Dennis Olsen.

Var Verstappen-rival og siktet selv mot Formel 1 - dette sier Dennis Olsen etter finaledramaet

Han har konkurrert mot halve Formel 1-feltet og hatt sine oppgjør mot årets verdensmester. Nå har vi sjekket ut hva Dennis Olsen tenker etter det han har vært vitne til som Formel 1-seer.

Publisert

FORMEL 1: – Til syvende og sist var det fair at han vant. Han gjorde en god jobb og hadde en sterk sesong, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, og viser til verdensmester Max Verstappen.

FORMEL 1: – Til syvende og sist var det fair at han vant. Han gjorde en god jobb og hadde en sterk sesong, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, og viser til verdensmester Max Verstappen.

Det er blitt sagt og skrevet mye om Olsens bataljer med Verstappen fra gokarttiden for omlagt ti år siden. NRK-dokumentaren om Våler-gutten i 2011 viser også hvordan dette foregikk på banen.

Olsen var selv en periode den nordmannen som var mest aktuell og nærmest å nå Formel 1. Det stoppet seg på Formel Renault 2.0, som i dag er et tilnærmet Formel 3-nivå på regionalt plan, før han gikk over til GT-racing og senere er blitt en godt betalt fører på oppdrag for Porsche Motorsport.

Har konkurrert mot halve Formel 1-feltet

Flere av hans tidligere konkurrenter fra oppveksten i motorsporten utgjør nå halve startfeltet. Enda flere har også vært innom. På årets startliste har han både blitt kjørt fra og også selv kjørt fra førere som Antonio Giovinazzi, Lance Stroll, Nikita Mazepin, Nicholas Latifi, George Russell, Carlos Sainz jr., Pierre Gasly, Esteban Ocon, Charles Leclerc og da ikke minst Max Verstappen.

Og 25-åringen har heller ikke lagt skjul på sine meninger rundt Verstappen mange år etterpå, men like fullt lar han seg ikke farge såpass at han ikke hadde ønsket ham VM-tittelen i Formel 1 dette året.

– Begge to fortjente å vinne egentlig. Hamilton hadde et klart overtak i løpet og var raskere, og hadde en strategi som hadde fungert om løpet hadde gått til slutt uten sikkerhetsbil. Men det gjorde det ikke, og da spratt fordelen over til Max, da de var i en posisjon hvor kan være mye mer fleksible med å gå i pit. De fikk en gyllen mulighet som de utnyttet til de grader. Det gjorde at de vant, sier Olsen videre.

Dennis Olsen (høyre) og Max Verstappen (midten) kjørte flere løp og mesterskap mot hverandre i gokart på starten av 2010-tallet. De ble aldri bestekompiser, men Dennis Olsen tar av seg hatten for nederlenderens innsats denne sesongen.

Dommerbråket i etterkant er ikke noe han tenker spesielt over i detalj, hva gjelder måten prosedyren rundt sikkerhetsbilen ble håndtert på. Han er ikke i tvil om at sikkerhetsbil i seg selv var det eneste riktige, men minner også på at man i ledelse er sårbar for nettopp sikkerhetsbil.

– Man kan vri og vende på hvordan det er. Hamilton var rask og hadde vunnet uten sikkerhetsbil, men vi vet ikke om han kunne fått en punktering heller. Red Bull vant fordi de var smarte på strategi. Sånn er det bare. Det er fordeler og ulemper med å lede et Formel 1-løp. Man blir låst på strategi og kunne ikke gjøre det Red Bull kunne gjøre, sier Olsen uten å mene for mye om det var rett eller galt måten løpsledelsen håndterte situasjonen på.

Anbefaler GT Masters-løsning

Men han har likevel én tydelig kjepphest overfor Formel 1-sporten som han følger tett fra sidelinjen. Og det er nettopp å slå hardere ned på enkelte forbikjøringssituasjoner hvor han føler dommerne har opptrådt altfor inkonsekvent, og han tror unge førere kan la seg påvirke negativt av årets kjøring.

– Forbikjøringen som Max prøvde på første runden er et typisk eksempel på hva vi har sett i hele år. Hadde Max selv klart å gi plass i forbikjøringen, så er selve manøveren grei. Men selv var han utenfor med to hjul, og da er det ingen «fair fight» lengre. Det er synd de lar dem holde på sånt. Det setter et dårlig eksempel for mange andre unge som kjører gokart og formelbiler, sier Olsen om kjøredisiplinen i Formel 1.

Han mener straffen må være tydligere, men mer håndterbar. Han vil dra frem et eksempel fra GT Masters han gjerne kulle sett effekten av i Formel 1.

– Der slår de ned på ufin kjøring ved at de har egen sone ut av en treg sving, hvor de tvinges til å kjøre utenfor ideaslsporet med pitlimiteren på i 50 meter. Det har fungert veldig godt i det mesterskapet, og det har ikke vært så mye diskusjon. Tok du den ikke etter tre runder, så ble du tatt inn i pit. Formel 1-sporten har en streng og god regelboka, så hadde de fulgt den, så hadde det gått fint. Men så lenge banene har såpass mange avkjøringssoner, så straffer det seg aldri å presse de andre utenfor banen, konstaterer Olsen.

Powered by Labrador CMS