Rallycrosstendenser fra Johan da han sikret årets mest sensasjonelle seier

Han ble aldri en tittelutfordrer i verdenscupen for TCR-biler. Men årets siste løp i Malaysia ble et løp for minnebøkene, alt takket være Johan Kristoffersson.

Publisert

31-åringen fra Arvika har hatt en stigende progresjon i en ellers tøff WTCR-sesong, og ettersom Volkswagen Motorsport trekker støtten til forbrenningsmotorer i bilsport, så spørs det om Kristoffersson også fortsetter i denne serien i eventuell privat regi neste år.

(Foto: Florent Gooden / DPPI)

31-åringen fra Arvika har hatt en stigende progresjon i en ellers tøff WTCR-sesong, og ettersom Volkswagen Motorsport trekker støtten til forbrenningsmotorer i bilsport, så spørs det om Kristoffersson også fortsetter i denne serien i eventuell privat regi neste år.

Uansett var det på plass å tyne ut det siste man kan bevise av ferdigheter. Kristoffersson har tidligere vært klar på at hans ferdigheter som racingfører gjorde ham til en bedre rallycrossfører, men det levnet liten tvil om at rallycrossegenskapene kom seg til rette i de våte og sleipe forholdene på Sepang-banen i Malaysia denne helgen.

Kvalifieringen var nemlig ikke av den beste storten, og i finaleløpet måtte Kristoffersson starte helt nede på 22. plass. Han trengte dog én runde på å kjøre seg opp til tredjeplass. Kommentatorene hadde aldri sett maken, for Kristoffersson gigaopphenting i regnværet skjedde midt i den dramatiske gullstriden mellom Nortbert Michelisz og Esteban Guerrieri.

Klatret 19 plasser på én runde

Med såpass lange svinger og mange alternative linjer å kunne bruke, så var det flust av dramatikk og forbikjøringer gjennom hele finaleløpet. Og opp til flere ganger kunne vi se både Kristoffersson og flere andre ligge på bredsladd ala rallycross gjennom flere av svingene når farten ble for høy.

Men svensken mestret det best av de fleste. Han fikk med seg farten ut av svingene, klarte å angripe før konkurrentene forsvarte seg, og ut på langsidene dro han med seg mest fart. Nesten til forbauselse selv over hvor mye han klarte å klatre.

– Jeg forventet ikke dette, for å være ærlig. Forholdene var ganske konstante, men jeg forventet at det skulle være mer krevende. Men vi gjorde noen endringer på bilen mellom løpene, og bilen fungerte veldig, veldig bra i tillegg til at vi gjorde riktig dekkvalg, sa Kristoffersson etter løpet.

Man kunne ligge opp til tre biler i bredden, og man visste sjeldent før etter utgangene av svingkombinasjonene om hvem som valgte de smarteste linjene. Kristoffersson kom som regel best ut av det gjennom løpet, spesielt etter å ha bygd på seg en masser av selvtillit med 19 plasser i pluss på bare den første runden.

– Under regnvær så er banen veldig bra da den er så bred som gjør at du kan bruke mange ulike linjer. Og de siste par rundene var interessante. Jeg var ikke sikker på at jeg kom til å vinne før den siste svingen. Det er så lett å gjøre vel og havne for langt ut, og førerne bak deg kan ha funnet en bedre linje, sier svensken videre.

Femteplass sammenlagt

(Foto: Florent Gooden / DPPI)

Hva han gjør neste år er dermed ikke sikkert. Spørsmålet fikk han også under pressekonferansen.

– Vi kan diskutere neste år etter nyttårsaften. Det har vært en flott opplevelse å være med her. Så jeg vil benytte muligheten til å takke alle i WTCR. En fantastisk sesong, og alt rundt har fungert veldig bra, sa Kristoffersson.

Dette var dog ikke svenskens første kamikaze-opphenting i Malaysa. Allerede i andre finale, som også ble kjørt i regnvær, klarte han noe av det tilsvarende. Han startet nettopp fra 22. startposisjon også i dette løpet, og kjørte inn til en tredjeplass.

Med seier i det påfølgende løpet klatret Kristoffersson også opp til femteplass sammenlagt i mesterskapet, og ble med det også beste Volkswagen sammenlagt. Han har fra før seierne fra Nürburgring og Suzuka på CVen, samt én tredjeplass fra Nederland som pallplass før helgens finalerunde i Malaysia. Verdenscupvinner ble til slutt Hyundai-fører Norbert Michelisz foran Honda-fører Esteban Guerrieri.

Powered by Labrador CMS