Slik blir rallycrosstraseen på Nürburgring denne sesongen
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

RALLYCROSS-VM: Eierne av legendariske Nürburgring har onsdag offentliggjort bilder og layout over banetraseen som skal benyttes under VM-runden i Tyskland første helgen i august. Tyskland gjør comeback på rallycrosskalenderen etter at både Hockenheim og Estering er vraket, og med en ny bane på Nürburgring betyr det at det er laget enda en hybridløsning hva gjelder rallycrosstrasé på en racingbane.
Starten går i vanlig kjøretrening for racingbanen, men knekker raskt til høyre - ikke helt ulikt Mettet-banen i Belgia, hvor målpassering skjer i den motsatte kjøreretningen sett fra startplata. Første grussløyfa går over det som kalles for Schumacher-S-en, og fortsetter ned mot Dunlop-svingen i bunn av Müllenbach-området av banen. Her legges også alternativsporet i en lang grussløyfe på ytteren av den ordinære Dunlop-svingen. Deretter fortsetter banen innom en liten «busslomme» av grus før de passerer mållinjen.
Selv om banen presenteres som ny, så er ikke konstruksjonen i seg selv en nyvinning. På slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet ble det nemlig kjørt rallycross i det samme området, banen er gjenreist i de samme områdene som den gang. Forskjellen i år er at de kjører i motsatt kjøreretning, og at alternativsporet ble kjørt som ordinærspor før i tiden.
