På én uke har Karl Peder (14) fått sitt store gjennombrudd i utlandet - og fått kjøre rallybil

Han er plukket opp i et prestisjefylt juniorprogram, men må også levere deretter. Det har Karl Peder Nordstrand virkelig begynt å gjøre.

Publisert

Det var i desember 2019 at han var én av fem unge kandidater som EVEN Management ville satse på med en ny generasjon bilsportutøvere. Ved siden av deres respektive grener, i Nordstrands tilfelle crosskart, så er det simracing som innledningsvis har vært deres utviklingsplattform som bilsportutøvere før det skal fokuseres mer i den virkelige verden.

Karl Peder Norstand i celebert selskap under den tsjekkiske runden med WRC-stjerna Thierry Neuville. Fra venstre prosjektleder Marius Erlandsen og sportssjef Roy Snellingen i EVEN Management. (Foto: EVEN Management)

Det var i desember 2019 at han var én av fem unge kandidater som EVEN Management ville satse på med en ny generasjon bilsportutøvere. Ved siden av deres respektive grener, i Nordstrands tilfelle crosskart, så er det simracing som innledningsvis har vært deres utviklingsplattform som bilsportutøvere før det skal fokuseres mer i den virkelige verden.

På kort tid etablerte Nordstrand og hans tre EVEN-kamerater Oskar Biksrud, Benjamin Fuglesang og Dennis Bjerke seg helt i toppen av norsk simracing, og med også sterke resultater på et internasjonalt. I den virtuelle verden. Men nå har Nordstrand også begynt å smake på den internasjonale arenaen i virkeligheten med satsingen på akademi-klassen i FIAs europeiske crosskartsatsing, definert som «crosscar».

– Forskjellen på dette kontra i Norge, er at den vi kjører med her er omtrent dobbelt så tung som crosskarten i Norge. Det føler man veldig på. Samtidig har man mye mer effekt, og man kan gå hardere inn i svinger og sånne ting, sier Karl Peder Norstrand til Parc Fermé.

Full pott

Tre løp er kjørt i årets sesong. Han ligger på en fjerdeplass sammenlagt, men har absolutt muligheter til å klatre når to løpshelger gjenstår. Det er bare to poeng opp til belgiske Viktor Vranckx på bronseplass, og til tetduoen Gil Membrado fra Latvia og Etan Pepujol fra Frankrike har han 23 poeng å hente.

Etter en litt trøblete start i to første rundene i Frankrike og Tsjekkia, så løsnet det i Italia for en uke siden. Der gikk han hen og vant alt som var, både kvalifiseringsomgangene og finalen. Dette i konkurranse med 15 førere fra ti ulike nasjoner, og Nordstrand er eneste nordmann med. En av de sterkeste konkurrentene på papiret er 17-årige Kobe Pauwels som også er i toppen av RX3 (tidligere Super 1600) i Rallycross-EM, men Pauwels er på plassen bak Nordstrand i sammendraget.

– For meg var det en kjempeprestasjon. Vi klarte å makse poengskalaen og ta seieren hjem. Det har vi ventet på lenge. Det løsnet virkelig nå, så denne ballen må vi trille på videre. I det første løpet i Frankrike hadde vi en del trøbbel med vogna, og endte med brutt i innledende. I Tsjekkia stod jeg pole position, men så klarte jeg å snurre i finalen. Da endte jeg i veggen, og det var med andre ord min egen skyld, sier 14-åringen.

– Hvorfor løsnet det nå?

– Jeg tror det var, hva skal vi si, at jeg har trent veldig godt inn til helga og hatt veldig mye fokus på akkurat denne helgen. Hvis vi skulle ha noe å gjøre i dette mesterskapet, så måtte det gå bra nå. Men man kan ikke bare tenke på at det skal gå bra, man må gjøre noe for det også. Jeg følte sjøl at at jeg klarte å få til denne balansen bra denne gangen, sier han.

God løpserfaring fra simulatoren

Karl Peder Nordstrand fikk det endelig til å løsne i den tredje runden i FIA Cross Car Academy Trophy i Italia. (Foto: EVEN Management)

Han gir mye av æren til konkurranseerfaringen og den mentale biten som kreves fra simracingsatsingen med EVEN, og at det har formet han på en annen måte enn tidligere fra crosskarten.

– Alle løpene i «simmen» mener jeg har hatt en ekstremt stor effekt. Også med tanke på oppsett, fordi fysikken på mange måter er lik - selv om kjørestilen i crosskarten er helt motsatt en på simmen. Men jeg har også blitt mer rutinert ettersom jeg er blitt eldre, men det er klart - du skal holde deg ganske rolig gjennom en løpshelg. Og det føler jeg er blitt bedre på nå enn da jeg var liten med crosskart. Da var det mer hopp og sprett og alt mulig, slår hamarsingen fast.  

Nordstrand er den eneste av EVEN-gjengen som kjører på løst underlag etter å ha kjørt crosskart i Norge siden miniklassen fra starten av barneskolederen. De tre andre satser enn så lenge på gokart. EVEN har dog en ambisjon om å utvikle framtidens verdensmester i rally, etter mangeårig suksess i verdenstoppen med blant annet Andreas Mikkelsen og Esapekka Lappi.

Fikk teste ordentlig rally for første gang

Gliset til Karl Peder Nordstrand indikerer tydelig hva han tenker om å få kjøre rallybil. Her sammen med norgesmester Steve Røkland i hans Peugeot 208 R2. (Foto: EVEN Management)

Og Karl Peder er klar på at det fortsatt er rally han sikter seg inn mot. Alderen setter en naturlig stopper for hvor mye rally man får kjørt, og at satsingen på crosskart i Europa også har andre aspekter ved seg enn bare kjøretrening.

– Målet med denne serien er å få internasjonal erfaring og lære litt av hvordan det er å være en del av et FIA-opplegg. Det var veldig viktig for oss da vi så etter serier, og da passet det perfekt at denne serien dukket opp, sier Nordstrand.

Men forrige uke fikk han også sin første ordentlige smakebit på rally da EVEN hadde samling på Starmoen utenfor Elverum med to innleide R2-biler fra Stig Rune Skjærmoen og Steve Røkland. Ungguttene har tidligere får muligheten til å kjøre rallybiler under ordnede former på selve bilcrossbanen, men nå fikk de også prøve seg på en litt mer tilrettelagt rallytrasee sammen med selve banen.

– Det er kjempegøy og få testet en skikkelig rallybil, spesielt når målet mitt er å kunne hevde seg i rally. Den følelsen når man får flyten i kjøringa er digg, sier en oppspilt 14-åring.

Powered by Labrador CMS