Sponsorveggen bak Dennis Hauger gir en indikasjon på hvor mye som må til for å få kjørt Formel 2 i år. Antallet sponsorer vokser, og det er ekstremt mange som skal ha en finger med i spillet for å få innfridd budsjettet på over 20 millioner kroner.

Slik har Dennis opplevd å forhandle om en satsing verdt over 20 millioner kroner

Det ligger et enormt detaljnivå på formalitetene for at Dennis Hauger skal få kjøre fort med bil. Og denne forhandlingsprosessen synes han har vært oppriktig spennende å få være med på.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Det har skjedd mye siden han trillet rundt på Trøgstad sin gokartbane i barneskolealder fram til nå hvor det blir full satsing på nivå to i internasjonal formelbilsammenheng, nemlig Formel 2.

FORMEL 2: Det har skjedd mye siden han trillet rundt på Trøgstad sin gokartbane i barneskolealder fram til nå hvor det blir full satsing på nivå to i internasjonal formelbilsammenheng, nemlig Formel 2.

Dennis Haugers satsing med mål om nå Formel 1 fordrer et stadig større apparat bak seg, og flere skal ha noe å si.

Her hjemme må han skaffe sponsormidler til flerfoldige millioner av kroner, og i utlandet skal energidrikkselskapet Red Bull betale omlag halvparten av gildet - før disse pengene skal gå i en transaksjon til teamet Prema Racing som forvalter hans sportslige satsing.

– Jeg skal ikke klage

Det er altså ikke lenger bare å kjøre løpsbilen opp på hengeren, dra på løp, sjekke inn og gi bånn gass.

Og som 18-åring betyr det at Dennis i realiteten har mer han skulle sagt. Han trenger ikke lenger noen underskrift fra sine foresatte for å få det som han vil. Likevel lener han seg på sitt såkalte apparat, forankret i Stella Marketing som er selskapet bak Haugers satsing. Med manager Harald Huysman og pappa Tom Erik i spissen, men også flere sentrale nøkkelpersoner hos både sponsorer og team, som sørger for at alt er på stell rundt 18-åringen.

– Det er ikke jeg som har det tyngste arbeidet, så jeg skal ikke klage, sier Dennis Hauger til Parc Fermé som den eviglange prosessen som startet allerede i fjor høst med å få sikret ham en kontrakt med topplaget Prema i Formel 2.

Manger Harald Huysman var tidlig ute å sa at det er 99 prosent sikkert at Hauger kjører Formel 2 i en Prema-bil med tung Red Bull-støtte. Da Formel 3-gullet var i boks gikk Dr. Helmut Marko ut og garanterte Aurskog-gutten et Formel 2-sete i 2022.

Vært klart i lang tid

I ventetiden fram til forrige uke da Formel 2-satsingen ble annonsert, så har alle sammen snakket med forbeholdet, fordi ting ikke er klart. Det vil si, detaljene har vært klare ganske lenge, og det var til slutt Red Bull som selv ville styre når de gikk ut med satsingene til sine juniorførere.

– Ja, det har gått litt for lenge, humrer Hauger om tiden han har ventet før han nå kan erklære seg selv for Formel 2-fører.

– Neida, det er gøy at det endelig er offentlig. Det var jo ikke noe sjokk det som kom fram. Men det er godt å ikke gå rundt grøten noe mer.

– Hvorfor har det tatt så lang tid?

– Jeg vet egentlig ikke, det er Red Bull som har styrt og bestemt når dette skal ut. Jeg tipper de vil ha «finishet» alle kontraktene for førerne sine først, sier Hauger.

Selv om det tidlig ble signalisert at det går mot Prema, så var det likevel en stund det skulle forhandlet om detaljer i kontraktene. Hauger kan naturlig nok ikke snakke om hvilke detaljer som gjelder, men papirene har vært en kasteball mellom Red Bull, Prema og hans egen sponsorvirksomhet.

Dennis Hauger i midten fra onsdagens pressekonferanse, med ordstyrer Rune Brynhildsen og manager Harald Huysman på hver sin flanke.

Høy advokatvirksomhet

Men Hauger er blitt såpass voksen at han selv kan, bør - og ofte må - være med på forhandlingene selv, i alle fall de innledende samtalene, selv om han får god bistand.

– Jeg prøver å være mer involvert nå som jeg er blitt voksen, holdt jeg på å si. Jeg har vært med å diskutert med advokater og lest igjennom alle kontrakter med advokater slik at jeg har full forståelse hvis jeg blir spurt om noe, for eksempel fra Helmut, sier 18-åringen.

Han beskriver møtevirksomheten som «kul». Mengden og formalitetene er blitt større. Hauger opplever læring på et helt annet nivå og et helt annet plan enn det han opplever av læring som bilsportutøver ute på banen.

– Det er kult å være med i denne prosessen. Det er litt ekstra arbeid, men en kul erfaring uansett. Jeg tror dette er en av de større skolene man kan vøre med på, enten det handler om kjøring eller ikke. Utenfor banen er dette ekstremt lærerikt. Selv om man helst bare vil kjøre på banen, så kan man ikke drive å dagdrømme, understreker Hauger.

Manager Harald Huysman har vært involvert i Haugers satsing siden han begynte å blomstre i gokarten. Han opplever en naturlig utvikling på hans person og modenhet, men understreker likevel at personlighetstrekkene fra han var barn fortsatt følger ham.

Må holde igjen intervjuforespørsler

Men i takt med alderen og satsingsnivået, så blir også opplegget rundt ham bare mer og mer alvorlig. Bare i år er satsingen i Formel 2 verdt over 20 millioner kroner, og etter det Parc Fermé forstår sørger Red Bull for å dekke omlag halvparten av dette, mens Hauger og hans sponsorvirksomhet må sørge for resten av finansieringen.

– Det sier seg nesten selv. Han nærmer seg stadig vekk, og budsjettet er ganske omfattende. Det er et ganske stort budsjett i norsk sammenheng, så det sier seg selv at det blir mer og mer administrative oppgaver rundt. Vi prøver å legge tilrette og samtidig frigjøre ham for mest mulig, sier Huysman til Parc Fermé.

Medieforpliktelsene er en av dem. Det kan også Parc Fermé som redaksjon skrive under på. For eksempel ble alle mediehenvendelser i etterkant av Formel 2-bekreftelsen traktet inn til onsdagens pressekonferanse, rett og slett for å få alt tilrettelagt så godt og smidig som mulig for Dennis.

Og om det ikke er daglige intervjuhenvendelser, så er det til tider et ekstremt omfattende trykk rundt mediepågangen på Dennis. Såpass mye at de til og med må si nei til mange aktører som ønsker en prat med Dennis, i alle fall hvis det ikke passer seg tidsmessig.

– Vi ser mer og mer at vi må holde igjen og må begrense det mer og mer. Spesielt intervjuer fra utlandet sier vi mye nei til. Vi takker selvfølgelig nei på en høflig måte, men i perioder er det «overload», sier manageren.

Powered by Labrador CMS