Teamsjef foreslår å gjenopprette kvalifiseringsystem i Rally-VM
Andreas Mikkelsen ønsket regelendring etter Power Stage-trikset til Sebastien Ogier i Rally Sweden. Slik foreslår Malcolm Wilson å unngå tilsvarende situasjon.
![Teamsjef i Ford M-Sport, Malcolm Wilson. (Foto: Simen Næss Hagen)](https://image.parcferme.no/112101.webp?imageId=112101&width=960&height=642&format=jpg)
Det er den internasjonale motorsportavisen Autosport som melder at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 kan være på trappene igjen. I hvert fall hvis man lytter til M-Sport-sjef Malcolm Wilson.
Bakteppet er som følger: Fordi Sebastien Ogier vant Rally Monte-Carlo, måtte han starte først i Rally Sweden. Så er det ikke noe ukjent fenomen i at førstemann på snøveier blir en «brøytebil» for de andre.
– 10. plass kun på grunn av forholdene
Dette ble en ond sirkel for den regjerende verdensmesteren som med dårlig plassering etter fredag måtte fortsette å starte først på veien igjen lørdag, hvor enden på visa ble at han egentlig måtte starte først på Power Stage søndag.
Fordi Ogier ville gi seg selv reelle muligheter til å ta poeng, kom han bevisst mange biler sent inn på tidskontrollen på fartsetappen, slik at han tok imot en tidsstraff - men fikk rene vei til å ta poeng.
LES OGSÅ: Kritisk til Power Stage-taktikken som ga Ogier bedre poengsjanser
Det endte med fire Power Stage-poeng, framfor det som reellt sett hadde blitt null.
Andreas Mikkelsen var en av de som var ute og foreslå å ta en nærmere kikk på regelverket for å unngå slike situasjoner i fremtiden. Til Autosport sier Malcolm Wilson at kvalifiseringssystemet fra 2012 og 2013 i stedet bør innføres.
– Jeg har alltid likt kvalifiseringskonseptet. Bilene og førerne er mye nærmere enn de har vært, og etter dette løpet så tenker jeg det er en god sak å ta opp igjen. Vi hadde en verdensmester på 10. plass kun på grunn av forholdene, sier Malcolm Wilson.
Slik fungerer systemet
![Sebastien Ogier. (Foto: Simen Næss Hagen)](https://image.parcferme.no/112119.webp?imageId=112119&width=960&height=642&format=jpg)
Autosport melder at dette var et tema på serviceplassen og at teamene sammen nå skal presse FIA for å diskutere dette nærmere.
Hvordan var så dette kvalifiseringssystemet om du ikke husker det?
Jo, i 2012 og 2013 ble det kjørt kvalifisering i forkant av løpene med løst underlag for å bestemme startposisjonen når løpet skulle begynne. Dette konseptet ble tatt vekk igjen i 2014.
LES OGSÅ: Helskinnet i mål i rallydebuten – hinter om ny bursdagpresang
Men kvaliken var slik at etter at shakedown var gjennomført skulle, P1 og P2-førerne kjøre samme strekning som en kvalifisering. Vinneren av kvalifiseringen fikk førsteretten til å velge startposisjon foran andreplassen og så videre.
Det er dette Wilson nå, åpenbart i enighet med de andre teamene, vil gjeninnføre slik at den som leder VM ikke skal ha noen direkte ulempe ved å ha en ugunstig startposisjon første dag et VM-løp, som kan gi ringvirkninger senere i løpet noe som gjaldt spesielt Sebastien Ogier og Ott Tänak i Rally Sweden.
LES OGSÅ: Slik fungerer et kartleserliv på heltid 365 dager i året