Slik opplevde Andreas å herje med en elektrisk is-racingbil

Andreas Bakkerud har fortsatt ingen plan klar for VM. Men det betyr ikke at han kjeder seg nevneverdig.

Publisert

Nå er det slik at isracing, eller Trophée Andros som serien heter, ikke er noe ukjent farvann for Andreas Bakkerud. Bergenseren brukte deler av vinteren i fjor til å konkurrere i flere løp for DA Racing.

Andreas Bakkerud på tredjeplass, med Sebastien Loeb i føringen, på Stade de France i Paris. (Foto: Bruno Bade)

Nå er det slik at isracing, eller Trophée Andros som serien heter, ikke er noe ukjent farvann for Andreas Bakkerud. Bergenseren brukte deler av vinteren i fjor til å konkurrere i flere løp for DA Racing.

Denne vinteren har han gjentatt bedriten, men med litt andre forutsetninger. Kontakten han har med franske Nicolas Prost, sønnen til Formel 1-legenden Alain Prost, sørget for at Bakkerud skulle få bli med på en intens sesongfinale kun bestående av venstresvinger på Stade de France i Paris.

Rett i semifinale

Andreas Bakkerud og Nicolas Prost. (Foto: Bruno Bade)

Rent sportslig endte han med en femteplass i finalen, et løp som ble vunnet av den tidligere Formel 1-tjerna Olivier Panis, foran ikke akkurat ukjente Sebastien Loeb.

– Denne helgen var ikke noe vanlig Trophée Andros-løp. Vi kjørte i team, der jeg kjørte med Nico. Også var det ingen treninger, så det var rett i en fem-runders semifinale, sier Bakkerud til Parc Fermé.

Det ble en rekke intense fighter, selv om banen var relativt enkel - men trang å komme seg forbi på. Foran 35.000 tilskuere ble dette uansett en publikumsvennlig affære. Løpet hadde også en annen løpsform enn tidligere, ved at de kjørte i team og delte bil - og derav kjørte hver sine finaler.

Firehjulsstyring

Andreas Bakkerud (i rød bil) foran titusenvis av tilskuere midt i Paris sentrum. (Foto: Bruno Bade)

Selv om Bakkerud etterhvert er blitt vant med å konkurrere foran store folkemasser, og også med denne litt spesielle bilsport-formen, så har den siste tiden likevel vært en annen opplevelse for ham.

Teamet til Prost benytter seg nemlig av en helelektrisk bil, merket med «Motul», men konkurrerer på like vilkår mot V6-bilene med 350 hestekrefter. Dette gir noen utfordringer han ikke er helt vant med.

Ett av de viktigste likhetstrekkene med de andre bilene er at de har dette klassiske firehjulssystemet, hvilket betyr at også bakhjulene svinger på seg.

– Bilen er litt tyngre enn den jeg kjørte. fjor, men vektfordelingen er bedre. Samtidig er startene litt lettere. Men clutchen er din beste venn i Trophée Andros, så for å få elbilen til å styre, så må man få mer hjelp av bakhjulene til å få rotasjon, noe som gjør at bilen er veldig nervøs å kjøre, sier Bakkerud.

Helgens finaleløp på Frankrikes nasjonalarena var forøvrig ikke Bakkeruds første kjøring med Prost i denne bilen. Hans bestenotering ble en andreplass i Q1 og heatseier i Q2 i det andre løpet på Lans-en-Vercors i slutten av januar. Utover dette ble det to niendeplasser i hver sin finale for bergenseren.

Ting å hente til rallycrossen

Andreas Bakkerud under runden fra Lans-en-Vercors for et par uker tilbake. (Foto: Bruno Bade)

Han har lenge vært en uttalt forkjemper for elbilene til Rallycross-VM, selv om framtiden til disse bilene enda ikke er spikret. Bakkerud tror likevel det er mye kunnskap og erfaringer å hente fra isracingen med tanke på hvordan denne bilen er utviklet.

– I rallycross bruker vi mye håndbrekk, men det tror jeg blir vanskelig å bruke i rallycross med elbiler. Så det å forstå seg på oppsett for å få rotasjon på bilen, samtidig som jeg får inn følelsen av momentet i motoren og fordelen her med elektrisk motor, det tror jeg er en fordel.

– Man kan jo gjøre mange forskjellige mappinger på motoren, som for eksempel en bare for starten, en for hårnåler og en for raske partier, sier Bakkerud.

På spørsmål om hvordan han ligger an for årets sesong, har han intet nytt å melde - noe som ikke kan karakteriseres som det positive slaget.

– Akkurat nå står ting på stedet hvil. Dessverre, sier han kort.

Powered by Labrador CMS