Startposisjoner til besvær - og nordmennene vaker i toppen

Topp i Monte Carlo er lik bunn i Sverige. Men Andreas Mikkelsen og Mads Østberg har god grunn til å smile.

Publisert

– Arrangøren kan ta seg en bolle, uttrykte en svært frustrert Ott Tänak etter første «loop» gjennom Röjden-etappen, som senere skal ha beklaget seg for uttalelsen.

Ott Tânak hadde sterke meninger etter første gjennomkjøring av Röjden. (Foto: Simen Næss Hagen)
Ott Tânak hadde sterke meninger etter første gjennomkjøring av Röjden. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Arrangøren kan ta seg en bolle, uttrykte en svært frustrert Ott Tänak etter første «loop» gjennom Röjden-etappen, som senere skal ha beklaget seg for uttalelsen.

– Forholdene er enda verre (enn første runde, journ.anm). Samme opplegg hvert år. Å kjøre etter de historiske bilene? Helt umulig, uttrykte Ogier like frustrert etter Hof-Finnskog 2.

LES OGSÅ: Veiby lever opp til sitt eget navn på Svullrya-etappen

Kjører med innsiden av hodet

Andreas Mikkelsen. (Foto: Simen Næss Hagen)
Andreas Mikkelsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Ikke at det er noe nytt at biler som starter tidlig har en brøytejobb å gjøre for bilene som kommer bak, men de to beste fra sesongåpningen har ikke hatt nubbsjans mot resten av feltet fredag. Tänak og Ogier ligger på 9.- og 11. plass, henholdsvis 1:29,0 og 2:48,8 bak løpets leder Thierry Neuville.

Like bak belgieren ligger hans norske lagkamerat, Andreas Mikkelsen, kun 4,9 sekunder bak. Og Hyundai har god grunn til å smile med Hayden Paddon på en positivt overraskende tredjeplass.

– Det har vært en veldig bra dag. Vi har kjørt med innsiden av hodet, og har ikke tatt den største risikoen – men har likevel kjørt fort og trøkket på, sier Andreas Mikkelsen etter fredagens kjøring.

Han har mer å gå på og vil definitivt kjempe om. Bare ikke helt uten videre.

– Jeg har et gir til, men da begynner risikoen å komme også, så det er en balansegang, sier han.

Rally Sweden - fredag

1)Thierry NeuvilleHyundai i20 WRC1:16:13,1
2)Andreas MikkelsenHyundai i20 WRC+4,9
3)Hayden PaddonHyundai i20 WRC+12,1
4)Craig BreenCitroën C3 WRC+12,6
5)Mads ØstbergCitroën C3 WRC+13,2
6)Teemu SuninenFord Fiesta WRC+29,6
7)Esapekka LappiToyota Yaris WRC+38,5
8)Jari-Matti LatvalaToyota Yaris WRC+1:06,2
9)Ott TänakToyota Yaris WRC+1:29,0
10)Kris MeekeCitroën C3 WRC+1:43,6
15)Ole Christian VeibySkoda Fabia R5+4:15,6
18)Henning SolbergFord Fiesta WRC+4:46,6
36)Christian A. SelmerFord Fiesta R5+12:51,6

Opp og ned for Østberg

Mads Østberg fikk en vanskeligere avslutning på dagen, men viste helt siden shakedown at han er å regne med helt i toppen i sitt Citroën-comeback. Og i en bil som har vært kjent for å være vanskelig å kjøre, har Østberg tidsvis knekt en kode.

Selv har han uttrykt at han fremdeles må lære seg bilen, men med femteplass etter første dag så er han på skuddhold til en topplassering.

– Det kjennes fantastisk, selv om vi har strulet litt i ettermiddag, sier Mads Østberg.

Før andre runde på Röjden gjorde han endringer på oppsettet på bilen bak, noe Parc Fermé også overvar da vi møtte dem på transporten på vei til etappen. Iherdig jobbet Østberg og kartleser Torstein Eriksen med å skru og tilpasse stabstaget bak på bilen.

– Oppsettet fungerte bra i dag tidlig, men det fungerte ikke helt slik forholdene utviklet seg. Men jeg prøvde i stedet å tilpasse kjøringa, og jeg syns vi klarte det greit. Vi er innenfor rekkevidde med seier, og det er ekstremt moro med så lite tid i bilen, sier Østberg videre.

Flere samlet seg rundt busslommen hvor Mads Østberg gjorde oppsettforandringer før fredagens to siste etapper. (Foto: Simen Næss Hagen)
Flere samlet seg rundt busslommen hvor Mads Østberg gjorde oppsettforandringer før fredagens to siste etapper. (Foto: Simen Næss Hagen)
Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen)
Mads Østberg. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS