Sivert Svardal på toppen av seierspallen, med Anton Marklund og Tamas Karai ved hver sin side. Denne satt langt inne for den energiske sørlendingen, som i flere år har lengtet etter sin første pallplass på øverste nivå i EM-sirkuset.
Sivert Svardal på toppen av seierspallen, med Anton Marklund og Tamas Karai ved hver sin side. Denne satt langt inne for den energiske sørlendingen, som i flere år har lengtet etter sin første pallplass på øverste nivå i EM-sirkuset.

Rallycross-VM og EM på Lånkebanen:

Sterke emosjonelle scener da Sivert krysset målflagget som førstemann

– Dette er mest sannsynlig min siste sesong i EM. Drømmen var å kunne komme på pallen i alle fall én gang.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Ordene tilhører den energiske sørlendingen Sivert Svardal, som har forsøkt seg i rallycrossens toppklasse i europamesterskapet de siste par årene. En satsing med glimt av stort potensiale, men like fullt preget av uhell og nedturer selv om fjoråret samlet sett var mer enn godkjent med fjerdeplass totalt.

RALLYCROSS: Ordene tilhører den energiske sørlendingen Sivert Svardal, som har forsøkt seg i rallycrossens toppklasse i europamesterskapet de siste par årene. En satsing med glimt av stort potensiale, men like fullt preget av uhell og nedturer selv om fjoråret samlet sett var mer enn godkjent med fjerdeplass totalt.

På hjemmebane skulle det derimot klaffe da det virkelig gjaldt som mest. For Svardal var den eneste nordmannen som karret seg til finalen i RX1-klassen, tidligere kjent som Supercar, men fra andre rad skal det gjerne klaffe litt ekstra i starten for å komme i god posisjon til å kjempe om en seier.

Her skiller det bare 65 tusendeler mellom første- og andreplass. Men det holder mer enn nok til at Svardal kan juble for sin første EM-seier i rallycross.
Her skiller det bare 65 tusendeler mellom første- og andreplass. Men det holder mer enn nok til at Svardal kan juble for sin første EM-seier i rallycross.

Hardt presset av europamesteren

Den muligheten både fikk, og tok Svardal. I starten ble det nemlig et kraftig sammenstøt mellom Patrick O'Donovan, Anton Marklund og Enzo Ide. Sistnevnte ble stående før første sving, mens O'Donovan fikk en overrotasjon inn i andre sving og fikk løpet ødelagt her

Svardal øynet muligheten og snek seg på innsiden og grep ledelsen etter første sving, og holdt ledelsen heretter. Men det var liten tvil om at den regjerende europamesteren Marklund hadde mer tempo inne enn sørlendingen, så han hadde et massivt press å stå imot.

Likevel fikk Svardal noe pusterom mens Marklund både gjorde et par førerfeil og selv havnet i knuff med Tamas Karai i kampen om andreplassen. Men Marklund fikk ristet seg løs og tatt opp en enorm klappjakt på Svardal helt inn til siste sving. I mål skilte det fattige 65 tusendeler i Svardals favør, som med det ikke bare tar sin første pallplass - men attpåtil sin første finaleseier, og det på hjemmebane foran tusenvis av norske fans.

Gripende hyllest til teamet

Svardal er kjent som en energisk karakter med følelsene utenpå kroppen, noe mange fikk se allerede i 2018 da han kjørte inn til det han trodde var et EM-gull, før han senere ble disket på grunn av avvik i bensinen.

DET BLIR SEIER PÅ HELL🤩🤩 mer oppdatering kommer når teamet har sluttet å grine💪🏼

Posted by Team Sivert Svardal on Sunday, June 18, 2023

Fem år senere fikk vi dejá vu-scener på Lånkebanen med et resultat som nok vil stå seg. For Svardal klarte virkelig ikke holde igjen tårene, antakeligvis i likhet med veldig mange andre.

– Det er så stort! Vi har hatt så mye uflaks denne sesongen. Og dette er mest sannsynlig min siste sesong i EM. Drømmen var å komme i alle fall én gang på pallen. Dette er så utrolig. Det er så utrolig, sa en gråtkvalt og fullstendig utladet Svardal til Rallycross-VMs direktesending med norske Molly Pettit som reporter.

På spørsmål fra henne om han kunne si noen ord om teamet, ble gådehusfaktoren forsterket forsterket ytterligere.

– De er det beste teamet i hele verden. Det er familien min. Det er mamma, pappa, kjæreste, søstre, og alle er her i Hell. Det er fantastisk. Jeg kan ikke tro det. Jeg kan ikke tro det, la Svardal til.

Berget pallplass tross førerfeil

Med det lyste han opp en ellers halvtung norsk dag, i alle fall i de elektriske klassene. Men før det er det verdt å nevne at det atter en gang ble bare «nesten» for Espen Isaksætre, som selv jager drømmen om sin første finaleseier i europamesterskapet. Isaksætre kjører i RX3, tidligere Super 1600-klassen, og kom seg atter en gang til en finale - der han har stabilisert seg i de første rundene denne sesongen.

I finalen hadde han lite å stille opp med mot teamkamerat Nils Volland som han delte første rad med i finalen, men atter en solid andreplass var innenfor rekkevidde. Det er også verdt  å nevne at det var godt norsk selskap i finalen, for også Martin Kjær og Jens Hvaal viste godt tempo gjennom helgen og sikret seg en finaleplass.

Dessverre for Isaksætre ødela en førerfeil på tampen av første runde for en god andreplass, der han måtte slippe Damian Litwinowicz forbi seg, men berget like fullt en hederlig tredjeplass, etterfulgt av Larvik-duoen Hvaal og Kjær på fjerde- og femteplass. 

Veiby i trøbbel på trøbbel

Over til de elektriske bilene, og det var knyttet stor spenning til hvorvidt Ole Christian Veiby kunne følge opp fjorårets pallplassering, og kanskje overliste teamkamerat Johan Kristoffersson på en god dag. Men Veiby skulle vikle seg inn i masse trøbbel da det begynte å dra seg til.

Allerede i det fjerde heatet endte han og Timmy Hansen opp i en opphetet disputt etter sammenstøt ut på startstrekka. Veiby og Hansen hadde kjempet beinhardt gjennom den første runden, der svensken øynet en åpning på innsiden av nordmannen i siste sving.

Side om side reiste de oppover målstrekka, der ingen nektet å gi slipp på den andre. Det endte med et massiv sammenstøt med en gressvoll på utsiden av banegrensa for Hansen. Han måtte stoppe bilen grunnet blålyset som indikerer mulig kritisk skade på batteriet, og helgen var med det sluttkjørt. Men Hansen var svært lite fornøyd med Veiby og stormet ut i banen etter at heatet var over, gestikulerte mot Veiby før han slo hardt ned i panseret på nordmannens Volkswagen.

🚨 Drama in Hell! 🚨 Timmy Hansen's weekend is over after a severe collision involving O.C. Veiby. Tune in to RX+.com for all the action! #FIAWorldRX #WorldRX

Posted by World RX - FIA World Rallycross Championship on Sunday, June 18, 2023

1000 euro i bot

Veiby ble belønnet med diskvalifikasjon der dommerne ga ham skylden for uhellet, mens Hansen fikk 1000 euro i bot for oppførselen i etterkant.

Uansett, med få biler til start var ikke disken mer sårbar enn at Veiby fortsatt fikk første rad i semifinalen, og han tok seg greit videre til finale. Her endte han opp i en tett fight med Niclas Grönholm og Sebastien Loeb og fikk revet av bakluka, mens bilen etter dette framstod vanskelig å kjøre for Veiby. Pallplassen glapp for lengst, der det var Johan Kristoffersson, etterfulgt av Grönholm og dagens overraskelsesmann Timo Scheider, som kunne klatre opp på seierspallen. Veibys løp endte med en femteplass.

I RX2e-klassen var Ole Henry Steinsholt eneste norske deltaker. Steinsholt havnet i likhet med Veiby i flere trøblete situasjoner. I den andre innledende omgangen ble han diskvalifisert for en påkjørsel av Pablo Suarez, mens han i semifinalen havnet i et sammenstøt med Catie Munnings ut av alternativsporet - noe han senere fikk en reprimande for. Uansett ble det såpass med skader på bilen at det var sluttkjørt og ingen finalebillett for Steinsholt.

Parc Fermé kommer med mer fra VM- og EM-runden senere...

Powered by Labrador CMS