Vraket til fordel for nordmannen - men slik vil han slå tilbake

Dødsulykken for ett år siden satte sine spor, og Hayden Paddon forteller nå åpenhjertig hva som gikk galt gjennom hele 2017-sesongen.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Til helgens Rally Monte-Carlo er det spesielt én av fjorårsprofilene som mangler på startlisten. For mens både lagkamerater og konkurrenter har forberedt seg i ukesvis på den legendariske sesongåpningen, har Hayden Paddon trengt å konsentrere seg først og fremst om Rally Sweden.

Hayden Paddon. (Foto: Simen Næss Hagen)

Til helgens Rally Monte-Carlo er det spesielt én av fjorårsprofilene som mangler på startlisten. For mens både lagkamerater og konkurrenter har forberedt seg i ukesvis på den legendariske sesongåpningen, har Hayden Paddon trengt å konsentrere seg først og fremst om Rally Sweden.

I mellomtiden har Parc Fermé tatt en god prat med den 30-årige New Zealanderen, som hadde ett av karrierens mest katastrofale sesonger i fjor, på alle måter.

– Det var en sesong hvor alt som kunne gå galt, gikk galt. Både personlig og profesjonelt. Det var mye fram og tilbake i fjor og jeg prøvde å håndtere det så godt jeg kunne, men det var en konstant strøm av ting som skjedde kombinert med svake resultater, sier Hayden Paddon til Parc Fermé.

Hayden Paddon over Colins Crest i Rally Sweden i fjor. Samme løp i år blir sesongdebuten for 30-åringen. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Her er Paddons bønn til rallyfansen etter dødsulykken

LES OGSÅ: Så mange nasjoner og kontinenter er representert på topplistene

For nøyaktig ett år siden ble 2017-sesongen startet på verst tenkelig vis. Paddon kjører ut på den aller første etappen, og treffer en tilskuer som omkommer som følge av sammenstøtet.

Søkte mental hjelp

En rallyførers verste mareritt, og starten på det som skulle bli et meget vanskelig kapittel i Paddons karriere gjennom hele fjorårssesongen.

– Det er egentlig ikke så mye mer å si. Alle så hva som skjedde og omstendighetene var veldig uheldige for alle som var involvert. Det er naturlig og mennesklig at dette er noe som tar tid å fordøye og komme seg videre fra, men jeg er også fast bestemt på at dette ikke er noe som skal bremse meg, sier 30-åringen.

Både etter dødsulykken og generelt flere svake resultater gjorde at Paddon også søkte mental hjelp hjemme i New Zealand. Dette skal ha hjulpet betraktelig.

– Nå føler jeg meg som en ny person. Vi har åpenbart ikke noe å tape dette året, og mentaliteten vår inn mot hvert løp er å gi alt og nyte det.

LES OGSÅ: Mikkelsen: – Deilig å være i gang igjen, og ting stemmer bra

Hyundai ga Andreas Mikkelsen sjansen på tampen av fjoråret, og teamet var ikke sene med å signere nordmannen permanent for de kommende to årene. Samtidig hadde både Paddon og Dani Sordo kontrakt for dette året.

Hvordan skulle teamet løse dette?

Ønsker Mikkelsen velkommen

Mikkelsen fikk i alle fall grønt lys for samtlige løp, og Thierry Neuville er en ubestridt profil for teamet å ha i alle løp. Det endte med at Paddon og Sordo fikk syv løp hver, hvor Portugal blir eneste løpet hvor Hyundai stiller med fire biler.

En situasjon Paddon ikke er veldig glad for. For han vil kjøre samtlige løp.

– Det er frustrerende å bli satt til side, men samtidig gir det deg en ekstra gnist til å bevise ting og vise at folk tar feil. Naturlig nok skulle jeg ønsket å kjøre full sesong, men jeg må bare akseptere situasjonen og gjøre maks ut av det, sier han.

Samtidig er han oppriktig glad for å få Mikkelsen inn som teamkompis, og innrømmer at nordmannen fortjener å få kjøre samtlige løp.

– Han vil bli en sterk fører å ha i laget. Som teamkollega så vil han alltid få deg til å jobbe hardere og man kan lære av å ha så raske førere i samme team. Så enn så lenge har det vært flott å jobbe med Andreas.

Spent på sesongen

New Zealanderen er overbevist om at 2018-sesongen vil bli noen av de tøffeste sesongene i Rally-VMs historie, kanksje noen sinne.

– Jeg tenker at denne epoken i WRC er noe av det mest konkurransedyktige gjennom historien. Du kan si at alle førere er kapable til å vinne løp, i hvert fall kjempe om pallen. Og det er ganske sykt å tenke på at 12 førere har muligheter til å være helt der oppe.

– Men det betyr også at marginene for å ta det pent eller gjøre er feil er mye mindre enn noen sinne. Sporten er nærmest blitt som baneracing hvor hvert eneste tiendel teller og man ser etter perfeksjon over alt, konstaterer Paddon.

Powered by Labrador CMS