Sjekk ut vår store Formel 1-guide – her er alt du trenger å vite om 2021-sesongen

Er du helt fersk i Formel 1-sirkuset etter å ha sett «Drive to Survive»? Eller trenger du en oppfriskning etter måneder eller år i dvale? Her får du med deg alt du trenger å vite før sesongen braker løs denne helgen.

Publisert

Formel 1 kalles gjerne for «The Pinnacle of Motorsport» over hele kloden. Det er den bilsportgrenen med de raskeste bilene på en ordinær racerbane, det er den største kommersielle sporten målt i økonomi og publikumsrekkevidde, det er de største budsjettene i bilsporten, de høyeste førerlønningene, de beste ingeniørene - og det følger også med naturlig nok at Formel 1-førerne regnes for å være blant de beste racerførerne i verden.

Kan Red Bull utfordre Mercedes denne sesongen? (Foto: Lars Baron/Getty Images)

Formel 1 kalles gjerne for «The Pinnacle of Motorsport» over hele kloden. Det er den bilsportgrenen med de raskeste bilene på en ordinær racerbane, det er den største kommersielle sporten målt i økonomi og publikumsrekkevidde, det er de største budsjettene i bilsporten, de høyeste førerlønningene, de beste ingeniørene - og det følger også med naturlig nok at Formel 1-førerne regnes for å være blant de beste racerførerne i verden.

Formel 1 kan likevel framstå som en kompleks sport å sette seg inn dersom man ikke har hengt med over mange sesonger. Netflix-serien Drive to Survive har gjennom sine tre sesonger generert en rekke nye tilhengere, gjerne fra personer som overhodet ikke har noen tilknytning til bilsport eller annen idrett for den saks skyld.

For å komme seg inn i det sportslige formatet rundt Formel 1 har vi dermed valgt å lage en detaljert og oversiktlig, men likevel forenklet guide og introduksjon til Formel 1-sporten. Grunnleggende innføring i sentrale elementer og begreper fra sporten, samt full 2021-oversikt over team, førere og de ulike løpene, følger i de ulike fanene under.

<strong>Formel 1 i praksis</strong>

En løpshelg i Formel 1 går over tre dager, der startlisten består av ti konstruktører som har to førere hver, ergo totalt 20 førere på startstreken. Disse førerne er i prinsippet permanent påmeldt til samtlige løp for sesongen, men teamene har tilgang på reserveførere dersom det blir forfall av ulike årsaker.

Løpsstruktur

Løpsstrukturen gjennomføres over tre fritreninger, én tredelt kvalifierings og ett løp. Det er løpet på søndag som utgjør resultatet for arrangementet. Løpshelgen er satt opp slik:
Fredag: To treninger á 60 minutter
Lørdag, trening: Én trening á 60 minutter
Lørdag, kvalifisering: Tre kvalifiseringsomganger, delt inn i Q1 (18 minutter), Q2 (15 minutter) og Q3 (12 minutter). Topp 15 fra Q1 går videre til Q2, mens de fem dårligste blir plassert på startoppstilling etter sine resultater. Tilsvarende gjøres etter Q2, der topp 10 går videre til Q3. Disse får en ny sjanse til å sette tiden som gir startposisjonen til søndagens løp.
Søndag: Ett løp á minimum 300 kilometers løpsdistanse. Banelengden avgjør antall runder. Monacos Grand Prix er eneste unntak hvor løpet går over cirka 260 kilometer.

Dekk

Under hver løpshelg får teamene totalt 13 sett (52 dekk) til disposisjon, samt syv sett regnværsdekk dersom banen er våt. Gummiblandingene er tredelte ved soft, medium og hard gummiblanding. Soft gir bedre grep, men kortere levetid, hard gir dårligere grep men bedre levetid - og medium er da naturlig nok en mellomting her.

Det er Pirelli som har eneretten på å levere dekk til teamene, og i utgangspunktet er det valgfritt fra fører til fører hvordan en fordeler settene. Man er pliktet å bruke minimum to ulike gummblandinger gjennom et løp.

Pirelli produserer totalt fem ulike gummiblandinger (C1 til C5), og velger fra bane til bane hvilke tre ulike gummiblandinger innenfor denne skalaen som plukkes ut til løpet. Gummiblandingen C3 er representert i samtlige løp, klassifisert som enten soft, medium eller hard.

Flagg og andre varsler

Sikkerhet står i høysetet i all form for motorsport, og Formel 1 er intet unntak. Her gir vi deg en kort innføring i de ulike varselsignalene som førerne kan få gjennom en løpshelg. De omtales som flaggsignaler, men vises også på skjermer og lamper på banen og i cockpiten.
Grønt flagg: Banen er klar.
Gult flagg: Avkjøring eller hindring i banen. Farten må reduseres.
Blått flagg: Fører blir tatt igjen med én runde og er pliktig til å slippe raskere bil forbi seg.
Rødt flagg: Løpet er stoppet. Kjør tilbake til pit.
Svart-hvitt-diagonal flagg: Advarsel for overtredelse av reglene. Sammenliknes med gult kort i ballsport.
Svart flagg med oransje sirkel: Diskvalifikasjon grunnet teknisk feil på bilen.
Svart flagg: Diskvalifisering fra løpet. Sammenliknes med rødt kort i ballsport.
Sikkerhetsbil: Ofte bare kalt Safety Car og forkortet SC. Ved bergning av bil/rydding av bane samler sikkerhetsbilen hele feltet til én stor klynge som gjør det mer sikkert og effektivt å få ryddet banen.
Virtuell sikkerhetsbil: Brukes ved mindre omfattende opprydding, hvor førerne må redusere sin vanlige fart med 40 prosent.

Poengfordeling

1. plass: 25 poeng
2. plass: 18 poeng
3. plass: 15 poeng
4. plass: 12 poeng
5. plass: 10 poeng
6. plass: 8 poeng
7. plass: 6 poeng
8. plass: 4 poeng
9. plass: 2 poeng
10. plass: 1 poeng
Raskeste rundetid: 1 poeng
PS! For å score raskeste runde-poeng forutsetter det av føreren fullfører innenfor topp ti.

Ordliste

Apex: Tangeringspunkt i en sving, punktet der bilen som oftest er på sitt tregeste i en sving før man gir gasspådrag
Backmarker: Fører som blir tatt igjen med én runde
Box: Synonymt med pitgarasje hvor bilene oppholdes utenom kjøring
Betalfører: Brukes på førere som åpenlyst har fått en plass i team ved å ha med seg store summer med penger for å bidra til teamets budsjett. Begrepet brukes ofte på førere som ikke nødvendigvis er valgt utelukkende på grunn av meritter og ferdigheter.
Camber: Vinkelen på hjulet sett forfra. Negativ camber betyr at hjulet er vinklet med bunnsiden av dekkflaten vekk fra bilens chassis, primært for å øke stabiliteten og grepet i svingene.
Curbs: Kan også skrives kerbs. Den tydeligste markeringen på banen og skillet mellom banegrensene og eventuelt gress eller grusfelle. Ofte malt i hvitt og rødt eller andre tydelige kontrastfager på utsiden før og etter en sving, samt innsiden på en sving.
Chassis: Skjellet og grunnkonstruksjonen på bilen før motor, drivverk og hjul er satt på. Basisen på hvordan chassiset er bygd spiller den mest sentrale rollen i bilens kjørbarhet.
Differensial: Enheten som fordeler kraften fra motoren og girkassen til bakhjulene. Innstillinger på differensialen bestemmer hvordan hjulene på hver side triller i forhold til hverandre, og utgjør store kompromisser i hvordan føreren vil at bilen skal oppføre seg.
Downforce: På norsk kalt marktrykk, der innstillingene på vingene på bilen avgjør hvor mye vekt som bilen får i press ned mot bakken. Mye downforce gir bedre grep, men lavere toppfart, og vice versa.
DRS: Drag Reduction System, en egen flapp på bakvingen som reduserer marktrykket på rettstrekninger. Brukes i avgrense områder på banen dersom føreren er under ett sekund bak bilen foran.
Debris: Vrakrester som blir liggende igjen på banen etter bilene, som oftest i karbonfiber.
Diffuser: Plassert helt bakerst på bilens gulvkonstruksjon og er en av de viktigste aerodynamiske innretningene på bilen.
ERS: Energy Recovery System, og står for lagring av bilens elektriske energi.
FIA: Forkortelse for Federation Internationale de l'Automobile, på norsk det internasjonale bilsportforbundet.
Fritrening: 60 minutters treningspass hvor førerne får mulighet til å sette opp bilen og få varmet opp selv før kvalifiseringen og løpet.
Flatspot: Ved låsing av hjulene vil gummien på dekket få et flatt område som i praksis ødelegger dekket ved at det skapes dårligere grep og store vibrasjoner ved videre kjøring.
Graining: Enorm slitasje på dekket, også godt synlig på gummien og indikerer at dekket bør vurderes skiftet om ikke altfor lang tid. Alternativt kalt for blister dersom synlige gummirester rives av dekket.
Homologering: Registrert og godkjent del og innretning på bilen som man pliktes å benytte seg av uten avvik.
HANS: Head and neck system, alternativt hybrid, som er spesialdesignede nakkekrager som festes mellom hjelp og skulderbelte for å sikre at føreren ikke får nakkesleng ved krasj.
Halo: Bøylen som går over cockpiten for å beskytte hodet til føreren.
Livery: Den kunstneriske dekoreringen av bilen i form av farger, mønstre og sponsorlogoer.
Mapping: Elektronisk innstilling på ulike enheter på bilen, som oftest i tilknytning til motoren, hvor førerens kontroll av bilen gjennom gass, brems, clutch og ratt kan stilles og finjusteres inn mot de faktiske bevegelsene som skjer i bilen.
Over- og understyring: Indikerer hvordan bilen responderer opp mot førerens manøvrering. Overstyring betyr at bilen styrer mer enn førerens intensjon, og kan føre til sladd eller snurring. Understyring betyr at bilen styrer mindre enn førerens ønske, og med det kan man bomme på linja eller i verste fall kjøre av.
Oppsett: Innstillinger på de justerbare enhetene på bilen, som justeres etter førerens ønsker og preferanser. Oppsett er individuelt og ulikt fra fører til fører og bane til bane, og består ofte av store kompromisser mellom fordeler og ulemper som fører må løse i samarbeid med sine ingeniører.
Paddleshift: Ofte omtalt som "F1-giring" på personbiler, og er spakene på hver side av rattet som bestemmer om føreren skal gire opp (høyre side) eller ned (venstre side).
Stint: Del av løpet som skilles av ulike stop. Kjøringen fra startsignalet til første pitstop regnes som ett stint, og dersom det er flere pitstop, er kjøringen mellom stoppene - og til slutt mål - definert som stint.
Speedtrap: Markering på banen som måler bilens hastighet. Benyttes ofte på restultatlister og grafikker for å markere der man mener bilen når høyest fart.
Ut-runde: Defineres som runden fra man kjører ut av pit til man passerer start- og mållangsiden for en tidtatt runde. På samme måte som inn-runde marker runden hvor man kjører inn i pit i stedet for forbi start- og mållangsiden.

<strong>Team og førere</strong>

Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Modell: F1 W12
Sammenlagt 2020: Gull
Teamsjef: Toto Wolff
Motorleverandør: Mercedes
Teamhistorikk: Tyrrell (1971-1998), BAR (1999-2005), Honda (2006-2008), Brawn GP (2009), Mercedes (2010-)

Lewis Hamilton (#44)

Nasjonalitet: Britisk
Sammenlagt 2020: Gull
Født: 7. januar 1985
Hjemsted: Stevenage
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2007
Antall løp: 266
Antall seire: 95
Antall pallplasser: 165
Antall pole: 98

Valtteri Bottas (#77)

Nasjonalitet: Finsk
Sammenlagt 2020: Sølv
Født: 28. august 1989
Hjemsted: Nastola
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2013
Antall løp: 156
Antall seire: 9
Antall pallplasser: 56
Antall pole: 16

Red Bull Racing

Modell: RB16B
Sammenlagt 2020: Sølv
Teamsjef: Christian Horner
Motorleverandør: Honda
Teamhistorikk: Stewart (1997-1999), Jaguar (2000-2004), Red Bull (2005-)

Max Verstappen (#33)

Nasjonalitet: Nederlandsk
Sammenlagt 2020: Bronse
Født: 30. september 1997
Hjemsted: Hasselt (Belgia)
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2015
Antall løp: 119
Antall seire: 10
Antall pallplasser: 42
Antall pole: 3

Sergio Perez (#11)

Nasjonalitet: Meksikansk
Sammenlagt 2020: 4
Født: 26. januar 1990
Hjemsted: Guadalajara
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2011
Antall løp: 191
Antall seire: 1
Antall pallplasser: 10
Antall pole: 0

McLaren F1 Team

Modell: MCL35M
Sammenlagt 2020: Bronse
Teamsjef: Zak Brown
Motorleverandør: Mercedes
Teamhistorikk: McLaren (1966-)

Daniel Riccardo (#3)

Nasjonalitet: Australsk
Sammenlagt 2020: 5
Født: 1. juli 1989
Hjemsted: Perth
Formel 1-debut: Storbritannias Grand Prix 2011
Antall løp: 188
Antall seire: 7
Antall pallplasser: 31
Antall pole: 3

Lando Norris (#4)

Nasjonalitet: Britisk
Sammenlagt 2020: 9
Født: 13. november 1999
Hjemsted: Bristol
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2019
Antall løp: 38
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 1
Antall pole: 0

Aston Martin Cognizant F1 Team

Modell: AMR21
Sammenlagt 2020: 4 (Racing Point)
Teamsjef: Otmar Szafnauer
Motorleverandør: Mercedes
Teamhistorikk: Jordan (1991-2005), Midland (2006), Spyker (2007), Force India (2008-2018), Racing Point (2018-2020)

Sebastian Vettel (#5)

Nasjonalitet: Tysk
Sammenlagt 2020: 13
Født: 3. juli 1987
Hjemsted: Heppenheim
Formel 1-debut: USAs Grand Prix 2007
Antall løp: 257
Antall seire: 53
Antall pallplasser: 121
Antall pole: 57

Lance Stroll (#18)

Nasjonalitet: Kanadisk
Sammenlagt 2020: 11
Født: 29. oktober 1998
Hjemsted: Montreal
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2017
Antall løp: 78
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 3
Antall pole: 1

Alpine F1 Team

Modell: A521
Sammenlagt 2020: 5 (Renault)
Teamsjef: Davide Brivido
Motorleverandør: Renault
Teamhistorikk: Toleman (1981-1984), Bennetton (1985-2001), Renault (2002-2011), Lotus (2012-2014), Renault (2015-2020)

Fernando Alonso (#14)

Nasjonalitet: Spansk
Sammenlagt 2020: Kjørte ikke
Født: 29. juli 1981
Hjemsted: Oviedo
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2001
Antall løp: 312
Antall seire: 32
Antall pallplasser: 97
Antall pole: 22

Esteban Ocon (#31)

Nasjonalitet: Fransk
Sammenlagt 2020: 12
Født: 17. september 1996
Hjemsted: Evreux
Formel 1-debut: Belgias Grand Prix 2016
Antall løp: 67
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 1
Antall pole: 0

Scuderia Mission Winnow Ferrari

Modell: SF21
Sammenlagt 2020: 6
Teamsjef: Mattia Binotto
Motorleverandør: Ferrari
Teamhistorikk: Ferrari (1950-)

Charles Leclerc (#16)

Nasjonalitet: Monegask
Sammenlagt 2020: 8
Født: 16. oktober 1997
Hjemsted: Monte Carlo
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2018
Antall løp: 59
Antall seire: 2
Antall pallplasser: 12
Antall pole: 7

Carlos Sainz jr. (#55)

Nasjonalitet: Spansk
Sammenlagt 2020: 6
Født: 1. september 1994
Hjemsted: Madrid
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2015
Antall løp: 118
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 2
Antall pole: 0

Scuderia AlphaTauri

Modell: AT02
Sammenlagt 2020: 7
Teamsjef: Franz Tost
Motorleverandør: Honda
Teamhistorikk: Minardi (1985-2005), Toro Rosso (2006-2019)

Pierre Gasly (#10)

Nasjonalitet: Fransk
Sammenlagt 2020: 10
Født: 7. februar 2020
Hjemsted: Rouen
Formel 1-debut: Malaysias Grand Prix 2017
Antall løp: 64
Antall seire: 1
Antall pallplasser: 2
Antall pole: 0

Yuki Tsunoda (#22)

Nasjonalitet: Japansk
Sammenlagt 2020: Bronse i Formel 2
Født: 11. mai 2000
Hjemsted: Sagamihara
Formel 1-debut: Bahrains Grand Prix 2021
Antall løp: 0
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 0
Antall pole: 0

Alfa Romeo Racing

Modell: C41
Sammenlagt 2020: 8
Teamsjef: Frederic Vasseur
Motorleverandør: Ferrari
Teamhistorikk: Sauber (1993-2005), BMW Sauber (2006-2009), Sauber (2010-2018)

Kimi Räikkönen (#7)

Nasjonalitet: Finsk
Sammenlagt 2020: 16
Født: 17. oktober 1979
Hjemsted: Espoo
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2001
Antall løp: 330
Antall seire: 21
Antall pallplasser: 103
Antall pole: 18

Antonio Giovinazzi (#99)

Nasjonalitet: Italiensk
Sammenlagt 2020: 17
Født: 14. desember 1993
Hjemsted: Martina Franca
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2017
Antall løp: 40
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 0
Antall pole: 0

Uralkali Haas F1 Team

Modell: VF-21
Sammenlagt 2020: 9
Teamsjef: Günther Steiner
Motorleverandør: Ferrari
Teamhistorikk: Haas (2016-)

Mick Schumacher (#49)

Nasjonalitet: Tysk
Sammenlagt 2020: Gull i Formel 2
Født: 22. mars 1999
Hjemsted: Vuffliens-le-Catheau
Formel 1-debut: Bahrains Grand Prix 2021
Antall løp: 0
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 0
Antall pole: 0

Nikita Mazepin (#9)

Nasjonalitet: Russisk
Sammenlagt 2020: 5. plass i Formel 2
Født: 2. mars 1999
Hjemsted: Moskva
Formel 1-debut: Bahrains Grand Prix 2021
Antall løp: 0
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 0
Antall pole: 0

Williams Racing

Modell: FW43B
Sammenlagt 2020: 10
Teamsjef: Simon Roberts
Motorleverandør: Mercedes
Teamhistorikk: Williams (1977-)

George Russell (#63)

Nasjonalitet: Britisk
Sammenlagt 2020: 18
Født: 15. februar 1998
Hjemsted: King’s Lynn
Formel 1-debut: Australias Grand Prix 2019
Antall løp: 38
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 0
Antall pole: 0

Nicholas Latifi (#6)

Nasjonalitet: Kanadisk
Sammenlagt 2020: 21
Født: 29. juni 1995
Hjemsted: Montreal
Formel 1-debut: Østerrikes Grand Prix 2020
Antall løp: 17
Antall seire: 0
Antall pallplasser: 0
Antall pole: 0

<strong>Terminliste</strong>

Bahrains Grand Prix (28. mars)

Bane: Bahrain International Circuit
Lengde: 5412 meter
Runder: 57
Banerekord: 1:31,447 (Pedro de la Rosa, 2005)
Grand Prix-debut: 2004
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:27,264)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamilton, Max Verstappen, Alexander Albon
Raskeste runde 2020: Max Verstappen (1:32,014)

Emilia-Romagnas Grand Prix (18. april)

Bane: Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari
Lengde: 4909 meter
Runder: 63
Banerekord: 1:15,484 (Lewis Hamilton, 2020)
Grand Prix-debut: 2020
Pole position 2020: Valtteri Bottas (1:13,609)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo
Raskeste runde 2020: Lewis Hamilton (1:15,484)

Portugals Grand Prix (2. mai)

Bane: Algarve International Circuit
Lengde: 4653 meter
Runder: 66
Banerekord: 1:18,750 (Lewis Hamilton, 2020)
Grand Prix-debut: 1951
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:16,652)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamtilon, Valtteri Bottas, Max Verstappen
Raskeste runde 2020: Lewis Hamilton (1:18,750)

Spanias Grand Prix (9. mai)

Bane: Circuit de Barcelona-Catalunya
Lengde: 4675 meter
Runder: 66
Banerekord: 1:18,183 (Valtteri Bottas, 2020)
Grand Prix-debut: 1913
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:15,584)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamilton, Max Verstappen, Valtteri Bottas
Raskeste runde 2020: Valtteri Bottas (1:18,183)

Monacos Grand Prix (23. mai)

Bane: Circuit de Monaco
Lengde: 3337 meter
Runder: 78
Banerekord: 1:14,260 (Max Verstappen, 2018)
Grand Prix-debut: 1929
Pole position 2019: Lewis Hamilton (1:10,166)
Topp 3 - 2019: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas
Raskeste runde 2019: Pierre Gasly (1:14,279)

Aserbajdsjans Grand Prix (6. juni)

Bane: Baku City Circuit
Lengde: 6003 meter
Runder: 51
Banerekord: 1:43,009 (Charles Leclerc, 2019)
Grand Prix-debut: 2017
Pole position 2019: Valtteri Bottas (1:40,495)
Topp 3 - 2019: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel
Raskeste runde 2019: Charles Leclerc (1:43,009)

Canadas Grand Prix (13. juni)

Bane: Circuit Gilles Villeneuve
Lengde: 4361 meter
Runder: 70
Banerekord: 1:13,078 (Valtteri Bottas, 2019)
Grand Prix-debut: 1961
Pole position 2019: Sebastian Vettel (1:10,240)
Topp 3 - 2019: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Charles Leclerc
Raskeste runde 2019: Valtteri Bottas (1:13,078)

Frankrikes Grand Prix (27. juni)

Bane: Circuit Paul Ricard
Lengde: 5842 meter
Runder: 53
Banerekord: 1:32,740 (Sebastian Vettel, 2019)
Grand Prix-debut: 1906
Pole position 2019: Lewis Hamilton (1:28,319)
Topp 3 - 2019: Lewis Hamtilon, Valtteri Bottas, Charles Leclerc
Raskeste runde 2019: Sebastian Vettel (1:32,740)

Østerrikes Grand Prix (4. juli)

Bane: Red Bull Ring
Lengde: 4318 meter
Runder: 71
Banerekord: 1:05,619 (Carlos Sainz jr., 2020)
Grand Prix-debut: 1963
Pole position 2020: Valtteri Bottas (1:02,939)
Topp 3 - 2020: Valtteri Bottas, Charles Leclerc, Lando Norris
Raskeste runde 2020: Lando Norris, 1:07,475

Storbritannias Grand Prix (18. juli)

Bane: Silverstone Circuit
Lengde: 5891 meter
Runder: 52
Banerekord: 1:27,097 (Max Verstappen, 2020)
Grand Prix-debut: 1926
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:24,303)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamilton, Max Verstappen, Charles Leclerc
Raskeste runde 2020: Max Verstappen (1:27,097)

Ungarns Grand Prix (1. august)

Bane: Hungaroring
Lengde: 4381 meter
Runder: 70
Banerekord: 1:16,627 (Lewis Hamilton, 2020)
Grand Prix-debut: 1936
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:13,447)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamilton, Max Verstappen, Valtteri Bottas
Raskeste runde 2020: Lewis Hmailton (1:16,627)

Belgias Grand Prix (29. august)

Bane: Circuit de Spa-Francorchamps
Lengde: 7004 meter
Runder: 44
Banerekord: 1:46,286 (Valtteri Bottas, 2018)
Grand Prix-debut: 1925
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:41,252)
Topp 3 - 2020: Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Max Verstappen
Raskeste runde 2020: Daniel Ricciardo (1:47,483)

Nederlands Grand Prix (5. september)

Bane: Circuit Zandvoort
Lengde: 4259 meter
Runder: 72
Banerekord: 1:16,538 (Alain Prost, 1985)
Grand Prix-debut: 1948
Pole position 1985: Nelson Piquet (1:11,074)
Topp 3 - 1985: Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna
Raskeste runde 1985: Alain Prost (1:16,538)

Italias Grand Prix (12. september)

Bane: Autodromo Nazionale di Monza
Lengde: 5793 meter
Runder: 53
Banerekord: 1:21,046 (Rubens Barrichello, 2004)
Grand Prix-debut: 1921
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:18,887)
Topp 3 - 2020: Pierre Gasly, Carlos Sainz jr, Lance Stroll
Raskeste runde 2020: Lewis Hamilton (1:22,746)

Russlands Grand Prix (26. september)

Bane: Sochi Autodrom
Lengde: 5848 meter
Runder: 53
Banerekord: 1:35,761 (Lewis Hamilton, 2019)
Grand Prix-debut: 1913
Pole position 2020: Lewis Hamilton (1:31,304)
Topp 3 - 2020: Valtteri Bottas, Max Verstappen, Lewis Hamilton
Raskeste runde 2020: Valtteri Bottas (1:37,030)

Singapores Grand Prix (3. oktober)

Bane: Marina Bay Street Circuit
Lengde: 5063 meter
Runder: 61
Banerekord: 1:41,905 (Kevin Magnussen, 2018)
Grand Prix-debut: 1966
Pole position 2019: Charles Leclerc (1:36,217)
Topp 3 - 2019: Sebastian Vettel, Charles Leclerc, Max Verstappen
Raskeste runde 2019: Kevin Magnussen (1:42,301)

Japans Grand Prix (10. oktober)

Bane: Suzuka International Racing Course
Lengde: 5807 meter
Runder: 53
Banerekord: 1:30,983 (Lewis Hamilton, 2019)
Grand Prix-debut: 1963
Pole position 2019: Sebastian Vettel (1:27,064)
Topp 3 - 2019: Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton
Raskeste runde 2019: Lewis Hamilton (1:30,983)

USAs Grand Prix (24. oktober)

Bane: Circuit of the Americas
Lengde: 5513 meter
Runder: 56
Banerekord: 1:36,169 (Charles Leclerc, 2019)
Grand Prix-debut: 1908
Pole position 2019: Valtteri Bottas (1:32,029)
Topp 3 - 2019: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen
Raskeste runde 2019: Charles Leclerc (1:36,169)

Mexico Citys Grand Prix (31. oktober)

Bane: Autodromo Hermanos Rodriguez
Lengde: 4304 meter
Runder: 71
Banerekord: 1:18,741 (Valtteri Bottas, 2018)
Grand Prix-debut: 1962 (som Mexicos Grand Prix)
Pole position 2019: Charles Leclerc (1:15,024)
Topp 3 - 2019: Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Valtteri Bottas
Raskeste runde 2019: Charles Leclerc (1:19,232)

Sao Paulos Grand Prix (7. november)

Bane: Autodromo Jose Carlos Pace
Lengde: 4309
Runder: 71
Banerekord: 1:10,540 (Valtteri Bottas, 2018)
Grand Prix-debut: 1972 (som Brasils Grand Prix)
Pole position 2019: Max Verstappen (1:07,508)
Topp 3 - 2019: Max Verstappen, Pierre Gasly, Carlos Sainz jr.
Raskeste runde 2019: Valtteri Bottas (1:10,698)

Australias Grand Prix (21. november)

Bane: Albert Park Circuit
Lengde: 5303 meter
Runder: 58
Banerekord: 1:24,125 (Michael Schumacher, 2004)
Grand Prix-debut: 1928
Pole position 2019: Lewis Hamilton (1:20,486)
Topp 3 - 2019: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Max Verstappen
Raskeste runde 2019: Valtteri Bottas (1:25,580)

Saudi Arabias Grand Prix (5. desember)

Bane: Jeddah Street Circuit
Lengde: 6175 meter
Runder: 50
Grand Prix-debut: 2021

Abu Dhabis Grand Prix (12. desember)

Bane: Yas Marina Circuit
Lengde: 5554 meter
Runder: 55
Banerekord: 1:39,283 (Lewis Hamilton, 2019)
Grand Prix-debut: 2009
Pole position 2020: Max Verstappen (1:35,246)
Topp 3 - 2020: Max Verstappen, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton
Raskeste runde 2020: Daniel Ricciardo (1:40,926)

<strong>Generell Topp 5-statistikk</strong>

Antall VM-titler

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (7)
Juan Manuel Fangio (5)
Alain Prost (4)
Sebastian Vettel (4)

Antall seire

Lewis Hamilton (95)
Michael Schumacher (91)
Sebastian Vettel (53)
Alain Prost (51)
Ayrton Senna (41)

Antall pallplasser

Lewis Hamilton (165)
Michael Schumacher (155)
Sebastian Vettel (121)
Alain Prost (106)
Kimi Räikkönen (103)

Antall startende løp

Kimi Räikkönen (330)
Rubens Barrichello (323)
Fernando Alonso (312)
Michael Schumacher (307)
Jenson Button (306)

Antall pole positions

Lewis Hamilton (98)
Michael Schumacher (68)
Ayrton Senna (65)
Sebastian Vettel (57)
Jim Clark (33)

Antall poeng

Lewis Hamilton (3778)
Sebastian Vettel (3018)
Fernando Alonso (1899)
Kimi Räikkönen (1863)
Nico Rosberg (1594,5)

Antall sesonger

Rubens Barrichello (19, 1993-2011)
Michael Schumacher (19, 1991-2012)
Graham Hill (18, 1958-1975)
Jenson Button (18, 2000-2017)
Kimi Räikkönen (18, 2001-2020)

(Foto: Steve Etherington / Mercedes)
(Foto: Mark Thompson / Red Bull)
(Foto: Motorsport Images / McLaren)
(Foto: Dominic Fraser / Aston Martin F1)
(Foto: XPB / James Moy Photography Ltd. / Alpine)
(Foto: Colombo Images / Ferrari)
(Foto: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool)
(Foto: Alfa Romeo Racing)
(Foto: Sam Bloxham / LAT Images / Haas)
(Foto: Williams Racing)
(Foto: Mark Thompson/Getty Images)
(Foto: Joe Portlock/Getty Images)
(Foto: Joe Portlock/Getty Images)
(Foto: Mark Thompson/Getty Images)
(Foto: Ferrari Media)
BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 28: Pierre Gasly of France driving the (10) Aston Martin Red Bull Racing RB15 on track during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on April 28, 2019 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
(Foto: Mark Thompson/Getty Images)
(Foto: Dan Istitene/Getty Images)
(Foto: Philip Platzer/Red Bull Content Pool)
(Foto: Will Taylor-Medhurst/Getty Images)
(Foto: Bryn Lennon/Getty Images)
(Foto: XPB / James Moy Photography Ltd / Renault)
(Foto: Oleg Sadovnikov / Red Bull Content Pool)
(Foto: Colombo Images / Ferrari)
(Foto: Charles Coates/Getty Images)
(Foto: Wolfgang Wilhelm)
(Foto: Renault F1 Team)
(Foto: Mark Thompson/Getty Images)
(Foto: Dan Istitene/Getty Images)
(Foto: Mark Thompson/Getty Images)
(Foto: Renault F1 Team)
(Grafikk: Liberty Media / Formula 1)
(Foto: Clive Mason/Getty Images)
Powered by Labrador CMS