Derfor har ikke Sophia blitt en dråpe skremt etter den forferdelige krasjen

Følgertallene i sosiale medier mangedoblet seg. Men nye sponsorer har fortsatt uteblitt. Sophia Flörsch smiler likevel. Snart er hun tilbake bak rattet igjen.

Publisert

– Ah, jeg kan ikke vente. Dette blir kult. Jeg er så motivert nå!

Det har vært en lang vei tilbake for Sophia Flörsch. Men det er mest på grunn av kalenderen. Neste uke er hun klar for å ta på seg hjelmen igjen. (Foto: Thomas Suer / suer.photo)

– Ah, jeg kan ikke vente. Dette blir kult. Jeg er så motivert nå!

Sophia Flörsch er engasjert, spent og ekstremt klar for å kjøre formelbil igjen. Det kryr av medieinteresse rundt den 18 år gamle tyske jenta. Men en telefon til Parc Fermé tar hun seg gjerne tid til.

Vi skrur klokka 102 dager tilbake. Det er 18. november og Sophia Flörsch deltar i det prestisjefylte Macau Grand Prix i Kina, det største gateløpet og frittståendet enkeltløpet for Formel 3-biler.

https://parcferme.no/racing/stygge-scener-nar-sophia-17-mister-kontrollen-i-276-km-t/

Husker hvert sekund

Litt bak i feltet kommer Sophia Flörsch nedover ett av de raskeste partiene på banen, skubber borti en annen bil og mister alt av kontroll på bilen. I nærmere 280 kilometer i timen flyr treffer hun en annen konkurrent, flyr over barrierene og treffer en foto-bunker i vertikal retning med hodet først.

– Jeg husker alt fra krasjen. Jeg var bevisst hvert eneste sekund. Og for meg var det bare bra, sier Sophia Flörsch til Parc Fermé.

Vi skal komme tilbake til detaljer og følelser fra krasjen litt senere. Først vil vi høre hvordan det står til med henne i dag og hvilke tanker hun gjør seg om framtiden.

For hun fortsetter «som før». Trener to ganger hver dag, jobber hardt for å skaffe sponsorer, tar seg av de fleste mediahenvendelser alene eller i samråd med far og trener på simulator så mye hun klarer.

https://parcferme.no/racing/ungguttens-nye-teamsjef-dennis-trenger-all-stotte-han-kan-fa-i-norge/

Teamkollega med norske Dennis

I år har hun også fått en ny teamkamerat. Norske Dennis Hauger. De kjører riktig nok ikke i samme mesterskap, men er begge tilknyttet nederlandske Van Amersfoort Racing.

– Jeg har akkurat hilst på Dennis. En utrolig fin fyr. Teamet synes også han virker å være en bra kar. Han snakket ikke så mye, men. På simtesten den dagen så var han raskest. Han tror jeg kan bli veldig, veldig god, sier hun.

Sophia skal kjøre Formula European Masters, en etterdønning fra europamesterskapet i Formel 3 etter at det i år blir dannet en internasjonal Formel 3-serie sammen med Grand Prix-helgene.

Målet hennes er å kjempe om seiere og være innenfor topp fem sammenlagt. Drømmen er naturlig nok Formel 1. Kanskje om tre-fire år. Men veien er lang. Hun slår gjerne følge med Hauger om de begge skulle klare bragden.

– Jøss, har Norge aldri hatt noen i Formel 1, sier du, svarer hun sjokkert da vi sier at mange nordmenn drømmer om at Hauger en dag har som mål å bli den første nordmannen i det sirkuset.

– La oss håpe det. Selv håper jeg å kjøre Formel 1, men jeg vil ikke være noe backmarker. Jeg vil være konkurransedyktig og bevise at jeg framfor alt at jeg har noe i toppen å gjøre.

Sophia Flörsch. (Foto: Thomas Suer / suer.photo)

Forstod ikke all oppmerksomheten

Hun er seriøs og målrettet i det hun driver med. Fra hun startet med gokart som fireåring, til hun prøvde biler med tak i Storbritannia fra hun var 14. Men det er altså formelbil som gjelder.

Følgertallene steg fra litt over 30.000 til over 200.000 på Instagram. Hun ble overøst med meldinger og lykkeønskninger. På en hendelse hun aldri forstod omfanget av til å begynne med.

– Jeg kunne ikke forstå hvorfor det ble så mye oppmerksomhet. Krasjen føltes ikke så ille for meg. Så fikk jeg se videoen. Da hang det litt mer på greip. Den var stygg. Men det føltes ikke sånn i det hele tatt.

Selv om karrieren tilsynelatende kunne fått en bråstopp når vi nå vender tilbake til Macau i november i fjor. Hun har fått spørsmålene et tusentalls ganger.

– Så du er oppriktig ikke skremt, eller redd for at det…?

– Nei, nei, nei! avbryter hun kontant.

– Ikke i det hele tatt. For det første så var det ikke min feil. Og for det andre, så er jo racing bare moro. Jeg ønsker bare å gjøre alt jeg kan. Jeg kan ikke gå rundt å være redd for dette, sier hun.

https://parcferme.no/racing/forste-operasjon-vellykket-sophia-17-far-stotte-fra-en-hel-bilsportveden/

– Var sikker på at hun var død

Hun pådro seg lettere skader i nakke og rygg, men ikke verre enn at det var «enkelt» for legene å behandle henne, og kun tre uker etterpå var hun tilbake på treningsrommet. Fire andre funksjonærer ble også skadet, men alle skal ha klart seg.

Ei heller noen varige men for Sophia. Kun styrket motivasjon. Selv om det kan være vanskelig å fatte blant de som har sett krasjen fra utsiden. Filmen gikk sin seiersgang på sosiale medier. Og også i Norge ble oppmerksomheten stor, og det ble et samtaleemne under finaleløpet Abu Dhabis Grand Prix uka etterpå.

– Det er faktisk det verste jeg har sett. Jeg holdte på kaste opp da jeg så det. Jeg var sikker på at hun var død, sa Viasport-kommentar Atle Gulbrandsen etter at han hadde sett videoen.

Fortsatt tøft sponsormarked

Også de største stjernene fra Formel 1-sirkuset ga sin oppmerksomhet. I tillegg til titusenvis av andre meldinger og brev.

– Det var helt sinnssykt mye. Så klart, det er stas å få meldinger fra Alonso, Rosberg og de. Utrolig morsomt. Men alle de hyggelige meldingene fra alle andre betydde minst like mye for meg, sier Flörsch.

– Med så mye oppmerksomhet både i internasjonale medier og på sosiale medier - hvordan har det påvirket sponsorjobbingen?

– Det er fortsatt svært vanskelig å skaffe sponsorer. Jeg har ikke mistet noen, men heller ikke klart å få noen nye. Men jeg kan ikke være lei meg for at det fortsatt er vanskelig. Man kan jo ikke forvente at man skal oppleve en slik krasj i utgangspunktet. For meg er det viktigere å vise at jeg fortsatt er normal, kan kjøre fort og vise til resultater. Kanskje det da kan bli lettere å skaffe sponsorer, forteller hun.

Sophia Flörsch fra Formel 3-EM på Red Bull Ring i fjor. (Foto: Thomas Suer / suer.photo)

En heltidsjobb

Pågangen er fortsatt stor, både fra fans og media. Selv i de mest hektiske periodene etter smellen, så klarte hun å håndtere dette. Hun baker det enkelt og greit inn i arbeidshverdagen sin.

Det å jobbe mot den europeiske Formel 3-serien er blitt en heltidsjobb for henne.

– Ja, jeg gikk ut av skolen i fjor og det å studere mens man satser - det virker for tungt. Jeg jobber hver dag med dette. To treningsøkter, så er det mediahenvendelser, sponsorjobbing, mange møter, mange e-poster og mye jobb.

– Gjør du alt dette aleine?

– Jeg gjør mye, men jeg får også veldig god hjelp av pappa. Jeg har ingen fast manager, men han er på en måte min manager, sier hun.

Powered by Labrador CMS