Sivert Svardal.

Derfor har Sivert skaffet seg en helt ny bil til EM

Utenpå ser man ingen forskjell, men under skallet stiller Sivert Svardal med et helt nytt maskineri. Nå forklarer han hvorfor.

Publisert

RALLYCROSS: Førstkommende helg starter EM-sesongen i rallycross. I år som i fjor kjøres dette som et såkalt standalone-løp, det vil si at de ikke deltar i samme arrangement som verdensmesterskapet selv om promotoren er de samme.

RALLYCROSS: Førstkommende helg starter EM-sesongen i rallycross. I år som i fjor kjøres dette som et såkalt standalone-løp, det vil si at de ikke deltar i samme arrangement som verdensmesterskapet selv om promotoren er de samme.

Dette går på den etterhvert klassiske Nyirad-banen i Ungarn, hvor det er RX1 og RX3 som er klassene - for gamle vante kjent som Supercar og Super1600. Fem nordmenn er på plass fordelt på de to klassene.

Bedre motor og annen diff

Én av dem er Sivert Svardal, den 23 år gamle masterstudenten som gir seg selv et siste forsøk i 2023 på å se om det er liv laget for en framtidig internasjonal rallycrosskarriere.

Det Svardal nå kan avsløre inn mot sesongstarten er at bilen han stiller til start med er helt ny. Det vil si, rent estetisk vil ikke den vante tilskuer se noen merkbar forskjell, men det er en helt annen bil under skallet.

– Dette er også en Polo, men altså en nyere og forbedret versjon. Mye av understell er likt, men det er en annen type motor som yter enda mer effekt enn den forrige. Det er også en annen løsning på midt-diff som gjør at bilen skal ha bedre «traction» og starte bedre, sier Svardal via sosiale medier uka før det braker løs i Ungarn.

Nøkternt ambisjonsnivå

Responsen etter å ha fått prøvd bilen skikkelig for sesongpremieren var i alle fall alt annet enn en flopp.

– Testen var meget vellykket! Bilen går som et fly, sier Svardal begeistret.

Her er Svardals nye doning for 2023-sesongen.

Han forsøker å holde seg nøktern til de reelle mulighetene for stor suksess utifra hvilket ambisjonsnivå han setter seg. Samtidig som fjorårets resultat i EM egentlig bare burde bety én ting for årets sesong.

– Det er lett å tenke at vi har mål om medalje etter en 4. plass i fjor, og at vi nå kommer med en forhåpentligvis raskere bil. Men startfeltet i EM er utrolig sterkt, så vi kommer absolutt ikke til å være skuffa hvis det ikke ender opp med medalje. Det vi derimot håper på er å være nærmere de aller beste når det gjelder tempo rundt banen. Så får vi ta et heat av gangen og se hva vi ender opp med, sier Konsmo-gutten.

Foruten Svardal er 2021-mesteren Andreas Bakkerud og Hyundai-fører Hans-Jøran Østreng de to andre i toppklassen. I RX3 stiller det også to nordmenn som vi kan vente skal kjempe høyt oppe. Espen Isaksætre kommer godt forberedt i en høyst potent Audi S1 fra det etterhvert dominerende teamet Volland Racing, mens Jens Hvaal gjør sesongdebut i Rallycross-EM med Skoda Fabia etter at han sjokkerte sirkuset i sin EM-debut i november i fjor ved å bli nummer to i finalen på Nürburgring.

Powered by Labrador CMS