Dennis Olsen fra Nürburgring.

Dennis Olsen nær ny pallplass i DTM

Selv om pallen uteble var helgas første DTM-løp på Nürburgring av den positive sorten for Dennis Olsen.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Nordmannens største svakhet denne sesongen har vært kvalifiseringene, som nærmest en slags Dennis-forbannelse, ettersom hans navnebror Dennis Hauger også har slitt med det samme i Formel 2. Men overgangen til kalde dekk uten dekkvarmere har vært av en uvant karakter for Olsen, som før helgens løp på sprinttraseen til Nürburgring fokuserte ekstra på å optimalisere kvalifiseringen.

DTM, Nürburgring - løp 1

1) M. Bortolotti, Lamborghini, 1:02:51.994

2) Lucas Auer, Mercedes, +1.199

3) Thomas Preining, Porsche, +2.572

4) Ricardo Feller, Audi, +3.117

5) Dennis Olsen, Porsche, +4.327

6) Marco Wittmann, BMW, +7.205

7) Sheldon van der Linde, BMW, +10.163

8) Kelvin van der Linde, Audi, +13.297

9) Patric Niederhauser, Audi, +14.649

10) Thierry Vermeulen, Ferrari, +15.395

RACING: Nordmannens største svakhet denne sesongen har vært kvalifiseringene, som nærmest en slags Dennis-forbannelse, ettersom hans navnebror Dennis Hauger også har slitt med det samme i Formel 2. Men overgangen til kalde dekk uten dekkvarmere har vært av en uvant karakter for Olsen, som før helgens løp på sprinttraseen til Nürburgring fokuserte ekstra på å optimalisere kvalifiseringen.

Kun femtetiden i sesongåpningen på Oschersleben er bedre av hva han har levert på kvalifisering, mens han på den tekniske Norisring-banen også leverte én syvendetid tidligere i sommer. Ellers har Olsen vært lenger bak enn hva løpsfarten tilsier, og selv var nordmannen fornøyd med innsatsen med syvendetiden før lørdagens løp.

Sikkerhetsbil og usikkert vær

Etter en kaotisk start stabiliserte Olsen seg etterhvert på en femteplass og tjente med det to plasseringer i løpet. Lenge hadde han mer enn nok med å holde BMW-fører Marco Wittmann bak seg, og da regnet også kom startet også en potensiell usikkerhet på hvilken dekkstrategi man skulle gå for.

Førere som Rene Rast og Jack Aitken forsøkte seg på regnværsdekk, uten hell, mens Olsen og resten av feltet stod på sitt og beholdt slicks med forventning om at regnet skulle gi seg fort.

Og da sikkerhetsbilen måtte ut etter en avkjøring fra Alessio Deledda, så fikk løpet en ny vår med en snaut kvarter igjen, og Olsen fikk en ny mulighet til å se framover i feltet. Den muligheten var han også villig til å gripe med begge hender.

Dennis Olsen.

Mangler fart rett fram

Med ekstra krutt i bagasjen sørget han for å riste Wittmann av seg og i stedet var siktet innstilt mot Audi-fører Ricardo Feller på en fjerdeplass, som på sin side jaktet Olsens teamkamerat Thomas Preining på den siste pallplassen.

Feller satte et uhyre press på Preining, og mot slutten var også Olsen etterhvert på skuddhold til å gjøre et forsøk mot Feller. Men det holdt akkurat ikke til at nordmannen kunne blande seg inn i pallkampen, og med det ble det en ellers høst godkjent femteplass og to plassers avansement på totallista for Olsen.

– Jeg følte jeg gjorde maksimalt med det jeg hadde, men jeg hadde ikke tempo til å henge med de raskeste. Vi må analysere og sjekke litt ting, for vi taper en del rett frem, skriver Olsen i en kort melding til Parc Fermé rett etter løpet.

Seieren gikk til italieren Mirko Bortolotti, som med det tok sin første DTM-seier noen sinne. Tyske Lucas Auer tok andreplassen i løpet. DTM-helga på Nürburgring fortsetter på søndag på samme måte som lørdagens tidsplan.

Powered by Labrador CMS