R5-bilene runder 1000 eksemplarer – slik blir de nye firehjulstrekkerne
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

RALLY: I forbindelse med gårsdagens grafiske presentasjon av den nye pyramiden i internasjonal rallysport, så er Rally3-kategorien ny for de aller fleste. Per i dag er det ingen bilmerker eller klasser som er noe tilsvarende det FIA vil sette opp, men dette skal altså være en enda lettere klasse innenfor firehjulsdrevne biler enn R5.
Det eneste som kommer fram er at bilene ikke skal yte veldig mye mer over 200 hestekrefter. Hva slags produksjonsmodeller som er aktuelle er heller ikke kommet fram, men FIA bekrefter at det allerede er interesse fra fire fabrikanter for klassen som skal introduseres i 2021, ifølge det tyske nettstedet Rallye-Magazin.
Avisen har forstått det slik at alle type motorvolum fra 927 til 1620 kubikkcentimeter er aktuelle, og at man utjevner forskjellen ved hjelp av en restriktor, slik at effekt-til-vekt-raten forblir på 5,6 kilo per hestekraft utifra reglementet på 1176 kilo. Det konkrete reglementet for Rally3 skal hugges i sten under FIAs motorsportforsamling i mars.
I mellomtiden kan Rallye-Magazin også fortelle at R5-bestanden i verden i løpet av 2020 vil runde over 1000 biler. I skrivende stund er det bygget 979 biler siden 2013.