RX2 forsvinner mens elbiler og bensinbiler blandes i VM i 2021

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

(Grafikk: IMG)

RALLYCROSS-VM: Tirsdag presenterte IMG hvordan verdensmesterskapet i rallycross skal forme seg de to kommende sesongene. Fra før er det kjent at 2020 blir året hvor sporten for første gang får en helelektrisk klasse, ved at elbilkonseptet Projekt E skal kjøres som en supportklasse på lik linje med RX og EM-klassene i Supercar og Super1600 (se grafikk over).

Men drastiske ting skjer fra 2021. Tidligere har det altså vært kjent at elbilene da skal inn i toppklassen og formelt kjempe om verdensmesterskapene, og det er selskapet Kreisel som har fått eneretten på drivlinjen til denne sesongen. Samtidig gir ikke IMG og FIA helt slipp på biler med forbrenningsmotorer riktig enda, selv om det er opplest og vedtatt at rallycross skal være en pionér innenfor elbilsport.

Toppklassen i 2021 skal nemlig kjøres med en miks av elbiler og bensinbiler (se grafikk under). Det er enda ikke kjent hvordan disse to drivstofftypene står opp mot hverandre ytelsesmessig, selv om det hevdes at elbilene går minst like raskt - om ikke raskere - enn dagens Supercars.

En annen radikal endring er at RX2-klassen, over mange år kjent som Supercar Lites, forsvinner ut av den internasjonale kalenderen. Denne erstattes med det IMG kaller for eRallycross, og i motsetning til Projekt E markedsføres dette som en innstegsklasse elbil-messig, og tar da over plassen til RX2. EM-klassene i Supercars og Super1600 skal fortsette som planlagt, i tillegg til STARD-baserte Projekt E.

(Grafikk: IMG)
Powered by Labrador CMS