Petter Sæves Waskaas, her fra NM-runden på Sørlandet for to uker siden.

Sterk opplevelse i ett av Sveriges største rallyløp

En ødelagt radiator til tross. Å kjøre South Swedish Rally har gitt Petter Sæves Wakaas nye rallyminner for livet.

Publisert

RALLY: For i ett av de større og med populære løpene i Sverige, South Swedish Rally ved Älmhult utenfor Småland, var Petter Sæves Waskaas eneste helnorske rallyfører på plass. Med seg hadde han Thea Turvoll Lien i kartleserstolen for første gang, og for henne også første gang i en firehjulsdreven rallybil.

RALLY: For i ett av de større og med populære løpene i Sverige, South Swedish Rally ved Älmhult utenfor Småland, var Petter Sæves Waskaas eneste helnorske rallyfører på plass. Med seg hadde han Thea Turvoll Lien i kartleserstolen for første gang, og for henne også første gang i en firehjulsdreven rallybil.

Når resultatet var talt opp i første omgang klokket Waskaas seg inn til en imponerende tiendeplass totalt, og andreplass for de eldre firehjulsdrevne bilene. Løpet ble forøvrig totalvunnet av den svenske rallykongen P-G Andersson.

Hull i radiatoren

Dessverre ble det en fem-minutters tidsstraff for Waskaas og Lien. Et hull i radiatoren etter SS6 gjorde at de egentlig måtte bryte. Årsaken var rett og slett at de tok igjen en konkurrent, ifølge 20-åringen selv.

– Jeg lå vel en halv billengde til siden og maks en halvmeter bak han for at han skulle se meg i speilet. Men det gjorde han ikke. Så det ble masse steinsprut som lagde mange små hull i radiatoren

– Men du kjørte ikke fysisk borti ham?

– Nei, jeg var ikke fysisk borti, men fikk litt flashbacks til asfaltracingen da vi lå bak i to kilometer hvor det gikk rett frem på etappa, sier Waskaas, som er flere ganger norgesmester i Shortcar før han meldte overgang til rally.

Petter Sæves Waskaas

Restartet uten å miste en etappe

Systemet i Sverige er dog litt mer liberalt enn vanlig. Ettersom dette var etter siste etappe før siste service, så fikk han tillatelse til å reparere bilen på stedet ettersom han ikke kunne ta seg til service. Formelt måtte han bryte løpet, men fikk restarte på neste etappe - med et tidstillegg på fem minutter.

Derfor er han bokført på en 41. plass framfor 10. plass. Men like fullt fikk han kjøre samtlige etapper som ble gjennomført.

– Det er jo helt genialt! Jeg mener at vi har bittelitt å lære her hjemme, sier Waskaas.

– En ordentlig rallyfølelse

Så en degradert plassering til tross. Dette ble altså en rallyopplevelse for livet for skiensgutten.

– Det var ekstremt moro med shakedown på torsdag! Pluss et par etapper fredag kveld som en egen «leg». Og at man har mulighet for restart selv om man bryter var jo også et ekstremt pluss, i tillegg til at vi hadde flere etapper på moderat lengde som gikk to, som også var ekstremt kult. Jeg fikk en ordentlig rallyfølelse, sier han.

Samarbeidet med Lien fungerte også knirkefritt fra første meter, i det som altså var hennes første løp på dette nivået.

– Jeg tar av meg hatten for Thea som aldri har lest i firehjulstrekk før, og leverer bra fra første meter. Det så ikke til å være noe problem, selv om vi ikke hadde en eneste meter med hverken notetrening eller test sammen før vi kjørte shakedown, slår han fast.

Forøvrig verdt å nevne at det var flere utøvere på plass med norsk blod. Norske Jørgen Eriksen leste noter for svenske William Binbach i en Hyundai i20 R5, hvor de ble nummer 20 totalt og 10 i klassen.

Norsk-svenske Isak Reiersen imponerte også stort og ble beste tohjulsdrevne bil og vant også klassen for de internasjonale tohjulstrekkerne. Han endte også på en sterk 11. plass totalt.

Powered by Labrador CMS