Slik var Marius’ første opplevelse med Le Mans-børsa til Porsche

Teamet har vist såpass stor tro på Marius Nakken at han nå har fått sine første metere i deres aller heftigste GT-racer.

Publisert

2020-sesongen er fortsatt ikke spikret. All fornuft skulle tilsi at Marius Nakken trenger ett år til i Porsche Supercup. Sesongavslutningen var nemlig meget sterk etter en trøblete utvikling på året.

Marius Nakken. (Foto: Team Project 1)
Marius Nakken. (Foto: Team Project 1)

2020-sesongen er fortsatt ikke spikret. All fornuft skulle tilsi at Marius Nakken trenger ett år til i Porsche Supercup. Sesongavslutningen var nemlig meget sterk etter en trøblete utvikling på året.

Ålesund-gutten viste etterhvert progresjonen som gjør at han kan nærme seg de aller, aller raskeste og forhåpentligvis kjempe om topplasseringer i verdens tøffeste merkescup i asfaltracing.

Men Porsche har andre program utover Supercup. Med sterke kundeteam i langdistanseracing, så er det også andre biler som benyttes. Team Project 1, som Nakken har kjørt for i supercupen, har også et godt etablert team i amatør-klassen i Langdistanse-VM, blant annet anført av «norske» Egidio Perfetti.

En drøm i oppfyllelse

Nakken drømmer en dag om å satse for fullt i langdistanse. Og det vet teamet godt. Derfor har de også latt han - helt gratis - få prøve deres RSR-bil. RSR er nemlig bilen som benyttes kun i Langdistanse-VM, ved siden av Le Mans-kvalifiserende løp og serier.

– Den aller største forskjellen fra cup-bilen er hvor presis denne er. Også merker man selvfølgelig downforcen mye bedre. Den sitter naturligvis mye bedre i svinger, spesielt fullfartsvinger, men den slipper raskere når det først slipper. Så man må være rask i reaksjonene. Traction-kontroll er også nytt for meg, ettersom det ikke er noen hjelpemidler i cup-bilene, oppsummerer Nakken faglig og konkret om bilen.

Men når vi spør hvordan kjøreopplevelsen var, så får pipa en annen lyd.

– Lyden, ikke minst, den er jo helt år på RSR-bilen! Det er jo helt fantastisk å få prøve det neste steget på Porsche-pyramiden. Det har vært et mål og en drøm lenge bare å prøve den, og endelig gikk det i oppfyllelse, sier Nakken.

Dog ble det ikke like mye kjøring som først ventet og håpet. Tilfeldig nok skulle det regne store mengder på Bahrain denne dagen, noe som utsatte mye av kjøringen - ettersom de kun skulle kjøre på tørt. Derfor ble det «bare» ti runder for Nakken.

Marius Nakken på én av sine ti runder rundt den kjente banen på Bahrain. (Foto: Team Project 1)
Marius Nakken på én av sine ti runder rundt den kjente banen på Bahrain. (Foto: Team Project 1)

Men han rakk å utrette mye på disse rundene, som ble kjørt under Langdistanse-VMs egne «Young Driver test».

– Jeg har ikke fått den endelige rapporten enda, men det første de sa etter testen var «very impressive and promising first test in the car». Selv med få runder og for første gang i bilen og på banen, så var jeg ikke langt i fra rundetidene de hadde i løpet, sier Nakken.

Raskest etter ti runder

Testen delte han med Vincent Abril og Max Root. Og spesielt førstnevnte ville han sammenlikne seg med, etter som han har masser med GT3-erfaring fra både Bentley og Mercedes.

– Med ti runder hver, så var jeg raskere enn de andre. Men Abril forbedret seg med flere runder og var til slutt åtte tideler foran meg. Og ettersom han kjørte fire ganger så mye som jeg fikk akkurat nå, så må jeg jo si meg fornøyd med det, sier Nakken, som likevel hadde håpet på flere runder.

Men det kan det altså bli. Og Nakken sier ikke nei til flere gratis testmuligheter med RSR-bilen før 2020-sesongen skal spikres. Teamet skal ha vært såpass fornøyde med Nakken at de vil se mer enn bare ti runder på Bahrain fra 26-åringen.

– Teamsjefen har bekreftet at jeg får teste igjen om ikke lenge, men da blir det litt mer «undercover» slik at jeg får flere runder og enda mer tid i bilen, sier han.

Powered by Labrador CMS