Slik er reaksjonene på at Touringcar-klassen legges død

RallyX Nordic mister en potensielt populær klasse, nettopp fordi det ikke var populært nok å melde seg på.

Publisert

Det var klar tale fra promotoren RX Promotion AB; minst 10 forhåndspåmeldte deltakere for hele sesongen, ellers blir det ingenting.

Daniel Holten og Fredrik Rolid Magnussen er to av deltakerne som valgte å prioritere NM framfor den nordiske serien i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var klar tale fra promotoren RX Promotion AB; minst 10 forhåndspåmeldte deltakere for hele sesongen, ellers blir det ingenting.

Etter at Touringcar-klassen mistet EM-statusen i fjor ble det sett på som en genial og lovende løsning å innføre klassen i den nordiske serien for å opperettholde både bilenes verdi og et godt toppnivå ettersom klassen stort sett ble dominerte av nordiske førere.

Kjempet siden gjesteløpet i Danmark

Men da det kom til stykket så var det ikke nok. Til slutt var det kun fem førere som ville forplikte seg til en hel sesong før tidsfristen 30. april.

https://parcferme.no/notiser/touringcar-klassen-fjernes-fra-i-rallyx-nordic/

– Vi har kjempet for flere deltakere siden i fjor da klassen kjørte oppvisning på Nysumbanen. Jeg syns det er trist at det ikke er noen internasjonal Touringcar-klasse mer. Når det er sagt kan jeg forstå RallyX Nordic. Man kan ikke lage gode løp med så få påmeldte, sier talsperson for klassen, Kristian Pape Jørgensen fra Danmark, til Parc Fermé.

Han legger ikke skjul på at han mener det er førernes ansvar selv at ikke nok førere valgte å melde seg på. Han tenker det ikke var mer verken han eller promotoren kunne gjort for å markedsføre serien nok.

– Det var få førere som brant ordentlig for dette, og det var dessverre ikke nok. Det ville ellers vært en god klasse, konstaterer Jørgensen.

Derfor valgte flere å stå over

Hva mener førerne så selv? Hvorfor har ikke de valgt å stille opp. Anders Bråten var sammen med Per Magne Røyrås den eneste som ville forplikte seg til full sesong, ifølge Jørgensen.

– Det var veldig synd at det ikke ble noe. Vi krysser fingrene fora t det blir i fremtiden. For min del har jeg plan B, så for meg blir det i stedet full NM-sesong, sier Bråten til Parc Fermé.

Daniel Holten var en som lenge vurderte å kjøre, men valgte selv til slutt å kikke mot eget nasjonalt mesterskap.

Daniel Holten. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi vurderte i vinter å kjøre denne serien, men bestemte oss egentlig for en stund siden kun å kjøre NM. Det var en interessant serie, men store reisekostnader med løp i blant annet Latvia gjorde det vanskelig å få til for oss. I tillegg var det dumt at det andre løpet i begge seriene kolliderte, som igjen hadde gjort at vi egentlig måtte velge en serie å gå for, sier Daniel Holten til Parc Fermé.

45.000 svenske kroner i start

Sesongkontingenten på 45.000 svenske kroner spilte også en sentral rolle som gjorde det mer uinteressant for norgesmesteren fra 2017.

– Ja, i tillegg til store reisekostnader gjorde påmeldingen det selvfølgelig ekstra vanskelig å få det til. Jeg tror vi kunne fått flere førere med om vi det første året kun hadde trengt å delta i utvalgte løp, fire løp for eksempel, og heller økt de neste årene etterhvert, foreslår Holten.

Også Fredrik Rolid Magnussen, en annen som vurderte sterkt å kjøre, så hadde påmeldingskostnaden også noe å si.

Fredrik Magnussen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– I forhold til deltakelse, så er det altfor kostbart for en hel sesong. 45.000 kroner i påmelding hadde vel egentlig vært greit i forhold til TV og så videre, men det avhenger igjen av at vi skulle vært 20 biler til start, og ikke fem som det var igjen helt til slutt, sier Magnussen videre.

Han innrømmer at det holder med NM for hans del i år.

– I utgangspunktet var planen å kjøre Nordic, og hadde tenkt å melde oss på full sesong. Men jeg sa ifra for en uke siden at vi ikke skulle kjøre, da vi heller bestemte oss for å satse på NM i stedet, sier Hønefoss-gutten.

Sivert Svardal uttrykte tidligere i år at han så fram til den nordiske serien, men har enn så lenge ikke besvart Parc Fermés henvendelse.

Forstår prioriteringene

Kristian Pape Jørgensen avviser at det ikke var startkontingenten isolert sett som var det mest sentrale emnet i mangel på å skaffe nok interessen. Han har imidlertid har stor forståelse og respekt for at de nasjonale seriene ser ut til å være førsteprioritet for førerne som valgte å stå over en permanent påmelding til Nordic.

– Norge og Sverige har en del Touringcar-biler, men de har begge en god nasjonal serie som det er vanskelig å hente førere fra. SÅ det er superergelig, men det var opp til deltakerne å melde seg på, og interessen var ikke god nok. RallyX Nordic er ellers en super serie som kjører mange fantastiske baner, sier Jørgensen, og understreker at kun Tobias Daarbak var aktuell fra hans hjemland.

Utover dette skal det altså kjøres nordiske klasser i Supercar, RX2 og CrossCar (bedre kjent som crosskart).

Powered by Labrador CMS