Jourdan Serderidis, her fra Safari Rally Kenya tidligere i år.

58-årig «gentlemen-fører» sikrer seg tredjebilen til M-Sport i minst fire løp

Sebastien Loeb forsvarer ikke seieren fra i fjor, Gus Greensmith får ikke fornyet tillit og det er heller ingen åpning for Andreas Mikkelsen i Ford Puma nummer tre til Rally Monte-Carlo.

Publisert

RALLY: Selv om startlistene ikke er kunngjort enda, så er det på det rene at makstaket på 75 deltakere er nådd og 10 av dem er Rally1-kategoriserte biler, altså hybridbilene i Rally-VMs toppklasse. Og gjennom senhøsten og starten på vinteren har nysigneringene vært kunngjort én etter én, og M-Sport har vært senest ute med å kunngjøre Ott Tänak og Pierre-Louis Loubet for fullt program denne sesongen.

RALLY: Selv om startlistene ikke er kunngjort enda, så er det på det rene at makstaket på 75 deltakere er nådd og 10 av dem er Rally1-kategoriserte biler, altså hybridbilene i Rally-VMs toppklasse. Og gjennom senhøsten og starten på vinteren har nysigneringene vært kunngjort én etter én, og M-Sport har vært senest ute med å kunngjøre Ott Tänak og Pierre-Louis Loubet for fullt program denne sesongen.

Tredjebilen til M-Sport er dog mer av den flytende sorten, rett og slett fordi M-Sport som et privatteam med svært mangelfull fabrikkstøtte er ellers avhengig av at førere har med eget budsjett for å sikre den økonomiske driften av deres bil.

Det britiske teamet skal etter sigende ha forhandlet med Sebastien Loeb om å få han tilbake i bilen igjen til Rally Monte-Carlo, der veteranen startet 2022-sesongen med å vinne på sensasjonelt vis og med det sikre sin 80. VM-seier, 17 år etter at han tok sitt første VM-gull i rally.

I Norge har det også vært en stor ønsketenkning ved å få Andreas Mikkelsen inn i et sete hos M-Sport etter tre sesonger utenfor keiserklassen. Mikkelsen på sin side har vært prinsippfast på at han ikke skal være noen betalfører for et toppteam i VM, og står med det fortsatt på bar bakke uten noe klart program for 2023-sesongen.

En som kunne tenkes fikk en plass i tredjebilen er briten Gus Greensmith, hvor det heller ikke har vært lagt skjul på at han kan bidra med eget velstående budsjett inn i teamet. Greensmith har glimtet til innimellom, men samtidig vært en del av M-Sports dystre og kostbare statistikk for avkjøringer og skader fra årets sesong.

Det ryktes imidlertid at han kan være på vei til å leie en Toyota GR Yaris Rally1, ettersom Jari-Matti Latvala nå har åpnet for utleie av en av deres biler. Uansett, foreløpig er det ikke noe tillit fra M-Sport til Greensmith når sesongen starter i de franske alper i januar.

Men M-Sport har fått sikret seg godt økonomisk til dette løpet. Deres tredjefører blir Jourdain Serderidis, som hadde flere innhopp for M-Sport denne sesongen. Den greske forretningsmannen er grunnlegger av IT-selskapet ARHS i Hellas, og debuterte i Rally-VM så sent om i 2013 i en Citroën DS3 WRC. Hans beste plassering kom riktignok i år, da han i motsetning til mange førere kom seg nokså helskinnet igjennom Safari Rally Kenya, og med det faktisk sikret en syvendeplass totalt.

Det er ikke til å legge skjul på at 58-åringen fra Hellas faller innunder kategorien for såkalte gentlemen-førere, hvor man med store ressurser fra egen lomme og business har mulighet til å skaffe seg et sete uavhengig av hvilke sportslige meritter man har bygd seg opp over tid. Så Serderidis blir ingen trussel mot de andre førerne etter historikken å dømme, men han sikrer likevel at det blir tre biler fra M-Sport på startstreken og følgelig da ti biler i toppklassen.

Og foruten sesongstarten i Monte-Carlo har Serderidis også sikret seg en plass i M-Sport i Mexico, Sardinia og Kenya senere i år.

Powered by Labrador CMS