Oliver Solberg hadde ingen grunn til å smile etter brannen i bilen som oppstod etter avkjøringen på lørdagens første etappe.
Oliver Solberg hadde ingen grunn til å smile etter brannen i bilen som oppstod etter avkjøringen på lørdagens første etappe.

Oliver etter brannen i Kroatia: – En del av sporten, men likevel er jeg veldig lei meg overfor laget

Det som kunne se ut til å nærme seg en av karrierens beste plasseringer i WRC-sammenheng endte med avkjøring og totalskadet bil.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Etter en sterk åpning på helgens Rally Kroatia var utsiktene gode for Oliver Solberg som begynte jakten på å utligne WRC-karrierens beste løpsresultat. Solberg hadde all grunn til optimisme etter sjetteplassen i Rally Sweden.

RALLY: Etter en sterk åpning på helgens Rally Kroatia var utsiktene gode for Oliver Solberg som begynte jakten på å utligne WRC-karrierens beste løpsresultat. Solberg hadde all grunn til optimisme etter sjetteplassen i Rally Sweden.

På fredagens første gjennomkjøring handlet det mest om å bygge erfaring for den norsk-svenske føreren. En snurring under den første etappen skulle ikke sette en stopper for Solberg som hadde en syvendetid etter SS1. I de påfølgende etappene kjørte han inn til jevne sjettetider på hver etappe og lå på en sjetteplass mot fredagens første service.

– Vi kjører rolig og forsøker å forbedre notene mine å bli bedre. Vi mangler mye feste og det er veldig enkelt å skli av veien, så vi må være forsiktig. Mye kan skje, sa Solberg etter SS4.

Da fredagens andre gjennomkjøring var i gang klatret Solberg til en femteplass etter at Ford-fører Gus Greensmith punkterte. Etter målgang fortalte han at planen deres var å ta det rolig og vente på at de andre førerne får problemer.

Solberg tapte mye tid på SS6 men beholdt fortsatt femteplassen i løpet, til tross for at Elfyn Evans tok mye inn på norsk-svensken. Solberg svarte derimot på tiltale og kjørte inn til en tredje og fjerdetid på SS7 og SS8.

– Det har vært en oppløftende ettermiddag, det er bare litt synd det som skjedde på SS8. På morgenen prøvde vi bare å komme oss igjennom og implementere forbedringene til ettermiddagen og tempoet ble bare bedre og bedre, fortalte han etter fredagens kjøring.

Det ble derimot kortvarig glede for Hyundai-duoen. Utfordrende vær med gjørmete veier gjorde at Solberg kjørte av veien bare 3,9 kilometer inn i lørdagens første fartsetappe. Solberg og hans kartleser, Elliot Edmondson, som seg helskinnet fra krasjen, men den varme eksosen startet en brann i buskene som lå under bilen.

Dette tilskuerbildet er tatt like etter brannen som oppstod i bilen til Solberg.
Dette tilskuerbildet er tatt like etter brannen som oppstod i bilen til Solberg.

Man kunne se Solberg og Edmondson forsøke desperat å slukke brannen i bilen på en video fanget opp av en tilskuer til lite nytte. Det tok ikke lang tid før bilen ble overtent og arrangøren så seg nødt til å avlyse SS9.

Skadene på bilen var så omfattende at mekanikerne ikke ville hatt tid til å reparere bilen. Da så Hyundai seg nødt til å trekke deltagelsen til Solberg.

– Dagen gikk definitivt ikke etter planen. Jeg mistet bakenden på bilen og dro av veien. Den varme eksosen forårsaket brann bak på bilen. Dermed måtte vi stoppe for dagen, sier Solberg i en pressemelding etter løpet.

– Det var ikke dette det vi ønsket fra vårt første besøk i Kroatia. Selvfølgelig er det en del av sporten, men likevel er jeg veldig lei meg overfor laget, for meg selv og Elliott etter en god første dag. Men vi har lært mye, og vi kommer sterkere tilbake, fortsatte 20-åringen.

Det er sesongens andre brutte løp for Solberg som måtte stå over avslutningen på Rally Monte-Carlo av medisinske årsaker. Etter planen skal han heller ikke kjøre full sesong i den gjeveste WRC-klassen da han skal rullere bilen med Dani Sordo.

Powered by Labrador CMS