Veiby om teamsjefens reaksjon: – Han var ikke så happy, akkurat

Ole Christian Veiby legger ikke skjul på at ser på avkjøringen i Rally Monte-Carlo som en av karrierens «mest idiotiske feil».

Publisert

WRC 2-seieren hadde Mads Østberg grepet for lenge siden. Ole Christian Veiby lå i et vakuum hvor andreplassen kunne sikres ved å trille pent og pyntelig i mål. For både Veiby og Hyundai henger WRC 2-mesterskapet høyt og derfor skulle det ikke være noe behov for å kjøre fra de andre R5-bilene utenfor WRC 2.

Ole Christian Veiby. (Foto: Jordi Rierola Worldwide / Hyundai Motorsport GmbH9
Ole Christian Veiby. (Foto: Jordi Rierola Worldwide / Hyundai Motorsport GmbH9

WRC 2-seieren hadde Mads Østberg grepet for lenge siden. Ole Christian Veiby lå i et vakuum hvor andreplassen kunne sikres ved å trille pent og pyntelig i mål. For både Veiby og Hyundai henger WRC 2-mesterskapet høyt og derfor skulle det ikke være noe behov for å kjøre fra de andre R5-bilene utenfor WRC 2.

Så skjer det som ikke skal skje. På finaledagens andre av totalt fire fartsprøver planter Veiby sin Hyundai i20 R5 i fjellsiden, slår i stykker venstre hjuloppheng og blokkerer hele veien. Etappen strykes, og Veiby flyttes sporenstreks til bruttlista.

Har ikke studert smellen

– Dette suger. Det gjorde det i går, og det suger fremdeles. Det føles helt jævlig. En ting er å kjøre av om man gir flat out og kjemper for en seier, og da får det så være om man drar av. Men dette her var bare idiotisk, sier en skuffet og oppgitt Veiby til Parc Fermé.

– Hvorfor skjedde det som skjedde? Var det mangel på konsentrasjon?

– Nei, altså… For å være ærlig så har jeg ikke studert det så nøye. Jeg har ikke orket å se tilbake på det. Så jeg har ikke noe godt svar på det akkurat nå, sukker han, og legger til at han opplever dette som ett av karrierens mest unødvendige førerfeil.

2020 er året hvor han har signert for Hyundai Motorsport sin eskalerte R5-satsing, hvor WRC 2-mesterskapet er deres viktigste utstillingsvindu med tanke på å vise at deres nyoppgraderte i20 er like konkurransedyktig som de beste R5-bilene. Tirsdag ble det også kjent at han offisielt kan kalles juniorfører og sammen med fire andre tilhører et juniorprogram som skal bidra til å løfte hverandre som førere i regi av Hyundai.

Og når man har signert for Hyundai, så har man også fått et av Rally-VMs mest karismatiske og eksentriske teamsjefer. Italienske Andrea Adamo har vist seg som en nådeløs og kompromissløs teamsjef gjennom det siste året han har ledet motorsportsatsingen til den sørkoreanske fabrikken, og senest denne uken sjokkerte han igjen ved å sette Sebastien Loeb ut av Rally Sweden til fordel for Craig Breen etter at Loeb ikke presterte som forventet i Rally Monte-Carlo.

Misfornøyd sjef tross gode etappetider

Teamsjef Andrea Adamo. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)
Teamsjef Andrea Adamo. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

Hva sier så den nådeløse teamsjefen til Veibys førerfeil som kostet teamet viktige WRC 2-poeng?

– Han var ikke så happy, akkurat. Men jeg har ikke snakket med ham direkte enda, sier Veiby, og viser til uttalelsen Adamo kom med i deres offisielle pressemelding etter løpet.

For selv om Veiby leverte flere topptider både i WRC 2 og R5 forvørig, og utfordret flere av de franske forhåndsfavorittene, så hadde åpenbart prestasjonene før førerfeilen null verdi for Adamo.

– For å være helt ærlig, så har ikke førernes prestasjoner denne helgen stått til forventningene vi hadde. Vi ser frem til en kraftig forbedring på den fronten til den neste runden, sier Adamo i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS