Slik skal han forberede seg på å stå på egne bein i 2020

Andreas Mikkelsen «går solo» etter ti år sammen med EVEN Management når vi neste gnag skifter side på kalenderen. Men han har allerede startet forberedelsene på å klare seg alene sammen med kartleseren.

Publisert

I vår tredelte reportasjeserie med Andreas Mikkelsen, hvor han i et stort og åpenhjertig intervju forteller om de fleste opplevelsene gjennom den siste sesongen og andre erfaringer ellers gjennom karrieren, så åpnet han med å fortelle hvorfor han i ny og ne trenger å legge vekk alt som har med rallykjøring å gjøre.

Andreas Mikkelsen, her hjemme på kjøkkenet i Oslo. Men er det noe Mikkelsen normalt ikke liker, så er det nettopp å stå på kjøkkenet. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I vår tredelte reportasjeserie med Andreas Mikkelsen, hvor han i et stort og åpenhjertig intervju forteller om de fleste opplevelsene gjennom den siste sesongen og andre erfaringer ellers gjennom karrieren, så åpnet han med å fortelle hvorfor han i ny og ne trenger å legge vekk alt som har med rallykjøring å gjøre.

For Andreas Mikkelsen handler livet som toppidrettsutøver utelukkende om å prestere og levere på det man har ferdigheter til, mens den grunnleggende interessen for bil ikke nødvendigvis er så kjempestor, til tross for at han konkurrerer med nettopp bil på verdens høyeste nivå.

DEL 1: Derfor har Andreas sine behov for å koble av alt som har med bil å gjøre

– Alltid noen som har ordnet og fikset

Men Mikkelsen er glad for å ha endt opp med å bli profesjonell rallyfører, og han er glad for at han har en idrett han behersker, en idrett han stadig finner ny utvikling og motivasjon til. I utgangspunktet skulle han jo bli alpinist.

2020 er i skrivende stund fortsatt ikke spikret. Plan A er en slags semi-privat satsing gjennom Hyundai Motorsport finansiert av det Hyundai selv kaller en leverandør. Hvem denne leverandøren er vites foreløpig, og ingenting er offentliggjort enda.

Men Andreas holder seg forholdsvis rolig. Han framstår som trygg og sikker på det blir et opplegg for neste år. Og derfor forbereder han seg til en ny sesong, selv om det nå blir med andre forutsetninger og premisser.

– Gjennom hele livet, eller i alle fall siden jeg var 12 år og har vært aktiv med idrett, så har noen fortalt meg hva jeg skal gjøre til enhver tid. Det har alltid vært noen som har ordnet og fikset og gjort ditten og datten hele tiden for meg. Nå er det på tide å stå på egne bein, sier Andreas Mikkelsen når vi møter ham i leiligheten i Oslo.

Selv om man skulle tro at man i en ny, usikker fase før en ny sesong skal spikres hadde trengt et godt støtteapparat rundt seg, så skal Andreas nå sitte på andre siden av forhandlingsbordet alene, stille sine egne krav og lande avtaler helt og holdent på egenhånd.

– Det er jo litt skummelt. Det er jo det. Men det er også veldig lærerikt, og det er viktig for motivasjonen ta man nå tar skjeen i egen hånd, sier 30-åringen.

– Så ingenting av det du gjør nå for neste år er EVEN involvert i?

– Det er jo sånn at to hoder alltid fungerer bedre enn ett, og jeg har jo fortsatt Anders (Jæger, kartleser, journ.anm.) og jeg sparrer også med Bernt (Kollevold, coach i EVEN, journ.anm.). Og det det jo heller ikke slik at jeg ikke prater med Roy (Snellingen, sportssjef i EVEN, journ.anm.) og Erik (Veiby, manager og EVEN-grunnlegger, journ.anm.) heller. Jeg deler fortsatt ting med de, og jeg er sikker på at vi kommer til å jobbe sammen på flere arenaer senere, forteller Mikkelsen.

https://www.instagram.com/p/B34DmJZDemt/?utm_source=ig_web_copy_link

Norgescup i gokart og egen simulator

Mens han enda er under kontrakt med EVEN, så benytter han seg også mye av deres nye simulator-rigg, som blant annet har simulatorplattformen iRacing installert. Ikke at det har så mye å gjøre med rally i seg selv, men kjørestilen fra Porsche 911 GT3 Cup-bilen på iRacing skal ifølge Mikkelsen minne en del som slik Thierry Neuville og Dani Sordo mestrer Hyundaien på asfalt.

Derfor har også Mikkelsen sett på oppsettet og også gått til innkjøp av en egen simulator med tilsvarende innstillinger. Dette er bare ett av grepene han har gjort for å forberede seg til neste år.

– Jeg må steppe opp på alle kanter for at jeg skal komme opp dit jeg vil, sier Mikkelsen.

For selv om han i lørdagens intervju konstaterte at han er en person som trenger avkobling og andre aktiviteter når rallyfokuset kan bli i det meste laget, så er han likevel innstilt på at han må være mentalt tilstede enda et par hakk bedre enn hva han har fått til de siste årene.

– Når det blir mye dødtid i mellom, så er det jo også viktig å holde hodet aktivert. At konsentrasjonen er der og bang, bang, bang, liksom. Nå har jeg ordnet meg en avtale med Norswed hvor jeg skal kjøre gokart i en X30 i de norgescupløpene jeg rekker. I alle fall når det passer inn. I tillegg har jeg fått ordnet meg med en gokart i Monaco-området for å kjøre en KZ. Da har jeg alltid noe å kjøre, sier han videre.

For Monaco-livet er ikke bare glamour og avslapning, som man ellers skulle tro. Mikkelsen, som daglig ser og har kontakt med en rekke idrettsstjerner innenfor både motorsport og andre idrettsgrener, er klar på at det til tider i praksis blir som en treningsleir å være hjemme der han offisielt har bostedsadresse.

Det skyldes medlemsskapet i «THIRTY NINE», et svært eksklusivt trenings- og helsesenter forbeholdt blant annet mange store idrettsstjerner.

– Det er en investering i egen helse, sier Mikkelsen, som ikke vil avsløre prisen for avtalen han har inngått med senteret.

https://www.instagram.com/p/BYXs8DyH0Vh/?utm_source=ig_web_copy_link

50.000 kroner i året

Nettsidene deres opererer imidlertid med en standardpris på 4900 euro, altså nærmere 50.000 kroner, for et årsmedlemsskap. Litt mer enn et ordinært treningssenter mildt sagt, men så får også Mikkelsen svært tett og personlig oppfølging på alle kanter.

– Jeg er jo heldig som har det i samme bygg som jeg har leiligheten. Det er bare å ta heisen ned. Men oppfølgingen er veldig bra. Det er alt fra massasje, hårklipp og restaurant og alt annet hvor dem kjenner deg. Det er det råeste, sier Mikkelsen.

Her deler han altså treningstimer med for eksempel Formel 1-førere som Lewis Hamilton og Antonio Giovinazzi, det kryr av profesjonelle fotballspillere der, og den profesjonelle tennisspilleren Novak Djokovic for å nevne noen.

– De som jobber der kjenner deg godt der nede. La oss si at du skal trene fra åtte til ni om morgenen, og man for eksempel er keen på to egg, hvor den ene skal være snudd og det andre et vanlig speilegg, så skal du kanskje ha en proteinshake ved siden av. Når du da er ferdig med å trene klokken ni, så bang - der står det på bordet.

– Såpass ja? Når de ser at du har kommet, så vet de at du skal ha «det vanlige»?

– Det er jo litt sånn. Jeg er ikke noe glad i å lage mat, og da er det også enklest å leve så sunt som mulig. Så er det på igjen på kvelden med ny økt, og da er alt «custom made» for deg. Jeg er ikke noe glad i å lage mat, og føler dette er «jævlig bankers», humrer 30-åringen.

Powered by Labrador CMS