Oskar (15) er høyaktuell for VM i simracing - men så kom den store begeistringen etter NM-debuten i ekte racing

I utgangspunktet er det gokart som Oskar Biksrud skal fokusere på i den virkelige verden. Likevel vurdere han å stå over det neste løpet for å kunne kjøre bil med tak på.

Publisert

Racing-NM fortsatte sesongen på den sprett nye banen på sørvestlandet, utenfor Sokndal, da Motorcenter Norway hadde sitt første arrangement etter at banen nylig ble åpnet. Og det ble en høst vellykket NM-debut for arrangørene.

Oskar Biksrud i sin Ford Fiesta i GT5 på Motorcenter Norway. (foto: Jørn Pettersen / Racing-NM)
Oskar Biksrud i sin Ford Fiesta i GT5 på Motorcenter Norway. (foto: Jørn Pettersen / Racing-NM)

Racing-NM fortsatte sesongen på den sprett nye banen på sørvestlandet, utenfor Sokndal, da Motorcenter Norway hadde sitt første arrangement etter at banen nylig ble åpnet. Og det ble en høst vellykket NM-debut for arrangørene.

En vellykket NM-debut kan det også sies å ha vært for Oskar Biksrud. Riktignok er det ikke 12.-, 13.- og 14. plasser han samler på i utgangspunktet, men bare det å få en hel NM-helg i en ekte bil var mer enn nok erfaring å samle inn for 15-åringen fra Eggedal.

– Dette var en kjempeerfaring. Noe av det morsomste jeg har gjort på lenge. Bare det å ligge og kjøre bil mot så mange andre, «in real life», liksom, sier Biksrud til Parc Fermé.

Vurderer å droppe gokartløp

Han fikk stor oppmerksomhet da han sent i 2019 ble presentert som én av fire juniorutøvere som EVEN Management ville satse på, med simracing som utviklingsplattform sammen med dere egne grener. Biksrud er først og fremst gokartfører og har siktet innstilt mot NM, som kjøres over én helg i Bergen om to uker.

Likevel har han fått forsmaken på det han egentlig vil, nemlig å kjøre en «ordentlig» bil. Med lave aldersgrenser i norsk racing var det mulig for 15-åringen å stille opp I GT5-klassen, den «minste» klassen i ytelse og effekt, men den største klassen i deltakelse i norsk racing. En ny innkjøp Ford Fiesta for anledningen gjorde det mulig å stille opp.

– Det var så innmari gøy. Jeg har bare lyst til å kjøre mer. Det står mellom gokartløp på Kongsberg og racing på Rudskogen, som kolliderer i august. Jeg merker nå at jeg har veldig lyst til å kjøre på Rudskogen. Jeg har ikke hatt noen god sesong i gokarten heller, så jeg heller egentlig mot å ofre et gokartløp nå, sier Biksrud, svært takknemlig overfor foreldre og besteforeldre og egne sponsorer som gjorde det mulig å gå til anskaffelse av denne racingriggede Fiestaen.

Biksrud har nå altså gått den veien mange er spent på hvordan vil fungere. For han og de tre andre EVEN-juniorene har på rekordtid etablert seg som noen av landets beste simracere, i et miljø hvor de beste også figurerer i verdenstoppen. Godt hjulpet av simracingprofilen Tommy Østgaard som har samarbeidet med EVEN de siste årene.

Simracingen vs. ekte racing

Oskar Biksrud under presentasjonen av EVEN Managements nye prosjekt, Next Generation, med base i simracing. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Oskar Biksrud under presentasjonen av EVEN Managements nye prosjekt, Next Generation, med base i simracing. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men nå fikk han for første gang omsatt erfaringen fra simulert kjøring til virkelig kjøring.

– Simracingen ga meg jo en «boost». Man lærer baner fortere, man lærer sporvalg og bremsepunkter fortere - og bare det å sitte i en bil kontra en gokart, for å vite og skjønne hvor du er på banen. Og det å kjøre i trafikk og kjøre forbi andre og være i dueller er også noe jeg har fått veldig mye igjen for fra simracingen, sier 15-åringen.

Han vil være forsiktig med å skylde på utstyret, men han tror at selve bilen ikke hadde de største fordelene på banen i Sokndal, spesielt på grunn av alle høydeforskjellene. Selv om reglene i GT5 er strenge for at klassen skal være mest mulig konkurransedyktig, så tror han at han selv kunne hevdet seg høyere hvis alt lå bedre til rette rent teknisk.

– Det var nok BMW som hersket her. Men jeg hadde noen tekniske problemer med varsler som kom opp som gjorde at jeg måtte skru motoren av og på. Det skjedde flere ganger, og jeg tapte mye på det, dessverre. Men det viktigste nå var likevel å få erfaringen, sier Oskar.

Selv om det nå er stort fokus på kjøring i den virkelige verden, så har han ikke gitt slipp på den virtuelle bilkjøringen. Han følger nemlig sin mentors fotspor og er nærme å kunne kvalifisere seg til VM.

– Jeg ligger bedre i rute i år enn i fjor. Jeg var ikke like høyt rangert i fjor i forhold hva som er kravet. Det er ikke mange løpene som gjenstår nå før jeg kan kvalifisere meg. Så målet er å kunne kjøre VM i neste sesong på iRacing, sier Biksrud.

Powered by Labrador CMS