Tålmodigheten tok slutt - derfor trekker Peugeot seg fra VM i rallycross

Peugeot hadde ikke tid til å bruke ett år ekstra i dagens Supercar-baserte VM-serie.

Publisert

Torsdag kom nyheten som sendte sjokkbølger over et helt internasjonalt rallycrossmiljø. Peugeot, som i år satte standarden som det eneste rendyrkede fabrikkteamet i rallycross, trekker seg etter kun ett års involvering i sporten.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Torsdag kom nyheten som sendte sjokkbølger over et helt internasjonalt rallycrossmiljø. Peugeot, som i år satte standarden som det eneste rendyrkede fabrikkteamet i rallycross, trekker seg etter kun ett års involvering i sporten.

Dette gjør at både Sebastien Loeb og brødrene Timmy og Kevin Hansen står uten seter neste år, samtidig som sporten mister den ene av to gjenværende kandidater som kunne hatt interesse av å forplikte seg til elbil-satsingen i Rallycross-VM.

For usikker framtid i VM

Nå er det bare Volkswagen igjen, som har dominert sporten sammen med PSRX siden de kom inn i sporten i fjor. Som kjent trekker også Audi-fabrikken seg ut av støtten til EKS-teamet etter denne sesongen.

I en offisiell melding fra Peugeot Sport kommer det tydelig fram at ett års utsettelse med elbiler gjorde mesterskapet totalt uaktuelt å fortsette med. Peugeots hovedmotivasjon for at de tok over Hansen-teamet og tok sakene i egne hender denne sesongen, var nettopp med øye for å få et fotfeste i en sport som skulle slå an innenfor den elektriske utviklingen.

– Peugeot vil konsentrere seg om å bruke ressursene til å utvikle nye sportslige, elektriske biler fra 2020, og har derfor besluttet å trekke seg fra Rallycross-VM etter 2018-sesongen, der utviklingen mot elbiler er usikker, heter det innledningsvis i uttalelsen fra Peugeot Sport.

Det er liten tvil om at Peugeot sender et knallhardt stikk til FIA og IMG, som ikke har klart å overbevise nok fabrikker om å undertegne avtalen om elbil-satsing innen rimelig tid. Og utsettelsen til 2021 kommer som en direkte årsak til at sporten mister en av sine viktigste fabrikanter innenfor framtidsplanene som var satt.

Prioriterer plugin-hybrider

I stedet vil de blant annet satse på nye plugin-hybrider som ble vist på bilmessa Paris Motor Show for en drøy uke tilbake.

– Som et resultat av usikre omstendigheter rundt utviklingen av et elektrisk Rallycross-VM inn mot 2021, gjør at Peugeot i stedet vil satse på disse nye bilene (plugin-hybrider, journ.anm), og dermed trekker mesterskapet ut av elektrifiseringsplanen, en plan som fortsatt skal etableres fra så tidlig som 2020, skriver Peugeot videre.

Deadline for fabrikkene til å forplikte seg til elektrisk Rallycross-VM er satt til mars 2019. Før dagens nyhet ser det foreløpig ut som det kun er Volkswagn som vil undertegne denne avtalen, selv om kilder fra IMG og FIA fortalte til Parc Fermé tidligere i høst «at det ser positivt ut» at nok merker vil undertegne avtalen neste vår.

Minimum tre til fire fabrikker må undertegne avtalen og sikre at minst 12 biler kan leveres til VM i 2021 dersom VM-statusen skal opperettholdes, er Parc Fermé blitt fortalt. Nå har ett av de sterkeste kandidatene trukket seg ut.

Powered by Labrador CMS