Verdensmesteren ser ut til å miste sjansen til å forsvare VM-gullet sitt

Johan Kristoffersson klarer ikke helt å se hvordan han kan fortsette i Rallycross-VM denne sesongen.

Publisert

Det er liten tvil om at Rallycross-VM er nede i en liten bølgedal etter frafallet av bilfabrikanter, store internasjonale bilsportnavn og ikke minst koronaviruset sitt innhogg. Men med ny promotor fra og med i år, og omfattende endringer på bilene fra og med neste år, så hviler det likevel et håp for sporten om å vokse seg tilbake igjen til den posisjonen mesterskapet begynte å få i 2017 og 2018. 

Johan Kristoffersson, her under RallyX Nordic i Danmark sist helg hvor han tok hjem ledelsen i mesterskapet etter de to første rundene. (Foto: Jakub Nitka / KMS)

Det er liten tvil om at Rallycross-VM er nede i en liten bølgedal etter frafallet av bilfabrikanter, store internasjonale bilsportnavn og ikke minst koronaviruset sitt innhogg. Men med ny promotor fra og med i år, og omfattende endringer på bilene fra og med neste år, så hviler det likevel et håp for sporten om å vokse seg tilbake igjen til den posisjonen mesterskapet begynte å få i 2017 og 2018. 

Siden 2014 er det blitt delt ut syv VM-titler i rallycross. Tre av dem har gått til Johan Kristoffersson fra Arvika, som topper alt av de gjeveste statistikkene innenfor sporten. Men Rallycross-VM sin store konge ser ut til å abdisere på nytt, slik han gjorde i 2019.

– Jeg tror ikke det blir noen kjøring i går. Det ser virkelig ikke sånn ut. Skulle det skje vil det være som lyn fra klar himmel, konstatererer Johan Kristoffersson til Parc Fermé.

I fjor var han så heldig å få låne tilbake bilen som dominerte sporten i 2017 og 2018, og som langt på vei var Kristofferssons viktigste verktøy til å dominere sporten fullstendig. Og det bar frukter på første forsøk der han igjen tok hjem VM-tittelen igjen i comebacket i fjor - dog med tilsynelatende tøffere motstand enn hva han opplevde for tre og fire år siden. Men nå har Volkswagen sagt at nok er nok, og de gamle WRC-bilene de bygde gjennom 2010-tallet skal for det meste skrotes - mens noen med få unntak havner på museum.

Etter det Parc Fermé forstår er de fleste gamle WRC-bilene allerede vraket, og blant bilene som ble konvertert til rallycrossbiler skal det heller ikke noe ønske fra Volkswagen Motorsport at disse benyttes lengre. Ergo får heller ikke Johan noen ny leieavtale med Volkswagen Motorsport.

– Selv om jeg ikke hadde fått kjørt bilen i år, så hadde det vært kult å ha den bilen igjen på et museum. Man får en stor tilknytning til en bil som virkelig har satt sitt preg på karrieren din, og det er noe å kunne se på når man blir eldre. Tre VM-gull i samme bil, vet du. Men sånn er det. Det er jo bare materielle ting, sier Kristoffersson, som også har vært tilknyttet norgesbaserte EVEN Management i en årrekke.

– Du har jo selv en ikke-fabrikkbygd Volkswagen i teamet. Det er ikke aktuelt å stille i VM med den?

– Jo, det er jo mulig - men det kreves fortsatt budsjett. Og det budsjettet har jeg ikke med den bilen. Da vi kjørte RallyX Nordic, så hadde jeg én støtfanger og en hjulhub på høyresiden i reserve. Støtfangeren ble byttet etter Q3 andre dagen, men hadde jeg ødelagt hjulhuben på den andre siden, så hadde jeg ikke kommet til start. Så kan vi ikke ha det når man kjører på VM-nivå, sier 32-åringen, som likevel sikter seg inn på å kjøre det nordiske mesterskapet som går over fire løpshelger.

Han sesongåpnet der vi er vant til å se han. På toppen av pallen, selv om han riktig nok ble slått av jamaikanske Fraser McConnell i det første av totalt to løp på Nysumbanen i Danmark.

Selv om det kan sitte langt inne, så vil ikke Kristoffersson legge skjul at det gir ingen automatikk i å holde på med bilsport i evig tid selv om man har flere VM-gull og andre store bragder i bilsporten å vise til. I år har karrieren blitt reddet av det helt nye bilsportkonseptet Extreme E med dakarliknende elbiler i ekstreme landskap og terreng, hvor Nico Rosberg sitt team stiller med kjøring og lønn. Mye av dette naturlig nok takket være hans store suksess i Rallycross-VM.

Sammen med teamsjef Nico Rosberg og teamkollega Molly Tayler sesongåpnet Johan Kristoffersson med å ta hjem seieren i historiens første Extreme E-løp, for anledningen i ørkenen i Saudi-Arabia. (Foto: Extreme E)

Men dette er over kun fem løp i et mesterskap som er helt nytt og enda ikke har nådd sitt. Et ordinært mesterskap over mange løp gjennom et helt år i en gren han er kjent med, som for eksempel Rallycross-VM, er altså ikke noe Kristoffersson kan leve av lengre til tross for sin gullfylte CV.

– Det er tøft. Det er jo det. Hva skal man si. Da jeg var ung og på vei opp, så hadde man jo det håpet og drømmen om at dersom man forhåpentligvis en eller annen kan skal kunne vinne et VM, så blir det lettere å få med seg partnere videre. Nå er dagen der, ganger tre. Og det er fortsatt utrolig krevende å få til kjøring. Og det gir kanskje ingen motivasjonsboost til ungdommen, erkjenner Kristoffersson.

Selv om han har en inntekt gjennom Extreme E, så kan han ikke forsvare å gå i minus - om så i beste fall i null personlig - ved å stille opp i Rallycross-VM. For så lenge han er etablert med familie hjemme i Arvika, så kan ikke bilsporten lenger bare være en hobby.

Johan Kristoffersson, her under RallyX Nordic i Danmark sist helg hvor han tok hjem ledelsen i mesterskapet etter de to første rundene. (Foto: Jakub Nitka / KMS)

– Når du har barn, hus og samboer, så kan man ikke lenger betale regningene sine med passion, understreker han.

– Blir du å se i VM igjen med elbilene?

– Vi får se i framtiden. Jeg håper jo det. Men det avhenger av at rallycrossen får en større infrastruktur. Skal man kjøre i VM i dag, så må man ha med penger, uansett om du har vunnet VM 400 ganger. Blir det en større infrastruktur, større team som har bedre budsjett til å gjøre sporten mer interessant, så håper jeg at det ikke bare er meg som har vunnet VM tre ganger som teamene ringer, men at de også ringer alle andre som er attraktive for dem og sporten.

Powered by Labrador CMS