Red Bulls kvartett fordelt på to lag under Østerrikes Grand Prix. I utgangspunktet er alle fire sikret. Men - hva som endelig skjer med Pierre Gasly er den neste proppen i silly season-systemet.

Stol-leken fortsetter – nå er 16 av 20 seter tatt for 2023

Yuki Tsunoda får fornyet tillit i AlphaTauri ut 2023-sesongen. Men hvem skal japaneren kjøre sammen med neste sesong?

Publisert

FORMEL 1: Tsunodas beste resultat i Formel 1 så langt er fjerdeplassen i sesongavslutningen i Abu Dhabi i fjor. Denne sesongen har ikke Tsunoda tatt poeng siden Spanias Grand Prix i mai. Han var dog nærme på Zandvoort etter å ha nådd Q3 i kvalifiseringen, før tekniske problemer til slutt ødela løpet.

FORMEL 1: Tsunodas beste resultat i Formel 1 så langt er fjerdeplassen i sesongavslutningen i Abu Dhabi i fjor. Denne sesongen har ikke Tsunoda tatt poeng siden Spanias Grand Prix i mai. Han var dog nærme på Zandvoort etter å ha nådd Q3 i kvalifiseringen, før tekniske problemer til slutt ødela løpet.

Japaneren, som for et år siden var overrasket over å få fornyet tillit for denne sesongen, er naturligvis fornøyd med å bli værende i minst et år til.

– Jeg vil sende et stort takk til Red Bull, Honda og Scuderia AlphaTauri for å fortsatt gi meg muligheten til å kjøre i Formel 1. Etter å ha flyttet til Italia i fjor for å være nærmere fabrikken føler jeg med virkelig som en del av laget og jeg er glad for at i får fortsette å kjøre med dem i 2023, uttaler 22-åringen om forlengelsen.

– Må få følelsene under kontroll

Teamsjef i AlphaTauri Franz Tost var etter helgen på Monza klar på at Tsunoda får opp farten på banen, men at han må få kontroll på følelsene. Japaneren måtte i Italia finne seg i en ti plassers gridstraff for å ha fått fem reprimander, noe han er alene om å ha oppnådd denne sesongen.

– Han presterer bedre og bedre – bare se på kvalifiseringen på Zandvoort eller trening 1 på Monza. I bilen gjør han en veldig god jobb. Han må bare få følelsene under kontroll, og han må være mer disiplinert, sier tost.

Men i sitt tredje år er det ikke sikkert at Tsunoda fortsatt kjører med Pierre Gasly ved sin side. Selv om Gasly i teorien har kontrakt med AlphaTauri også neste sesong, er det mye som tyder på at det likevel kan bli en overgang for franskmannen.

Gasly er en ønsket mann for det ledige setet hos Alpine, og han kan bli sluppet fra Red Bull-systemet gitt at man finner den ideelle erstatteren. I første omgang var det her snakk om Colton Herta, men etter at det ble lagt dødt har det i hovedsak dreid seg om Nyck De Vries. Nederlenderen, som Formel 1-debuterte på strålende vis på Monza, skal ha blitt observert i Østerrike i møte med Red Bull-nestor Helmut Marko.

I tillegg til et ledig sete hos Alpine, og kanskje også i AlphaTauri, er det nå Alfa Romeo, Haas og Williams som fortsatt har en plass å fulle før neste års førerkabal er ferdig lagt.

Hvem går hvor?

Hvem som er aktuelle i disse setene er også en eviglang liste. Utøvere som Antonio Giovinazzi og Nico Hülkenberg har begge vært linket opp til Haas etter at Mick Schumacher angivelig skal avslutte sine bånd med Ferrari etter denne sesongen.

I Alpine er også Daniel Ricciardo og Jack Doohan også hete kandidater dersom det ikke blir noen plass til Gasly i tospann med Esteban Ocon.

I Williams står det i praksis mellom en forlengelse av Nicholas Latifi eller en signering av Nyck De Vries eller Formel 2-fører Logan Sargeant, uten at det per i dag virker som det ene alternativet virker sterkere enn det andre.

I Alfa Romeo er det mye som tyder på at Guanyu Zhou fortsetter med en sesong til, selv om kineseren ikke har bekreftet noen forlengelse av kontrakten i skrivende stund. Det betyr at de ledige setene i Alpine, Haas, Williams og Alfa Romeo utgjør fire av totalt 20 plasser på startgridden. I Aston Martin anses plassen til Lance Stroll sammen med Fernando Alonso som bombesikker.

Powered by Labrador CMS