Teamsjef foreslår å gjenopprette kvalifiseringsystem i Rally-VM

Andreas Mikkelsen ønsket regelendring etter Power Stage-trikset til Sebastien Ogier i Rally Sweden. Slik foreslår Malcolm Wilson å unngå tilsvarende situasjon.

Publisert

Det er den internasjonale motorsportavisen Autosport som melder at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 kan være på trappene igjen. I hvert fall hvis man lytter til M-Sport-sjef Malcolm Wilson.

Teamsjef i Ford M-Sport, Malcolm Wilson. (Foto: Simen Næss Hagen)
Teamsjef i Ford M-Sport, Malcolm Wilson. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det er den internasjonale motorsportavisen Autosport som melder at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 kan være på trappene igjen. I hvert fall hvis man lytter til M-Sport-sjef Malcolm Wilson.

Bakteppet er som følger: Fordi Sebastien Ogier vant Rally Monte-Carlo, måtte han starte først i Rally Sweden. Så er det ikke noe ukjent fenomen i at førstemann på snøveier blir en «brøytebil» for de andre.

– 10. plass kun på grunn av forholdene

Dette ble en ond sirkel for den regjerende verdensmesteren som med dårlig plassering etter fredag måtte fortsette å starte først på veien igjen lørdag, hvor enden på visa ble at han egentlig måtte starte først på Power Stage søndag.

Fordi Ogier ville gi seg selv reelle muligheter til å ta poeng, kom han bevisst mange biler sent inn på tidskontrollen på fartsetappen, slik at han tok imot en tidsstraff - men fikk rene vei til å ta poeng.

LES OGSÅ: Kritisk til Power Stage-taktikken som ga Ogier bedre poengsjanser

Det endte med fire Power Stage-poeng, framfor det som reellt sett hadde blitt null.

Andreas Mikkelsen var en av de som var ute og foreslå å ta en nærmere kikk på regelverket for å unngå slike situasjoner i fremtiden. Til Autosport sier Malcolm Wilson at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 i stedet bør innføres.

– Jeg har alltid likt kvalifiseringskonseptet. Bilene og førerne er mye nærmere enn de har vært, og etter dette løpet så tenker jeg det er en god sak å ta opp igjen. Vi hadde en verdensmester på 10. plass kun på grunn av forholdene, sier Malcolm Wilson.

Slik fungerer systemet

Sebastien Ogier. (Foto: Simen Næss Hagen)
Sebastien Ogier. (Foto: Simen Næss Hagen)

Autosport melder at dette var et tema på serviceplassen og at teamene sammen nå skal presse FIA for å diskutere dette nærmere.

Hvordan var så dette kvalifiseringssystemet om du ikke husker det?

Jo, i 2012 og 2013 ble det kjørt kvalifisering i forkant av løpene med løst underlag for å bestemme startposisjonen når løpet skulle begynne. Dette konseptet ble tatt vekk igjen i 2014.

LES OGSÅ: Helskinnet i mål i rallydebuten – hinter om ny bursdagpresang

Men kvaliken var slik at etter at shakedown var gjennomført skulle, P1 og P2-førerne kjøre samme strekning som en kvalifisering. Vinneren av kvalifiseringen fikk førsteretten til å velge startposisjon foran andreplassen og så videre.

Det er dette Wilson nå, åpenbart i enighet med de andre teamene, vil gjeninnføre slik at den som leder VM ikke skal ha noen direkte ulempe ved å ha en ugunstig startposisjon første dag et VM-løp, som kan gi ringvirkninger senere i løpet noe som gjaldt spesielt Sebastien Ogier og Ott Tänak i Rally Sweden.

LES OGSÅ: Slik fungerer et kartleserliv på heltid 365 dager i året

Powered by Labrador CMS