
Slik blir sprintløpene videreført – samtidig som regelverket justeres for å hindre ny Spa-fadese
Det mye omtalte kvalifiseringsformatet som gjorde sin debut i fjor returnerer også for i år, men fortsetter på kun tre baner. Samtidig side kommer vi aldri til å se at et løp fullføres med poengutdeling bak sikkerhetsbil igjen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
FORMEL 1: Det annonserer Formula One Management (FOM) på sine sosiale medie-plattformer denne uken. Med i annonseringen introduserer de også en ny struktur på hvordan sprintløpene vil fungere på Imola i Italia, Red Bull Ring i Østerrike og Interlagos i Brasil.
Nyheten møtes med delte meninger fra F1-fansen og ikke alle er like entusiastiske over at opplegget returnerer til årets sesong.
– Jeg elsker det. Jeg likte godt sprintløpene, utrykker en på F1 sin Facebook-side.
– Idiotisk! Det betyr at de vanlige løpene ikke er spennende nok, mener en annen.

I annonseringen blir det også klart at det vil introduseres poeng til de første åtte førerne og at føreren som tar førstetid i kvalifiseringen på fredag vil statistisk motta «pole position». Det vil fortsatt være resultatene fra sprintløpet som avgjør rekkefølgen mot løpet på søndagen.
Enighet i F1-kommisjonen
En annen nyhet som ble klar samme kveld, er at Formel 1-kommisjonen har kommet fram til ett oppdatert regelverk som skal forhindre en ny farse av det som skjedde på Spa-Francorchamps i Belgia i fjor.
Det betyr at man ikke lengre kan kjøre et løp bak sikkerhetsbil i to runder og få scoret halve poeng slik som i fjor. For å få scoret poeng med det oppdaterte regelverket må det fullføres minimum to runder av lederen uten sikkerhetsbil eller virtuell sikkerhets bil.
Skulle man i et helt særegent tilfelle kjøre under 25 prosent av løpsdistansen er det kun de første fem som får poeng. Vinneren vil motta seks poeng andreplass fire tredjeplass tre og de to siste poengene går til fjerde og femteplassen.
Slutt på halve poeng
Før var det slik at om ett løp ble avsluttet før 75 prosent løpsdistanse var kjørt ville alle i topp ti motta halve poeng. Med det oppdaterte regelverket for poengutdeling vil det aldri bli utdelt halve poeng igjen.
Istedenfor vil topp ni motta poeng om løpsleder har fullført over 25 prosent av distansen, men mindre enn 50 prosent. Da mottar førsteplassen 13 poeng mens niendeplassen får kun ett.
Om man har dekt 50 prosent løpslengde men mindre enn 75 prosent vil de vanlige poenggivende plassene motta poeng. Da er det 19 poeng til førsteplassen, mens tiendeplassen kun får ett.