Mick Schumacher under en av sine Ferrari-tester på Fiorano-banen i Italia, som er eid av Ferrari selv.
Mick Schumacher under en av sine Ferrari-tester på Fiorano-banen i Italia, som er eid av Ferrari selv.

Schumacher blir Ferraris reservefører i flere løp neste år

Tyskeren kombinerer full sesong i Haas med å steppe inn på kortvarsel for de røde italienerne dersom det blir aktuelt.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: I år hadde Mick Schumacher sin debut i Formel 1 for bunnlaget Haas, og fasit ble som ventet at han ble liggende i bunn sammen med teamkamerat Nikita Mazepin, uten å ta et eneste poeng. Haas har lagt ressursene sine kun i neste års nye biler, slik at 2021 bare skulle bli et læreår for Schumacher og Mazepin.

Den 21-årige tyskeren fortsetter for det amerikanske laget også neste år, et lag som forøvrig har hatt tette bånd til Ferrari siden de entret Formel 1-sirkuset som et helt nytt lag i 2016. Schumacher-navnet har gjennom mange år knyttet sterke bånd til Ferrari, spesielt gjennom pappa Michaels fem av syv VM-titler for Formel 1-sportens lengstlevende team, og derfor var det heller ikke unaturlig at de plukket opp sønnen til sitt juniorakademi.

Halvparten av løpene

Schumacher har allerede testet for Ferrari opp til flere ganger, og første gangen gjennomførte han allerede i 2019 - noe han også fortalte litt om i det eksklusive intervjuet Parc Fermé hadde med ham tidligere. Men i dag kunngjør Ferrari at rollene eskalerer ytterligere i 2022.

Schumacher blir nemlig oppnevnt som reservefører i 11 av løpene, altså rundt halve sesongen. Det betyr at dersom enten Carlos Sainz jr. eller Charles Leclerc ikke kan stille av ulike grunner, eksempelvis covid-smitte noe det har vært opptil flere tilfeller av de siste sesongene, så må han bytte kjøredress og garasjeplass sporenstreks.

Fittipaldi stepper inn ved behov

For hovedjobben hans er fortsatt i Haas, men han blir automatisk fristilt fra sine arbeidsoppgaver for teamet dersom Ferrari er nødt til å kalle ham inn. Haas sin reserveløsning blir Pietro Fittipaldi dersom dette scenarioet skulle oppstå. Fittipaldi steppet også inn i sesongavslutningen etter at Romain Grosjean skadet seg i den voldsomme ulykken i Bahrain i fjor.

– Neste år blir hans andre år. Han er en Ferrari-fører som kommer fra Ferrari-akademiet. Jeg er veldig glad for at han kan være en del av teamet som reservefører når det måtte være nødvendig, men forhåpentligvis blir det ikke det, sier teamsjef Mattia Binotto.

Antonio Giovinazzi blir Ferraris andre reserveføreren. Italieneren er ferdig i Formel 1 etter at han ikke fikk fornyet sin Alfa Romeo-kontrakt etter årets sesong, og skal kjøre Formel E som sin hovedbeskjeftigelse neste år.

Powered by Labrador CMS