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

– Hva leser ut av det resultatet ut ifra forutsetningene? Leverte du bedre enn forventet?

– Ja. Jo, eller - altså… Jeg visste ikke hva slags forventninger jeg hadde til løpet egentlig. Jeg kjente ikke løpet og aldri har jeg kjørt denne bilen på ordentlig asfalt heller. Veiene var veldig fine og man kunne kjøre ordentlige racinglinjer. Så det kom seg etterhvert. Til å begynne med var det jo så mye krefter og mye uroligheter på rattet og sånt. Men det ble bedre etterhvert, og jeg fikk til roligere bevegelser. Og ikke minst gjøre seg ferdig med brems, ta svingene i én sving. Det er jo en komplisert bil, og diffene åpner seg om du ratter for mye, oppsummerer Veiby.

Han tok én etappeseier over Neuville, og delte også en etappeseier med belgieren. Utover dette måtte han se teamkollegaen i Hyundai være noen steg foran. Og det var helt greit, for han visste på forhånd at han ikke skulle ha sjans på Neuville.

Han er klar på hvor han vet han taper sammenliknet med Neuville og de andre etablerte førerne som kjemper i toppen i VM.

– Når det går fort og du kommer til firer-svinger, kanskje en fem minus, så vet man liksom ikke helt hvor grensa ligger. Man må på en måte bremse litt, men på en annen side kan man ta med seg så sjukt mye fart med aerodynamikken på en slik bil. Det er veldig uvant, og det sitter i hodet. Sånt kommer seg etterhvert, sier Kongsvinger-gutten.

Det er foreløpig ikke bestemt når, eller om, han skal få en ny sjanse i WRC-bilen. Han håper å kunne få målt krefter på grus på et senere tidspunkt, men fokuserer nå på Rally Portugal, hvor han og Oliver Solberg utgjør Hyundais tospann i WRC 2.

Powered by Labrador CMS