Savner mer engasjement fra Norge for å få til et RallyX Nordic-løp

Fortsatt er ingen norsk arrangør satt. Andreas Eriksson etterlyser mer oppriktig interesse fra Norge.

Publisert

Han ønsker ikke henge ut eller kritisere noen spesielt, men i skrivende stund er det fortsatt ingen arrangører som har meldt seg til tjeneste til runden som er satt av i Norge 17. og 18. august i år.

Andreas Eriksson, rallycrossprofil og promotor av RallyX Nordic. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han ønsker ikke henge ut eller kritisere noen spesielt, men i skrivende stund er det fortsatt ingen arrangører som har meldt seg til tjeneste til runden som er satt av i Norge 17. og 18. august i år.

De siste sesongene er det Grenland Motorsportsenter som har vært norsk vertskap i den nordiske serien. I 2019 har det stått mellom mange alternativer.

– Egentlig er alle potensielle baneanlegg som kan kjøre rallycross aktuelle. Men det er veldig lite engasjement. Jeg har vært i kontakt med mange. Og det er ikke nødvendigvis fasilitetene som betyr noe. Det er engasjement og entusiasme, sier rallycrossprofil Andreas Eriksson til Parc Fermé.

https://parcferme.no/rallycross/seks-regelendringer-som-rallyx-nordic-mener-er-mer-kostnadseffektive/

Utvidet kalender

Det er Eriksson som står for promoteringen av den nordiske serien, som spesielt de to siste sesongene er blitt en stor sportslig suksess, sett opp mot nivået og spenningen i løpene. I år er også kalenderen utvidet ytterligere etter at både Danmark og Finland ble med på lasset i fjor.

I år er også Latvia med. Mens i andre enden av skalaen er det ingen norske arrangører som har valgt å gå i bresjen for å få løpet til seg. Selv om Eriksson ikke nevner konkrete anlegg, så er det på det rene at områder som Grenland og Hell er høyaktuelle grunnet deres standarder og tradisjoner.

Det er også grunn til å anta at baner som Gardermoen, Momarken, Finnskogbanen og Rugslandsbanen alle har arrangører og god nok banestandard til å huse både Supercars og Supercars Lites.

Engasjement foran fasiliteter

Eriksson mener Norge har litt å lære av andre land.

– Det er ingen jeg vil kritisere direkte. Men jeg kjenner en litt sånn «faen, nå må vi jobbe sammen»! Jeg forstår at for eksempel VM har høy prioritet og stort fokus i Norge. Men jeg krever ikke heller ikke noe superanlegg. Jeg krever engasjement og vilje, og et ønske om å jobbe for å trekke til seg folk, sier Eriksson og bruker Höljes som et klassisk eksempel også utenfor VM.

– For det er engasjementet i Höljes som gjør at det er veldig enkelt å legge en løpshelg dit. Der er det en partner som sier at «dette gjør vi», og «dette skal vi fikse». Samme med Finland, Danmark og Latvia nå også. Det er en voldsom entusiasme og vilje der. Den savner jeg i Norge, er Eriksson hardnakkede budskap.

Powered by Labrador CMS