Positive reaksjoner etter at NBF senker aldersgrensene

Neste år blir det flere muligheter for 15- og 16-åringer til å kjøre rallycross, og det blir også mulig å kjøre bilcrossbil fra året du fyller 14 år.

Publisert

Tirsag kveld meldte Bilcross.no om nedsatte aldersgrenser i bilcross fra og med 2018.

Rallycross junior, her fra RallyX Nordic i Skien i 2016. (Foto: Simen Næss Hagen)

Tirsag kveld meldte Bilcross.no om nedsatte aldersgrenser i bilcross fra og med 2018.

Dermed kan ungdommer født i 2003 fra og med neste år få kjøre ordinære heat i bilcross. De siste årene har en fra året man fyller 15 kunne kjøre såkalt junior trening, ved at man kjører ordinær trening én og én og ikke i ren konkurranse. Og aldersgrensen for junior trening senkes dermed til året du fyller 14 år.

– Ved å senke alderen blir vi like med Sverige, det er hovedtanken. Nå kan man delta i bilcross junior fra det året man fyller 15 år. Det vil bli mulighet for å trene fra det året man fyller 14 år, men under strengere oppsyn. Det vil si kun på trening under kyndig veiledning med instruktør, sier sekretær i bilcrosseksjonen, Vera Bakke Andresen, til Bilcross.no.

(Foto:Simen Næss Hagen)

Onsdag melder også Bilsportforbundet på sine nettsider at nedsatte aldersgrenser også vil gjelde i rallycross. Her blir aldersgrensene satt ned til henholdsvis 15 og 16 år i de ulike klassene fordelt slik:

  • Rallycross Junior: Fra og med det året man fyller 15 år
  • Supernasjonal t.o.m 1600 cm³: Fra og med det året man fyller 15 år.
  • Supernasjonal 1600 – 2000 cm³: Fra og med det året man fyller 15 år
  • Supernasjonal t.o.m 2400 cm³: Fra og med det året man fyller 16 år
  • Supernasjonal over 2400 cm³:  Fra og med det året man fyller 16 år
  • Supercars/Åpen klasse: Super Cars, Div 1/2 samt gruppe B (inkludert biler med utgått homologering, også biler utgått fra gr. B, tidligere Div. 2 biler. (teknisk reglement § 311) Fra fylte 16 år.
  • Nasjonal Rallycross (NRC): Fra og med det året man fyller 15 år

Det betyr at man blant annet nå kan kjøre biler i tilsvarende internasjonale klasser som Super1600 og TouringCars i praksis når man er 14 år gammel, mens det åpnes opp for Supercars fra du har fylt 16 år, og ikke bare året du fyller 16 år.

Rustad svært positiv

Dette er nyheter som blir godt mottatt fra flere norske bilsportprofiler. Senking av aldersgrenser har generelt vært et tema i bilsportmiljøet over mange år, og det applauderes det første grepet som blir gjort.

– Skal man skape verdensmestre for framtiden, så må man følge med på det som skjer i verden. Det er viktig å begynne tidlig. Før var det vanlig å begynne i Formel 1 som 30-åring. Nå er man 20 år, sier bilsportlegende Tommy Rustad til Parc Fermé, og viser til hvordan senking av aldersgrensen i gokart har båret frukter for dagens utøvere i ulike grener.

– Da jeg skulle begynne, så var aldersgrensene her 16 år. Så jeg begynte seint med bilsport i forhold til dagens ungdom, sier Rustad.

Men han er svært positiv til at man kan få mulighet til å kjøre en ordinær bil inntil to år før det er mulighet på vei i form av øvelseskjøring.

– Man får en teknisk forståelse om det grunnleggende inn mye raskere. Dette med bevegelsesenergi som er så fint ord, at man får kjenne på vektmassen i bevegelse fra tidlig av, og alt annet teknisk rundt det å kjøre en bil, sier Rustad.

– Et godt tiltak

Også Andreas Bakkerud, helprofesjonell rallycrossfører og tidligere europamester, ser svært positivt på at unge får muligheten til å kjøre rallycross og bilcross på et tidligere stadie enn før.

– Vi har jo sett 14-15-åringer kjøre fletta av de fleste i rallycross, sier Bakkerud og viser til utøvere som Oliver Solberg Ole Henry Steinsholt.

For han tror bilcross er den perfekte arena å få erfaring med bilkjøring på.

– Dette syns jeg er et godt tiltak av NBF for å kunne satse mer på de yngre. Bilcross er en såpass uskyldig gren at det går helt fint å sette ned aldersgrensene. Samtidig må vi tenke på at bilcross også er ett av de største bilsportgrenene, sier bergenseren videre, og legger til:

– Skal lille Norge fortsette å være en stor bilsportnasjon, så må vi være før alle andre land på utvikling. Det å senke aldersgrenser hjelper å bygge talenter.

Slet med clutchen

Han konstaterer på helt ærlig vis at han ikke var en typisk jordebil-kjører som ung gutt, og at det å prøve seg med bilcrossbil som 15-16-åring var vanskelig å uvant. Bakkerud hadde tidligere kun kjørt gokart.

– Jeg ba pappa om å kjøre bilen fram til startplata for meg, for jeg fikset ikke dette med clutchen og det å løse ut den. Og da jeg fikk rallycrossbilen så var det bare enda verre.

Det er dog ikke slik at dette er første mulighet for å drive med bilsport i Norge. I både gokart, crosskart og dragracing er det muligheter å være aktiv nede i tidlig barneskolealder.

Tommy Rustad. (Foto: iRafoss)
(Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS