Oliver Solberg under spektakulære franske fjellandskap.

Oliver stråler av glede etter overlegen kjøring i Monte-Carlo

Ingen har vært i nærheten av å tukte Oliver Solberg under fredagens etapper. Selv mener han at han ikke trenger å satse 100 prosent.

Publisert

RALLY: De siste to årene har båret preg av en Oliver Solberg som overordnet sett aldri fant flyten og godfølelsen i Hyundais biler, fortrinnsvis i Rally2-kategorien. Hans store resultater har stort sett vært ensbetydende med deres privateide Volkswagen Polo GTI R5, samt at han også kjørte solid i tre WRC 3-løp for Skoda i 2020.

RALLY: De siste to årene har båret preg av en Oliver Solberg som overordnet sett aldri fant flyten og godfølelsen i Hyundais biler, fortrinnsvis i Rally2-kategorien. Hans store resultater har stort sett vært ensbetydende med deres privateide Volkswagen Polo GTI R5, samt at han også kjørte solid i tre WRC 3-løp for Skoda i 2020.

Men 2023 kan lukte annerledes. Etter fredagen å dømme så har Oliver Solberg funnet seg en ny bestevenn. Og den heter Skoda Fabia RS Rally2.

– Alt har vært så rolig og fint. Bare kjørt «cleant». Jeg er veldig, veldig fornøyd med bilen. Fin asfaltkjøring. Dette passer kjørestilen min bra, sier Oliver Solberg til Parc Fermé på telefon fra transportetappen på vei inn til kveldsservicen.

– Lenge siden du har vært så fornøyd i en rallybil?

– Det er en stund siden, ja...

Frikjent av Pirelli

21-åringen scorer ikke poeng i WRC 2 denne helgen, men kjører i samme rekkefølge som de WRC 2-kategoriserte førerne. Under torsdagens to kveldsetapper gikk det mer rolig for seg, i tillegg til at han fikk en punktering på SS2 som han tapte godt over 1,5 minutt på.

– Jeg gikk fra maks lufftrykk til at dekket eksploderte. Jeg traff ingenting. Det kan ha vært noe med ventilen eller liknende, har Pirelli fortalt meg, sier Solberg, som uansett ikke bruker mye energi på uhellet ettersom han ikke scorer WRC 2-poeng.

Fredag har han vært raskeste Rally2-bil på fem av seks fartsprøver. Den prøva han ikke vant på var han ni tideler bak Nikolay Gryazin. Fredagen isolert sett har Solberg vært 17 sekunder raskere enn den kvikke russeren som leder WRC 2.

– Jeg har startet 15 biler bak i dag. Og på den ene prøva jeg tapte ni tideler på, så var det den eneste prøva med myte kutting og slik på.

– Så du fant en unnskyldning for akkurat den, altså?

– Jeg må få lov til å ha én unnskyldning i dag, da humrer norsk-svensken.

Forsiktig med oppsettet

Humøret er i alle fall på plass, i takt med den myteomspunnede godfølelsen som alle bilsportutøvere prater om. Det kunne merkes godt gjennom telefonrøret. Det er en vesentlig mer fornøyd, lettet og glad Solberg som oppsummerer dagen kontra hva som har vært tilfelle i en rekke andre løp de siste par årene.

– Det er så deilig å være inne i det igjen. Det har vært en tøff tid. Nå får vi lov til å jobbe som vi vil, og man har alle folk med seg. Det at man har et team rundt som vil være med deg, der må jeg si Toksport er jævlig bra. Dette er jævlig moro, sier Solberg.

Pappa Petter sendte en tekstmelding tidligere på fredagen hvor han konstaterte at sønnen ikke rørte oppsettet på bilen nevneverdig gjennom dagen.

– Nei, jeg rørte kun to demperklikk på dekkbyttet midt på dagen. Det var det. I Hyundai i fjor klikket jeg demperne mellom hver etappe. Nå så bare koser vi oss og har det «chill». Noen ganger kjører jeg på 98 prosent, andre ganger 95, og kanskje til og med ned på 90. I alle fall ligger vi stort sett på 90 til 95 prosent. Men jeg har en god «feeling», altså, konstaterer han.

I WRC-klassen er det Sebastien Ogier som leder etter å ha kjørt kontrollert og stabilt gjennom hele dagen. Han er 36 sekunder foran regjerende verdensmester Kalle Rovanperä, mens Thierry Neuville ligger ytterligere 1,9 sekunder bak finnen.

Powered by Labrador CMS