Det er ikke utenkelig at fritreningene vil se likt ut som da Sergio Perez testet sin Red Bull-bil i starten av fjoråret.

Silverstone kan bli et viktig vendepunkt for flere team — dette bør du merke deg før denne Grand Prix-helgen

I fjor ble løpet offer for het debatt blant de fleste Formel 1-fans. I år er det ikke sikkert det blir like varmt i nettforumene, men løpet kan uansett bli svært viktig for flere team.

Publisert

FORMEL 1: Fjorårets løp på Silverstone ble et vendepunkt i kampen om tittelen mellom Max Verstappen og Lewis Hamilton. Sammenstøtet som sendte en flust av Formel 1-fans opp av sofaen satt presedensen for resten av sesongen mellom tittelrivalene.

FORMEL 1: Fjorårets løp på Silverstone ble et vendepunkt i kampen om tittelen mellom Max Verstappen og Lewis Hamilton. Sammenstøtet som sendte en flust av Formel 1-fans opp av sofaen satt presedensen for resten av sesongen mellom tittelrivalene.

Nå er ting mer laidback, spesielt om det står Red Bull på kjøredressen din. For når sirkuset i år returnerer til Formel 1s hjemmebane, kan de blåkledde lene seg tilbake med en ledelse på 76 poeng. I motsetningen til starten av årets sesong er det nå tid for at gutta fra Maranello begynner å stresse.

Ferrari har en motor som er rask. Det har de bevist fra da målflagget falt i Q3 under kvalifiseringen før Bahrain Grand Prix. Men de sliter med holdbarheten. Red Bull har fått en latterlig overlegen ledelse i sammendraget etter å ha luket ut barnesykdommene etter innførelsen av E10-drivstoffet.

Ferraris bønn

Ferrari trenger alle fordeler de kan få for å hanke inn poengledelsen til Red Bull. En regelendring som kom ett løp for sent kan potensielt være til stor hjelp for Ferrari men også andre team. Nå vil det være mulig for lagene å bytte motorer under parc fermé-forhold til nyere versjoner som er gjort tilgjengelig for bruk.

Ferrari har motor, de har tempo, men mangler holdbarheten. Regelendringen kan ha stor innvirkning på mulighetene deres til å kjempe om seiere.

Før var det slik at enhver endring på motoren gjort under parc fermé, automatisk ville gi føreren en pit-start. Den nye regelen vil derfor være velkommelig for team som sitter igjen med få komponenter tilgjengelig, og som har introdusert oppgraderte deler. Det vil fremover også være mulig for teamene å gjøre midlertidige reparasjoner av motorene.

Er Mercedes endelig tilbake?

Utviklingen har gått i forholdsvis positiv retning for Mercedes-teamet etter det som har vært en pinefull sesongstart. Til tross for mangelfullt tempo, er teamet nummer tre i konstruktørmesterskapet.

Ifølge Mercedes er problemene på årets bil hovedsakelig tilknyttet sprettingen eller hoppingen om du vil. I korte trekk, dette skjer fordi lavtrykket under bilen ikke er stabilt. Når lavtrykket forsvinner, spretter bilen opp før den suger seg ned og gjør det samme igjen.

Teamet meldte selv at de har begynt å få kontroll på sprettingen, og at de forstod seg bedre på bilen etter Spania. Videre har teamet introdusert flere nye oppgraderinger for å fortsette å motvirke fenomenet. Men bilen er et tveegget sverd.

Mercedes sin utvikling peker i riktig retning.

For å få utnyttet bilen til sitt fulle potensiale, må bilen senkes. Det gjør at bilen utnytter «ground effect» i større grad og går fortere, på bekostning av hopping.

— Vi kommer med nye deler til Silverstone, og vi forsøker å få bilen til å gå fortere, med den pakken vi allerede har og oppgraderingene. Samtidig tror jeg at vi må være ærlig med oss selv å si at vi ligger litt bak Ferrari og Red Bull, og at det blir vanskelig å henge med under normale løp, sa teknisk direktør i Mercedes, Mike Elliott i en egen videoanalyse etter Canada Grand Prix.

Selv om Mercedes har en realistisk tilnærming til løpshelgen, så forventer rivalene sterkere motstand fra Mercedes under løpet på Silverstone enn noen av de andre løpene så langt.

— Jeg tror definitivt at de blir sterke på Silverstone, sa Red Bull-sjef, Christian Horner til Autosport.

Turbulente værforhold

Det er aldri lett å spå været på Silverstone. Skal man tro Yr.no så er det en underliggende fare for regn hele helgen, med unntak av lettende værforhold på søndag.

Det kan fort bli en joker for mange av teamene da det kan se ut som om at alle fritreningene vil bli kjørt i regnvær. Skulle løpet vise seg å bli kjørt i tørre forhold må teamene basere oppsettene sine på baner som minner om Silverstone.

I tidligere sesonger ville det nok ikke vært noe problem, men siden årets biler er radikalt annerledes fra tidligere år sitter ikke teamene på samme informasjon som for eksempel i fjor. Det er derfor en stor sjanse for at andre team utenom de tre store kan være heldig å treffe riktig på oppsett og gi de en fornøyelig løpshelg.

Det er godt mulig at vi får mer sjampis-sprut fra aurskogingen.

Nordmenn på «Sølvstenen»

Det er også tid for fortsettelsen av Formel 2- og Formel 3-mesterskapene. Det samme gjelder Porsche Supercup som ikke har kjørt siden Monaco Grand Prix.

I aksjon under Formel 2-helgen, finner vi Dennis Hauger som har fått blod på tann etter sprint- og feature-seiere i Monaco og Aserbajdsjan. Hauger ligger nå på en femteplass etter de to sterke løpshelgene.

Lyngdølingen Roar Lindland er også på plass på Silverstone denne helgen. Lindland deltar i ProAm-cupen i det prestisjefylte Porsche-mesterskapet. Det er derfor gode sjanser for at den norske nasjonalsangen runger over det verdenskjente motorsportanlegget flere ganger denne helgen.

Powered by Labrador CMS