Fungerende teamsjef Julien Moncet i samtale med Thierry Neuville, med kartleser Martijn Wydaeghe med ryggen til.

Teamet forsvarer Neuville – mener han ble straffet altfor hardt i Kroatia

Først og fremst er det tidsstraffen som Hyundai reagerer på. FIA derimot avviser Hyundais appellering av dommernes konklusjon.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det ble til slutt en tredjeplass i Rally Kroatia for Thierry Neuville, slått av Toyota-fører Kalle Rovanperä og teamkamerat Ott Tänak. Differansen ble til slutt to minutter og 21 sekunder, hvor to av minuttene var rene tidsstraffer fordelt på flere ulike forseelser og dommeravgjørelser. Til syvende og sist hadde det blitt en tredjeplass uansett, selv uten tidsstraffene.

RALLY: Det ble til slutt en tredjeplass i Rally Kroatia for Thierry Neuville, slått av Toyota-fører Kalle Rovanperä og teamkamerat Ott Tänak. Differansen ble til slutt to minutter og 21 sekunder, hvor to av minuttene var rene tidsstraffer fordelt på flere ulike forseelser og dommeravgjørelser. Til syvende og sist hadde det blitt en tredjeplass uansett, selv uten tidsstraffene.

Uansett – en helg å glemme for Neuville, til tross for at en pallplass er kjærkomne poeng i sammendraget. Alt bunnet ut i dynamo-problemene om oppstod på fredag, som blant annet endte med at han og kartleser Martijn Wydaeghe måtte dytte bilen over 800 meter for å få den inn til servicen midtveis under åpningsdagen.

Fire forskjellige tidsstraffer

Dog var det hendelsen i forkant av serviceforsinkelsen som ble et samtaleemne i kulissene. Belgieren hadde på vei fra SS4 brutt fartsgrensen på 80 kilometer i timen med en hastighet på 156 kilometer i timen, noe FIA har full overvåkning over på bilene sine.

Det endte med at løpsleder utstedte en bot på 1900 euro, før de sendte saken videre til juryen for ytterligere sanksjonering. Det endte med ett minutts tidsstraff under løpet, i tillegg til to dagers «samfunnsstraff» i bilsportens tjeneste innenfor det neste året.

Forøvrig er det verdt å merke seg at foruten for sent ankomst til tidskontroll to ganger, så fikk han ytterligere 10 sekunders tidsstraff for ikke å ha kjørt i helelektrisk modus på bilen ut av servicen, slik de er pliktet å gjøre.

I forbindelse med kritikken som Parc Fermé skrev på kommentarplass lørdag morgen tok vi kontakt med Hyundai for et tilsvar. Der svarer teamet at Neuville ikke ønsker å kommentere fartsovertredelsen fra fredag, og han har heller ikke gitt uttrykk for denne forseelsen i andre medier og kanaler.

Fungerende teamsjef Julien Moncet svarer på vegne av teamet, og uttrykker skuffelse først og fremst over sanksjonene som Neuville ble rammet av.

– Vi er åpenbart veldig skuffet over den kraftige tidsstraffen som følge av den høye farten etter SS4, svarer Moncet overfor Parc Fermé.

Hyller den fysiske innsatsen

Responsen kom skriftlig etter at vi spurte om hvorfor dette skjer mer enn én gang i løpet av et års tid, og hva han tenker som rallysportens omdømme når det skjer at VM-førerne blir tatt for råkjøring på transportetappene - slik Parc Fermé drøftet på subjektiv kommentatorplass.

Moncet unnlater å svare direkte på spørsmålene, men velger i stedet å argumentere for at Neuville ikke fortjente denne straffen fra dommerne.

– Etter denne enorme innsatsen fra Thierry og Martijn med å få bilen tilbake til serviceplassen, ved å dytte den over 800 meter som følge av en teknisk feil de ikke er ansvarlige for, så er dette vanskelig å akseptere. Likevel var det en fartsoverskridelse, og det er selvfølgelig noe vi ikke tar lett på, sier Moncet.

Overfor det internasjonale nettstedet DirtFish, som er på plass under VM-rundene, så åpnet teamsjefen mer om tankene vedrørende hendelsen rundt Neuville. Moncet fastslo tidlig at de ønsket å appellere dommen fra dommerne, men denne ble blankt avvist og dommen ble konstatert bindene ettersom flere av paragrafene han ble dømt etter er inapellable ifølge FIAs internasjonale sportsreglement

– Vi bestridet ikke hastigheten han kjørte. Det er tydelig. Men jeg vil virkelig si det var synd, uten at du må ta det feil. Men da vi så Thierry og Martijn dytte bilen, så var de helt utslitte, helt røde, helt utbrente. Og etter en slik anstrengelse er det vanskelig å si at «ja, men dessverre får du et minutts straff på toppen av dette». Du er selvfølgelig klart at man har sikkerheten her, men jeg vil også si at det er et sportslig aspekt ved dette, konstaterte Moncet overfor DirtFish.

Powered by Labrador CMS