Jens Hvaal fra Nürburgring i fjor høst.

Hyller konkurransen i norsk juniorklasse etter EM-bragden

Han skulle bare måle krefter med EM-eliten, og plutselig viste Jens Hvaal et topptempo på første forsøk. Og med det visste han hva han har i vente i 2023.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det har ikke krydd av nyvinninger blant unge rallycrossførere som vil prøve seg i utlandet de siste årene. Det siste «stjerneskuddet» som har kommet etter de etablerte navnene er muligens Sivert Svardal, som for litt siden konkluderte med at han har ett forsøk igjen i år før han må gjøre opp regnskapet etter treårsplanen sin i Supercars.

RALLYCROSS: Det har ikke krydd av nyvinninger blant unge rallycrossførere som vil prøve seg i utlandet de siste årene. Det siste «stjerneskuddet» som har kommet etter de etablerte navnene er muligens Sivert Svardal, som for litt siden konkluderte med at han har ett forsøk igjen i år før han må gjøre opp regnskapet etter treårsplanen sin i Supercars.

Marius Solberg Hansen har lenge vært den uslepne diamanten i denne disiplinen, men Holmestrand-gutten har bestemt seg for å sikte mot baneracingen for å gi seg selv en sjans til å bygge en langvarig bilsportkarriere.

Dermed er bilen overlatt til andre nære relasjoner i bilsporten som også har noe på en bane å gjøre. Neste mann ut er Jens Hvaal fra Larvik, sønnen av rallycrossveteran og fjorårets ildsjelpris-vinner Even Hvaal, som fram til nå har bygget karrieren sin på crosskart og junior-rallycross i Norge.

– Selv om jeg har kjørt mye junior, så har jeg egentlig ikke vært blant de raskeste før helt på slutten nå, sier Hvaal til Parc Fermé mens han har ledig tid i storefri på Thor Heyerdahl videregående skole i Larvik.

Overrasket seg selv

Bomben smalt imidlertid på Nürburgring på slutten av fjorårssesongen. Solberg Hansens Skoda Fabia er tatt tilbake til Hvaal-familien som også har stått ham nær, og yngstesønnen i familien skulle nå få sjansen i RX3-klassen i Rallycross-EM, de siste par tiårene kjent som både Super1600 og Divisjon 1A.

Tilnærmet surrealistiske scener etter at Jens Hvaal tok en sensasjonell andreplass i RX3-klassen i Tyskland, kun slått av belgiske Kobe Pauwels som regnes som ett av rallycrossportens aller største talenter på mange år.

Det endte med en av de større sensasjonene blant norske rallycrossførere på lang tid, der han på første forsøk kjører seg inn i en finale og attpåtil ender på en andreplass. I et løp hvor han bare skulle ta «tempen» på seg selv for å se om han hadde noe å gjøre i dette sirkuset for 2023-sesongen.

– Vi hadde ingen tider å sammenlikne med, så jeg hadde bare et lite håp om å kjøre semifinale. Men det viste seg at tempoet kom mye kjappere enn hva jeg var forberedt på, sier 18-åringen.

Hvaals resultater er også gode skussmål i retning norsk rallycross og rekrutteringen som gjøres i juniorcupen. I forbindelse med Fair Race-stipendet i fjor presiserte også den store stipendvinneren Sindre Haug hvilken verdi og hvilket nivå juniorklassen har bydd på - spesielt med Hvaal som en målestokk for dem etter den sensasjonelle pallplassen i EM.

Jens Hvaal med sin Honda Civic fra norgescupen for juniorer på Finnskogbanen i fjor. Ifølge Jens selv var ikke overgangen til en Super 1600-bil så stor som han hadde blitt advart mot på forhånd.

Ingen stor overgang

Og det samme kan Hvaal selv skrive under på.

– Nivået i juniorklassen er kjempehøyt generelt. Jeg ble også forberedt på at det kom til å være en stor overgang fra juniorbilen til EM-bilen. Helt ærlig syns jeg ikke forskjellen var så stor. Litt kanskje, men de hadde forberedt meg på et større helvete med mye stivere bil og så videre. Men den var enklere enn jeg trodde, slår Hvaal fast.

Planen er derfor satt. Full EM-satsing, men også full NM-sesong. NM-runden på hjemmebanen på Grenland kolliderer med den portugisiske EM-runden, noe som skaper et dilemma. Dermed blir det opptil mesterskapsstillingen på det kommende tidspunktet som avgjør om man må reise fem mil eller 300 mil.

Deltakelsen i EM har uansett ikke skremt han. I alle fall ikke ute på banen.

– I Tyskland hadde jeg forberedt meg på å ikke legge press på meg sjøl. Når jeg lukker igjen døra på bilen, så er det ikke så mye å tenke. Klart, det kribler jo litt - men jeg var mer stressa før løpet, med tanke å papirer og slik. Fytti helsikke...

Espen Isaksætre har kjørt denne bilen, en Peugeot 208, i en årrekke. I år skal den benyttes av Jens Hvaal i NM, mens han bruker Skoda Fabia i EM.

Sesongstart midt i eksamen

Men utenom en satsing både på EM og i NM, så har han skole å tenke på. For Hvaal går nå siste året i studiespesialiserende retning, kjent som allmennfag, og planlegger også studier i framtiden. I tillegg venter militæret på ham neste år. Han får med andre ord litt å tenke på.

– Etter at jeg var på sesjon s har de prøvd å legge det opp sånn at jeg kan bli plassert nær en flyplass som gjør det enklere når man får fri. Men da får man heller ikke så mye tid til testing og slike ting. For eksempel i år, til den første EM-runden i Ungarn så har jeg eksamen både fredag og mandag. Det betyr at jeg må komme meg ned til Ungarn natt til lørdag, også må jeg dra fra banen seinest klokken seks på søndag kveld for å rekke hjem. Det blir jo litt trafikk, poengterer han.

Avskriver rally

Samtidig har han et edruelig forhold til hva som venter ham i år, med sensasjonsløpet på Nürburgring i bakhodet. For selv om han hamlet opp med den beintøffe europaeliten, så blir det noe annet når alle starter på blanke ark igjen.

– Jeg vet godt hvor stor forskjell det er på ett løp og en hel sesong. Så jeg har ingen forventninger om å vinne, men har lyst å kjempe med de andre så mye jeg kan. Planen blir, forhåpentligvis, kjøre her ett år til neste år før vi ser framover.

En ting er han i alle fall sikker på; i motsetning til hva del andre rallycrossutøvere har gjort, så blir ikke rally er noen alternativ karrierevei. Det fikk han smake på under Romjulsrally på Elverum for drøye to år siden.

– Det gikk dårlig, det. Det endte på taket etter tre etapper. Så da har jeg avskrevet det. Det ble bare styr, sier Hvaal.

Powered by Labrador CMS