Debatt:

Bilsport for alle, et tomt slagord

Publisert Sist oppdatert

Kronikker og debatt:

Denne teksten er et debattinnlegg, tilsendt fra en ekstern kilde. Denne teksten gir uttrykk for skribentens egne meninger.

Ønsker du å bidra med dine egne meninger, enten til denne saken eller andre synspunkter som er relevante for vårt dekningsområde? Da er du hjertelig velkommen til å sende det til oss på e-post redaksjonen@parcferme.no.

Parter som blir utsatt for kritikk i debattinnlegg vil alltid bli tilbudt tilsvar snarest mulig.

De siste dagene har vi lest hvordan Kristiansand Automobilklubb skal tvinges til å melde seg inn i en av tre organisasjoner som for tiden utgjør Norges Bilsport Forbund. Trusselen om utestengelse av 90 år gamle Kristiansands Automobilklubb er ikke en isolert sak. Det er det siste symptomet på en dyptgripende svikt i styringen av Norges Bilsport Forbund (NBF), hvor et lukket system prioriterer seg selv, foran frivillighet og utvikling.

Frivilligheten er ryggraden i norsk idrett. Den er bygget på entusiasme, dugnad og en grunnleggende rett til å eie sin egen aktivitet. Det er derfor et faresignal for hele Idretts-Norge når en 90 år gammel klubb som Kristiansands Automobilklubb (KAK) – bygget av nettopp ildsjeler – nå trues med utestengelse av sitt eget særforbund, Norges Bilsport Forbund.

Hvorfor? Fordi de insisterer på å være en uavhengig klubb, slik de har vært siden 1930-tallet.

KAKs kamp er dessverre ikke ny. Det er en nøyaktig repetisjon av det AMCAR og NAF – to av Norges største kjøretøyorganisasjoner – opplevde for flere år siden. Det er et symptom på en kultur vi nektet å akseptere, og som til slutt tvang oss til å forlate forbundet.

Maktspillets kjerne: Et demokrati på papiret

På overflaten snakker NBF om åpenhet og "bilsport for alle". I virkeligheten er forbundet en lukket maktstruktur.

Dagens NBF styres i praksis av tre organisasjoner: Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), Norsk Motor Klubb (NMK) og Frittstående Motorklubber (FMK).

  • Det lukkede årsmøtet: Årsmøtet, som er NBFs høyeste organ, består av kun 15 stemmeberettigede delegater. 5 fra KNA, 5 fra NMK og 5 fra FMK.
  • Den innebygde vetoretten: Siden vedtektsendringer krever 3/4 flertall (12 av 15 stemmer), kan én enkelt av disse tre organisasjonene blokkere enhver reell endring. Dette er et minoritetsvern som i praksis fungerer som et minoritetstyranni, der et mindretall kan blokkerer det flertallet vil.
  • "Atomknappen": Som om ikke det var nok, har KNA en rettmessig særstilling. De eier det internasjonale mandatet fra FIA ("Sporting Power") og "låner" dette ut til NBF. Dette gir KNA en de facto vetorett over hele forbundets eksistens. 

I 2025 oppleves ikke det ovennevnte «demokratiet» som særlig utformet for vekst, frivillighet og utvikling. Det bærer preg av å være et utdatert styresett rigget for å bevare status quo og sikre bestemmende rett til de tre aktørene.

Ironisk nok var FMK (en samling av tidligere uavhengige klubber) i sin tid en forkjemper for å slippe inn flere i NBF. Kritikken stilnet beleilig da de ble tilbudt styreplassene Amcar og NAF forlot. De ble en del av det de tidligere kritiserte, og byr seg nå villig frem for å få bestemmende rett over andre uavhengige klubber.

Systematiske overgrep mot frivilligheten

Når NBF-styret nå forsøker å tvinge KAK inn under en av disse tre paraplyene (KNA, NMK, FMK), er det et godt eksempel på at makt betyr mer enn frivilligheten i bilsport-Norge. Det er en beskjed om at 90 års historie og lokalt engasjement for bilsport er verdiløst med mindre det underkaster seg en av de tre bestemmende organisasjonene i NBF.

Dette er maktspill satt i system. Og det stopper ikke der.

I årevis har AMCAR sett hvordan NBF aktivt har misbrukt sin monopollignende stilling, der resultatet har vært at frivilligheten og utviklingen av bilsport i Norge begrenses. Da AMCAR og NAF forlot NBF, jobbet vi for å endre motorsportforskriften, nettopp for å bryte med det vi mente begrenset frivilligheten, retten til utøvelse og utvikling av bilsport i Norge. Vi lyktes. I dag er det fullt lovlig for andre forbund å organisere motorsport i Norge.

Likevel fortsetter NBF å operere som om monopolet eksisterer. Utøvere og arrangører som har våget å delta i arrangementer hos det nye forbundet, Motorsport Norge (MSN), har mottatt trusler om tap av lisens og utestengelse fra NBF. Baneeiere og funksjonærer har blitt utsatt for press for å hindre at de bistår den nye konkurrenten.

Tvang er utgått på dato

La det være klart: NBF er juridisk i sin fulle rett til å håndheve sitt eget lovverk. Utøvere og arrangører som har lisens i NBF, har akseptert å følge NBFs lover - som beviselig tillater den typen tvang gjennom trusler om utestengelse som KAK opplever.

Men det at noe er lovlig, gjør det ikke riktig.

Da motorsportforskriften ga NBF et reelt monopol, var denne typen tvang totalt uakseptabel for AMCAR. Nå som monopolet er brutt, er tvangsbruken like uakseptabel, men den er også strategisk uklok. Den bygger ikke sporten; den splitter den.

Norsk motorsport har ikke råd til å miste flere ildsjeler. Vi har ikke råd til en kultur der frivillige er kasteballer i et maktspill.

AMCAR har tatt et valg. Vi støtter ikke lenger en organisasjon som bruker tvang mot sine medlemmer. Vi har i stedet valgt å gi vår fulle støtte til Motorsport Norge – et forbund som er åpent for alle, som ikke truer sine medlemmer, og som lar utøvere delta på tvers av forbund.

Nå har arrangører og utøvere over hele landet det samme valget. De kan utgjøre en forskjell. De kan velge et forbund som behandler dem med respekt, eller fortsette under et regime som tilhører fortiden. Bilsport for alle kan og skal ikke lenger være et tomt slagord.

Powered by Labrador CMS