Traktor-hendelsen presser FIA til å gjennomføre sjikane-tiltak

Slik er det tenkt at fartsbegrensningene kan innføres rent praktisk.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Tidligere i høst har det vært et tema at FIA har vurdert ulike tiltak utenom fysiske sjikaner for å få snittfarten ned. Nå har det internasjonale bilsportforbundet fått press på seg til å vise handlekraft i kjølvannet av traktor-episoden med Andreas Mikkelsen i Rally Australia.

(Foto: Fabien Dufour/ Hyundai Motorsport GmbH)

Tidligere i høst har det vært et tema at FIA har vurdert ulike tiltak utenom fysiske sjikaner for å få snittfarten ned. Nå har det internasjonale bilsportforbundet fått press på seg til å vise handlekraft i kjølvannet av traktor-episoden med Andreas Mikkelsen i Rally Australia.

Der ble en traktor sendt ut på en fartsprøve for å rette på en sjikane dersom noen av førerne var borti og flyttet på denne. Traktoren var ute på oppdrag og hadde ikke kommet seg tilbake igjen før Mikkelsen passerte den, før han noen hundre meter kjørte av veien som følge av ukonsentrasjon på grunn av traktoren.

Pit-limiter-løsning

Nå er det ikke bare høy fart isolert sett som gjør at FIA nå etterhvert kan ta tak i dette. Ifølge avisen Autosport er det nettopp for å fjerne fysiske hindringer som gjør at slike episoder som i Australia kan unngås. Fartsgrenser som virtuelle sjikaner er allerede høyt oppe på bordet i Finland.

– Vi skal fortsette å studere alternative metoder for å redusere farten, og ett av de er virtuelle sjikaner. Arrangøren gjennomførte en nøye undersøkelse av omstendighetene rundt denne hendelsen, og det er viktig å forstå nøyaktig hvorfor dette skjedde, sier FIAs rallysjef Yves Matton til avisen.

En av de som legger pris på FIA er Hyundai-manager Alain Penasse, basert på at teknologien skal være enkelt tilgjengelig for teamene. Han vil sammenlikne løsningen med en pit-limiter i Formel 1, hvor én enkel knapp setter bilen i en maksfart. En løsning som man finner i F1-sporten helt tilbake til 1994.

– Vi er blitt fortalt at man for eksempel ikke skal overstige 50 kilometer i timen på et forhåndsbestemt sted på en presis måte. For meg er det en bedre idé da jeg hater og sjikaner og at det forårsaker så mange ulykker, sier Penasse.

– Alt er bedre enn fysiske sjikaner

En som har hatt klare meninger om bruk av sjikaner og tiltak for å få ned snitthastighet basert på høy risiko er rallyfører og TV 2s ekspertkommentator Anders Grøndal.

Ford-føreren har derfor klare tanker om hvordan han kan se for seg virtuelle sjikaner under gitte forutsetninger.

– Om det er et sted med reell fare, så kan jeg være positiv. Om det er kun for at det skal bedre ut på papiret, så er det null vits, sier Grøndal til Parc Fermé, og utdyper:

– Alt er bedre en fysiske sjikaner. De har ødelagt mye biler, og det skaper flere skader og krasjer enn det de forhindrer. Men virtuelle sjikaner må i så fall plasseres like før farlige høyhastighets-svinger. Om det kun er for å senke snittet for at det skal se pent ut på papiret, så er det bortkastet tid, sier rallyførerem.

Powered by Labrador CMS