Petter og Johan droppet første trening: – Det er ren strategi

Banen i Frankrike sliter mye dekk. Det vet i hvert fall Petter Solberg alt om.

Publisert

Han er kanskje kjent for å ha en kjørestil som sliter mye dekk, og Solberg er ikke ukjent med hvordan den røffe asfalten i Frankrike biter på dekkene.

Petter Solberg stod over første trening. Her er han klar for andre treningspass. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han er kanskje kjent for å ha en kjørestil som sliter mye dekk, og Solberg er ikke ukjent med hvordan den røffe asfalten i Frankrike biter på dekkene.

– Jeg hadde ikke dekk igjen til finalen. Jeg brukte alt før finalen, sa Solberg til VG etter VM-runden for to år siden.

Mange stusset imidlertid over hvorfor både Petter Solberg og Johan Kristoffersson stod over første treningspass fredag kveld. Hadde de problemer med begge biler, tilfeldigvis? Eller hva var greia?

– Strategi. Ren strategi, kontret Petter raskt overfor Parc Fermé da vi spurte hvor han og VM-lederen ble av etter første trening.

Nye dekkrekler

Nye regler for i år er nemlig at dekkene som benyttes til treningene ikke bare kan «kastes» like etterpå, slik de er blitt gjort før. Dekk som brukes under trening skal også tas med til omgangene.

Totalt to nye slickssett (åtte dekk, journ.anm), kan klasses inn per løpshelg, samtidig som de kan ta med seg ett sett med fire dekk fra tidligere løp. Ved siden av dette kommer også regndekkene.

Dermed må teamene tenke seg nøye om hvordan settene disponeres.

– Første treningspass er bare «cleaning» av banen. Det er ikke noe vits i å bruke opp dekk på det, konstaterte Solberg.

Regndekk på tørt

Dog var ikke PSRX de eneste som tenkte på dekkene. Samtlige team hadde dette i bakhodet, og noen mer kreative enn andre.

Blant annet skal Timur Timerzyanov ha brukt to regndekk på høyresiden av bilen. Fordi det er mest høyresvinger, slites ikke høyresiden på bilen like mye - og ettersom det er meldt fint vær gjennom hele helgen er sjansen for at regndekkene skal benyttes heller små.

Hva så med Andreas Bakkerud og EKS?

Solen skinner og temperaturen er høy. Likevel ser vi på dekkmønsteren at høyre bakdekk ikke akkurat er tørrværsdekk på bilen til Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Bare ta en titt på andre siden du, sa bergenseren til Parc Fermé, uten å si så mye mer før han gikk videre og tok hånd om fansen og teamkollegene.

Der kunne vi altså skimte ett regndekk på høyre bak, altså dekket som får minst belastning. Ellers var settet forøvrig allerede godt brukt fra før.

Powered by Labrador CMS