Slik vil Andreas beskrive utfordringene med oppsettene

Bilen er på ingen måte dårlig, men marginene for å treffe på oppsettet er tilnærmet null, kan nordmannen fortelle.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

I stort sett hvert av de fem løpene denne sesongen så har Mikkelsen hatt en eller annen form for utfordringer med bilen som ikke har gitt full klaff i løpene.

Andreas Mikkelsen under Rally Argentina. (Foto: Hyundai Motorsport)

I stort sett hvert av de fem løpene denne sesongen så har Mikkelsen hatt en eller annen form for utfordringer med bilen som ikke har gitt full klaff i løpene.

I Monte-Carlo spolerte en defekt dynamo et potensielt toppløp. I Sverige fortalte Mikkelsen at han fremdeles har litt å hente på oppsett da pre-event-testen hadde andre forhold enn selve løpet, selv om det ble en god tredjeplass.

I Mexico slet samtlige Hyundai-førere med å få til et godt oppsett på de hardpakkede veiene og på Korsika var det ventet at de ville slite på asfalt - noe de også gjorde i stor grad.

I Argentina var fremdeles ikke alt perfekt, men Mikkelsen hadde vesentlig mindre å utsette på bilen nå enn tidligere. Spesielt siste del av lørdagen, samt søndagen satt så å si perfekt for nordmannen, som kvitterte med to etappeseire og tre Power Stage-poeng på finaledagen.

Andreas Mikkelsen kjørte inn til pallplass i Sverige, men uttalte likevel gjennom løpet at det var forbedringspotensial i oppsettet. Slik har det vært også helt fram til Rally Argentina. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Søndagen var deilig. Jeg har slitt litt med då få bilen akkurat som jeg vil ha, men det var deilig å kjenne at man er litt tilbake til gamle trakter. Endelig fikk jeg mer kontroll på bakparten av bilen, ettersom det er det jeg har slitt litt med, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

– Ikke vært meg selv

Han legger ikke skjul på at 2018 har utviklet seg til å bli en tøffere affære enn ventet og at det har til tider vært frustrende å kjenne at makspotensialet ikke har vært til stede.

– Det er flere ganger jeg har følt jeg ikke har vært helt meg selv når jeg kjører bil, innrømmer han.

– Sitter det egentlig i hodet, eller er det noe fundamentalt annerledes med bilen enn slik den har vært tidligere?

– Det har skjedd at vi har ligget 20 sekunder bak Sebastien Ogier på en prøve, uten at vi vet hvorfor, og at det klart at det er noe greier. Vi har nok gått i en retning som ikke var helt som vi trodde. Det er fortsatt ting jeg vet vi kan gjøre bedre med bilen, men nå er vi mer tilbake slik vi kjørte bilen før, sier Mikkelsen.

Små marginer

Han viste i Australia i fjor at han kan dominere når bilen og han fungerer som dynamitt sammen da han ledet før en dobbeltpunktering sendte ham ut av løpet. Noen av taktene så vi søndag i Argentina, og på Power Stage var det bare små marginer som gjorde at han tok tre poeng i stedet for fem.

– Det var veldig gøy, og det er slik man ønsker å kjøre hele tiden. Den siste prøven handler om å kjøre perfekt, og det handlet ikke om å overkjøre. Det handler om perfeksjon, og det er ikke vanskelig i utgangspunktet å kjøre over helt løp slik vi gjorde siste dagen, konstatererer Hyundai-føreren.

Siste dag av Rally Argentina ble en meget god dag for Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport)

2018 har altså vært et år det har vært mye fokus på oppsett og utfordringer tilknyttet dette. For mange kan det framstå som bortforklaringer for at resultatene heller uteblir, men Mikkelsen begrunner hvorfor det ofte kommenteres med at oppsettet ikke er optimalt.

– Før i tiden så kunne man kjøre med et ikke 100 prosent optimalt setup og fremdeles gjøre det bra, så da var det ikke noe stort tema alltid. Nå må alt være så sinnssykt perfekt. For å vinne etapper så må alt stemme, også med oppsett, dersom man skal henge med, sier Mikkelsen.

LES OGSÅ: Mikkelsen: – Jeg må studere mer hva Thierry gjør med bilen

Powered by Labrador CMS