Red Bull vil avskaffe det som skal være Mercedes’ «party mode»

Dr. Helmut Marko er overbevist om at de regjerende mesterne leker katt og mus med resten av Formel 1-feltet.

Publisert

Selv både tilbakeviser og ellers unnlater Mercedes å bruke noe energi på denne såkalte party-modusen, altså en en enkel motormapping som kan gi maks effekt over en kortere periode.

(Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool)

Selv både tilbakeviser og ellers unnlater Mercedes å bruke noe energi på denne såkalte party-modusen, altså en en enkel motormapping som kan gi maks effekt over en kortere periode.

Men etter at Lewis Hamilton så til de grader knuste resten av deltet under Q3 i Australia sist helg, så mener de aller fleste at Mercedes har en slik innstilling inne.

Dr. Helmut Marko. (Foto: Red Bull Content Pool)

Der iblant Red Bull Racings øverste rådgiver, Dr. Helmut Marko. Og han mener nå man bør se på hvordan en slik type funksjon kan avskaffes.

– De ble nervøse da Bottas kjørte ut, og plutselig hadde de fullt med krefter på. Som vi nå kaller det, «party mode». Normalt trenger de det ikke, men de brukte alt av det de kunne, så det er åpenbart at de leker med alle oss andre, sier Marko ifølge Autosport.

Diskusjonen har vokst i Formel 1-sfæren den siste tiden, og det er Marko glad for. Han ønsker ikke at Red Bull skal være kjent for de som klager hele tiden.

– Red Bull klager alltid

– I starten var det vare vi som klagde, og det ble jo slik at «Red Bull klager alltid». Heldigvis, etter kvalifiseringen, så våkne de andre også. Nå er det mange diskusjoner oppe, og det er å mange relativt enkle ting å ordne opp i og gjøre mer rettferdig, sier Marko.

Selv har han ett konkret forslag. Og det handler om å låse motormappingen til bilen før kvalifisering.

LES OGSÅ: Lillebror Hamilton mener Lewis bør prøve seg i Rallycross-VM

LES OGSÅ: Haas konkluderer – menneskelig svikt som kostet to brutte løp

Det er slik i dag at bilene enkelt kan forandre programmeringen, eller «mappingen», og bilene har en form for forhåndsinnstilt innstilling ment for kvalifisering. Dette gir mer krefter, men såpass stor påkjenning på motoren at det gjør den mindre holdbar.

Derfor er det kjent at bilene har noe mindre effekt i selve løp, både på grunn av holdbarhet og bensinforbruk, hvilket er mer irrelevant i kvalifiseringssammenheng.

– Du kan jo si at du skal kjøre i samme modus som du bruker i kvalifiseringen. Det ville vært en løsning, sier Marko.

Teamsjef: – Opp til FIA

Teamsjef Christian Horner er med på notene hva gjelder dette forslaget. Men han er klar på at det ikke er hans, eller de andre teamsjefens jobb å bestemme det.

– Det er noe som må vurderes, der du enkelt er innunder parc fermé-reglementet i det kvalifiseringen begynner. Da har du samme modus både for kvaliken og løpet. Men det er opp til FIA, det er de som må finne ut hva de vil gjøre, sier Horner.

LES OGSÅ: Krasjet under filmopptak med den nye Red Bull-bilen

Powered by Labrador CMS