Sivert Svardal har hatt en svært innholdsrik sesong i Rallycross-EM, men selv om det ikke ble noen medalje i utlandet så kan han stolt krone seg som norgesmester i bakkeløp etter helgens innsats.

Bakkeløp-NM:

Seks nye norgesmestere er kåret – disse var raskest opp OL-anlegget

Opp langs den ærverdige VIP-veien ved Lysgårdsbakken på Lillehammer det ble detbeinhard kamp om tidelene i flere av klassene når medaljene skulle deles ut i Bakkeløp-NM.

Publisert Sist oppdatert

BAKKELØP: Grunnet lav deltakelse ble det ingen NM-runde i bakkeløp på Hunderfossen i vår, og man var derfor avhengig av et større startfelt på Lysgårdsbakken i Lillehammer denne helgen dersom vi skulle få kåret mestere i norsk bilsports store multigrenen.

BAKKELØP: Grunnet lav deltakelse ble det ingen NM-runde i bakkeløp på Hunderfossen i vår, og man var derfor avhengig av et større startfelt på Lysgårdsbakken i Lillehammer denne helgen dersom vi skulle få kåret mestere i norsk bilsports store multigrenen.

Løpshelgen bestod av to separate løp fordelt på lørdag og søndag, hvor tre omganger skulle kjøres der den beste omgangstiden står som tellende resultat. I tillegg er det bonuspoeng til de tre beste per omgang som også teller i mesterskapet.

I seks av ni klasser fikk tildelt NM-status i år basert på antall deltagere, og det skulle bli stor spenning i flere av klassene. Vi kan uansett ta det kronologisk først som sist.

Fem hundredeler ga gullmedalje

Det er få andre bilsportgrener i Norge hvor hundredeler av gjør mer enn i bakkeløp, noe Klasse 1 ble et eksempel på. I år ble denne klassen slått sammen av Supernasjonal-klassene 1 og 2 fra rallycrossen, ettersom 1,6-literne i klasse 1 har vist seg minst like konkurransedyktige som klasse 2-bilene - blant annet etter fjorårets sammensurium der Sebastian Høidalen var raskeste tohjulsdrevne rallycrossbil uansett klasse med en to-liters forhjulsdreven Ford Fiesta.

Og det var Høidalen som var i fokus igjen, men denne gang kun i positive ordelag. Fordelt på to løp og seks enkeltomganger ble det fire bestetider og to andretider, og følgelig to av to totalseire på Lysgårdsbakken. Det ga Herre-gutten et relativt overlegent NM-gull, mens Anders Hansen i Audi tok Skoda-fører Martin Kjær med tre poeng sammenlagt.

Dog skal det sies at marginene var svært små. Under lørdagens løp skilte det bare ett hundredel til Hansen, mens Høidalen knep Kjær på søndagen med bare fire hundredelers margin.

Nesten uslåelige Sivesind

I klasse 2, som da er supernasjonalbilene over to-liters motorer fra klasse 3 og 4 i rallycross, så var totningen Emil Sivesind den store forhåndsfavoritten ettersom han sitter med tre av tre NM-gull i bakkeløp de siste sesongene. Og stort sett har han vært tilnærmet uslåelig også i enkeltomgangene.

På Lillehammer var han dog litt tregere på avtrekkeren enn Petter Leirhol, som åpnet begge dagene med bestetider, og på søndagen hadde Leirhol de to første bestetidene før den avgjørende tredjeomgangen som oftest. Men da det gjaldt som mest klinte Sivesind til med bestetid for dagen og løpsseier, og med det ble det NM-gull med seks poengs margin på Leirhol.

Marius Solberg Hansen har tatt en pause fra racingen etter en stygg krasj på gatebanen i København og prioritert rallycross med en Hyundai Accent denne høsten. Og Holmestrand-gutten var en stødig treer gjennom helgen, med fem av seks tredjetider i innledende omganger, og to tredjeplass som gir ham en høyst sikker bronsemedalje.

Spesialistene i duell

Blant de tohjulsdreven rallybilene var det svak deltakelse med bare fem deltakere, men det betyr ikke at kampen om mesterskapet var spenningsløs. Og det skulle handle om to kjente navn fra rallyverden som har bakkeløp som en dokumentert styrke; nemlig Lars Morten Berntsen og Jarle Lippert.

Det var Berntsen som åpnet sterkest med tre omgangsseire og totalseier lørdag, og fortsatte trenden på søndagen. Men så våknet Lippert og var raskest i andre omgang, noe som la til rette en stor spenning før den tredje og siste omgangen.

Men der klarte verken Berntsen eller Lippert å forbedre seg, så Berntsen bestetid fra første omgang holdt med 24 hundredelers margin til Lipperts bestetid fra andre omgang. Ståle Braseth var helgens evige treer i klassen og endte på bronseplass.

Fra EM-sirkus til NM-kamp

I klassen for firehjulsdrevne rally- og rallycrossbiler var det fravær av de raskeste rallyførerne ettersom en rask asfalttrasé gjør det tilnærmet umulig å henge på hissige Supercars-biler fra rallycross. I stedet skulle vi få spennende dueller i toppen mellom EM-førerne Sivert Svardal og Hans-Jøran Østreng.

Det startet lovende for «Hasse» med første omgangsseier både lørdag og søndag, men sørlendingen Svardal trengte bare denne ene omgangen på morgenen før han våknet og svarte på tiltale. Det endte med fire av seks omgangsseire og 56 av 58 mulige poeng for Svardal.

David Nordgård hadde en dårlig start på helgen med tekniske problemer, men overlevde lørdagen og kom til start igjen med full sprut på søndag. Selv om han ikke klarte å hamle opp med duoen i tet, så ble det en fin fin tredjeplass totalt på søndag og bronsemedalje sammenlagt, med én andretid og to tredjetider i de innledende omgangene.

Supercars-smutthull

I den nye klasse 5, som primært åpnet for toppklassen i racing, så var det teknisk mulig å kunne melde seg på med Supercars-biler fra rallycross som i utgangspunktet er ment for klasse 5. Men både Stian Hafsengen og Jan Øivind Ruud var på plass med høyst potente Supercars-biler, men også bakkeløpsspeisalisten Stian Hermansen var på plass i en meget potenti Mitsubishi Lancer tilpasset for bakkeløp. 

Men Hafsengen var primært i en klasse for seg med fem av seks omgangsseire over to dager. Dog ble det med en andretid i tredje omgangen på lørdag, der Hemansen slo til med den eneste bestetiden utenom Hafsengen - og det holdt også til totalseier lørdag.

Men da det kom til stykket så var det ingenting å gjøre med Hafsengen. Han klinte også til med ny bakkerekord med nåværende underlag og konfigurasjon, med tiden 57,63 i en Olsbergs-bygd Ford Fiesta Mk8 eid av Frank Valle. Hermansen sikret sølvet selv om han fikk problemer gjennom lørdagen. Bronsemedaljen gikk til Jan Øivind Ruud.

Robert Skaugerud og hans Opel Ascona 400.

Umulige Skaugerud

Ellers var det duket for NM-status for historiske biler over 1,6-liters motorer. Robert Skaugerud var i en klasse for seg og totalt umulig å slå i sin Opel Ascona 400.

Seks omgangsseire og to totalseire gir full pott, mens veteranen Holm Jacob Matheson i sin legendariske Ford Escort MK1 BDA ble pent henvist som den evige toer med seks andreplasser, to andreplasser totalt og en like sikker sølvmedalje.

Bronsemedaljen gikk til Bjørnlund, som igjen på sin side var en like stabil treer.

Disse vant utenfor NM

Forøvrig verdt å ta med rundevinnerne i de øvrige klassene som ikke fikk NM-status. Klasse 7 med racingbiler fra norsk GT4 og GT5 hadde bare tre deltakere, og der ble rekkefølgen lik begge dager. Knut Sjølie gikk til topps foran Cato Torp og Joakim Paulsen.

For historiske biler til og med 1,6-liter ble det spenning til siste slutt med en seier hver til Dag Fore Mo og Stian Gundersen, men samler man de sammen etter poengberegninger fra NM så ville Mo blitt mester med to poengs forsprang på Gundersen. Dag-Henning Nielsen sikret tredjeplassene begge dagene på Lillehammer.

Den siste klassen på lista var historiske rallybiler hvor Geir Paulsen dominerte fra start til slutt. Frank Tore Bekkåsen åpnet best innledningsvis bak Paulsen, før Knut Flattum våknet til tredje omgangen på lørdag, og seilet herifra og ut som helgas nest beste fører i klassen for historiske rallybiler.

Her kan du ordens skyld kan sjekke de fullstendige resultatlistene fra lørdag og søndag.

Powered by Labrador CMS