Oskar Sandberg (f.h.) og Sindre Setsaas feirer sammen med sin tyske teamkollega Daniel Zils etter én av flere klasseseiere i fjor. I år må Sandberg og Zils kjempe mot Setsaas om årets gull.

Den norsk deltagelsen i årets første NLS-runde:

Enkel målsetning for 2023 — nå skal Oskar forsvare fjorårets tittel

Til helgen starter det tyske langdistansemesterskapet på Nürburgring, ellers forkortet til NLS. Og i kjent stil er det selvsagt alltid noe norsk deltagelse rundt det «grønne helvete».

Publisert Sist oppdatert

RACING: Denne helgen er det Dennis Olsen, Sindre Setsaas og Oskar Sandberg som bærer de norske fargene, og i år har det skjedd en stor endring blant den norske duoen som forrige sesong sikret gullet i sin klasse.

RACING: Denne helgen er det Dennis Olsen, Sindre Setsaas og Oskar Sandberg som bærer de norske fargene, og i år har det skjedd en stor endring blant den norske duoen som forrige sesong sikret gullet i sin klasse.

For mens Dennis Olsen er opptatt med å rase rundt Ringen i sin Porsche GT3-bil for Rutronik Racing-teamet, skal Oskar Sandberg forsvaret fjorårets tittel, uten Setsaas ved sin side.

Mener lagsjef fortjener lojalitet

— I år har Sindre dessverre valgt å ta en annen vei enn det jeg har gjort, vi har vært i diskusjon om å flytte på oss begge to men, hvorfor skal jeg gå til et B-team når jeg allerede kjører i A-teamet, spør Sandberg seg i det Parc Fermé tar temperaturen på han før sesongstarten.

Bak rattet av denne bilen skal Oskar fortsette sitt NLS-eventyr.

— Sjefen for Adrenalin Motorsport har investert såpass mye tid og penger på at vi skulle ta den tittelen i fjor at han fortjener lojaliteten vi gir.

For Sandbergs del handlet det også om andre kriterier. Det andre teamet kunne ikke levere etter de forventingene han satt med, og da var valget enkelt.

— Jeg vil kjøre for et team som vet hvordan de vinner løp, og de vet hvordan man skal vinne titler, og jeg kan kjøre med startnummer én, og det er jo litt spesielt, følger han opp.

Oskar Sandberg antar han har holdt på med racing i over 20 år nå, hvor av ti av de er tilbragt i Tyskland rundt verdens lengste racerbane. De siste årene har også Sandberg brukt i de mindre klassene for produksjonsbiler kontra hans norske motparter, Christian Krognes og Dennis Olsen, som begge har deltatt i SP9-klassen – bedre kjent som GT3.

— Det er helt høl i huet

Noe som er spesielt med kjøringen til Sandberg er budsjettet han gjør det på. For de siste ti årene han har vært i Tyskland har han ikke brukt en krone for å kunne delta. Han regner med at han vil kunne holde på slik i enda ti år så lenge han leverer gode resultater. Men ambisjonene er klare.

— Hver eneste oktober er målet å kjøre en GT-bil neste år, om det er GT3 eller Porsche Cup eller Cayman GT4, eller en annen GT4-bil. Men i oktober så er målet alltid å ha en kontrakt på en GT-bil. Men jeg har ikke med meg noe penger. Jeg kjører bare på «performance», forklarer han.

Problematikken er enkel. Sandberg mener selv han er mer enn god nok til å kjøre racerbil, og erfaringen er det ingenting å si på. Faktisk så har han opptil flere ganger signert og blitt enige om avtaler med team, kun for at kontrakten raser sammen da det dukker opp førere med mer penger.

Nå handler det om å være på riktig plass til riktig tid.

— Problemet er at jeg kan ikke betale regningen, jeg kan ikke betale for å kjøre. Når man har vært i gamet her nede, og har kjørt gratis i så mange år - da begynner jeg ikke nå med å begynne å betale. Det er helt høl i huet, sier han klokkeklart og fortsetter:

— Til nå har jeg kjørt runderekorder, til nå har jeg vunnet løp i klassene jeg har kjørt. Til nå handler det om å være på riktig plass til riktig tid.

Powered by Labrador CMS