Slik beskriver Marius opplevelsen av å kjøre Porsches helt nye Supercup-bil

En av verdens mest utbredte merkescupbiler har fått enda mer muskler. Det kan i hvert fall Marius Nakken skrive under på.

Publisert

Årets Porsche 911 GT3 Cup går innunder 992-modellen, som med det markerer en ny generasjon i Porsches 911-segment, etter at de siden 2014 kjørte med 911-modellen - med en ytterligere oppgradering fra 2017-sesongen. Men i 2021 er det altså helt nye biler for Marius Nakken og resten av førerne i Porsche Supercup og andre nasjonale og regionale Carrera-cuper, og sunnmøringen har også fått gjennomført sine første tester sammen med Fach Auto Tech-teamet som han skal kjøre for i år.

Marius Nakken under den offisielle Monza-testen sammen med resten av Supercup-feltet. (Foto: Porsche / Fach Auto Tech)

Årets Porsche 911 GT3 Cup går innunder 992-modellen, som med det markerer en ny generasjon i Porsches 911-segment, etter at de siden 2014 kjørte med 911-modellen - med en ytterligere oppgradering fra 2017-sesongen. Men i 2021 er det altså helt nye biler for Marius Nakken og resten av førerne i Porsche Supercup og andre nasjonale og regionale Carrera-cuper, og sunnmøringen har også fått gjennomført sine første tester sammen med Fach Auto Tech-teamet som han skal kjøre for i år.

Da er det også på sin plass å få dommen fra Nakken på hvordan den nye bilen føles sammenliknet med 911-modellen som han har vært godt kjent med helt siden 2017. Selv om bilen kalles for GT3 Cup, så har tradisjonen vært at denne klassen har vært enda mer standardisert og knyttet opp mot gatebil-versjonen, mens GT3-bilene de siste årene stadig har fått større og mer modifiserte avvik fra gatebilen.

– Det er jo ingen tvil om at årets cupbil i alle fall går mer i retning av GT3. Utvendig ser man jo at bilen er en del breiere og frontleppa har mye mer å si. Det er også laget breiere dekk til denne bilen nå. Så det mekaniske grepet er mye bedre, også fordi vi har fått en utvikling på demperne. Det tok noen runder for å bli vant til den, selv om det også var litt rattrust - men bilen føles alt i alt mye lettere å kjøre enn den forrige. Det er jo fortsatt vanskelig å kjøre fort med den, men jeg tror både nyere utøvere og «gentlemensførere» vil føle at denne bilen er lettere å komme inn i, oppsummerer Nakken overfor Parc Fermé.

Hestekreftene er økt fra 485 til 510, men dette er også litt for å kompensere for vekta som har økt. Rundetidene er ventet å synke noe, men med kraftig utbedret aerodynamikk, så har det også sine baksider. Og da er lynraske Monza en fin målestokk å finne ut av dette på.

Marius Nakken. (Foto: Privat)

– Vi testet på Monza nå, og toppfarten har gått ned mye. Men - fordi det mekaniske grepet er bedre, så ligger vi på samme rundetider nå som i fjor. Det sier litt om hvor mye vi tar igjen i svingene. Bilen føles også lettere å bremse med, mye på grunn av dekkene og dempingene, så jeg tror ikke vi vil få de samme opplåsingene som har vært utfordrende før. Ellers føles motoren veldig lik, selv om det er flere hestekrefter. Motoren er kanskje den som er mest lik, sier 27-åringen.

Powered by Labrador CMS