Marius Bermingrud.

Rallysmittet Bermingrud har bestemt seg for å kutte ut rallycrossen

Han var ett av Norges håp i den kommende generasjonen rallycrossførere, men nå har Marius Bermingrud valgt å skifte beite på permanent basis.

Publisert

RALLY: Selv om han, som så mange andre for tiden, pådro seg koronaviruset tidligere i vinter og mistet Rally Hadeland som følge av det, så er Marius Bermingrud først og fremst bitt av en helt annen basill.

RALLY: Selv om han, som så mange andre for tiden, pådro seg koronaviruset tidligere i vinter og mistet Rally Hadeland som følge av det, så er Marius Bermingrud først og fremst bitt av en helt annen basill.

For selv om han viste svært imponerende kjøring i den ene sjansen han fikk i EM-runden i Barcelona i fjor, så merket han nå at rallycrossen kostet mer enn den smakte. Derfor har han nå bestemt seg for å droppe slåssinga på banen og heller valgt å slåss mot seg selv inne på skogen.

– Det var en relativt kostbar opplevelse. Du må kjøre så med albuene ute for at det skal gå fort i rallycross, og det liker jeg ikke. Først og fremst fordi lommeboka mi ikke liker det, men jeg er også mer for å ha en tett kamp med fair bytte av posisjoner. I Barcelona i fjor følte jeg de prøvde å dra meg av banen uansett hva jeg gjorde for noe, sier Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Marius Bermingrud og Thea Turvoll Lien fra Numedalsrally tidligere i vinter.

Da han hadde gått til innkjøp av rallybilen i fjor, en Ford Fiesta R2T, så spurte vi om dette var et tegn på at han hadde gitt seg med rallycross. Den gang turte han ikke gi slipp på sporten han har vokst opp med og drømt om å bli proff i.

– Det er litt drastisk, da. Hehe. Omdisponerer prioriteringene litt, kanskje, sa Bermingrud den gang, om han skulle gi seg med rallycross.

Hard og kostbar avkjøring

Men nå legger han ikke skjul på valget han har tatt. Vi tok en prat med ham i etterkant av Numedalsrally tidligere i vinter, hvor han omsider fikk fullført årets første løp. Sigdalsrally endte med en avkjøring av relativt kraftig sort, mens koronasmitten som nevnt holdt ham hjemme fra Rally Hadeland.

Debuten i rally skjedde allerede i 2018, men da kun som trening til rallycrosskarrieren. Den seriøse satsingen startet så sent som i fjor, med en kraftig avkjøring på Bjørkelangen etter bare noen hundre meter. Siden har han sanket godt med erfaring gjennom de resterende NM-rundene. Fram til den relativt heftige avkjøringen under årets første NM-runde på Sigdal.

For han innrømmer at det har preget tempoet hans mer gjennom Numedalsrally, og ga ham nok en oppvekker på at han har mye å lære som rallyfører, selv om han begynte å bygge seg opp en god og lovende CV i internasjonal rallycross.

– På Sigdal var det en dårlig skrevet note fra dagen før. Nota sa jeg skulle holde høyre på krøn, og deretter et krøn og fem høyre ned til fire venstre. Så var det bare ett krøn, og ikke to. Jeg kom der i 140 kilometer i timen, og burde hatt 90. Rett foran meg var det en steinrøys. Så jeg håper det er et jorde eller noe i nærheten neste gang vi har et tilbud, sier den joviale og alltid blide Vestfossen-gutten.

Satt litt tilbake igjen

Dette kom etter fire etapper hvor han følte han hadde funnet flyten, og tenkte at han hadde mer å hente nå som han kjente seg trygg.

– Vi kjørte i 4,5 etappe uten en eneste feilsladd eller annet tilbud. Notene stemte perfekt. Og det første som skjer når jeg skal stole på notene er at jeg drar av, sier 23-åringen.

– Har den avkjøringen satt deg litt tilbake igjen bak rattet?

– Jeg merker for eksempel at det er litt nedbremsing og gass gjennom sving når man kommer i en fem venstre pluss, som egentlig skal gå på fullt. Men jeg har merket at uansett om du skal kjøre fort eller sikkert, så går det så inn i granskauen fort på skogen. Du klarer ikke kjøre så sikkert at du kan tåle å bomme på et spor, på festet eller på notene. På videoen går det vanvittig fort, sier Bermingrud, som har med seg bilens forrige fører, Thea Turvoll Lien, i kartleserstolen.

Powered by Labrador CMS