Lewis Hamilton tok starten, og virket lenge å være en svært avgjørende manøver. Så kom sikkerhetsbilen få runder før slutt og snudde opp ned på alt.

FIA avviser protestene – nå lukter det appell fra Mercedes

Løpsledelsen forklarer bakgrunnen for valget som har skapt høylytte diskusjoner både i Abu Dhabi og resten av verden forøvrig. Mercedes ser neppe ut til å slå seg til ro med avgjørelsen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Det har vært noen dramatiske timer etter at Max Verstappen ble feiret som årets F1-verdensmester. To protester fra Mercedes er nå imidlertid avvist og resultatet står seg enn så lenge.

Verstappen passerte Hamilton på den siste runden av løpet, etter at løpsleder Michael Masi tok den noe kontroversielle avgjørelsen om å restarte løpet rett etter at han hadde latt de fem førerne, som lå en runde bak Hamilton og Verstappen, passere sikkerhetsbilen.

Hamilton hadde en komfortabel ledelse bak sikkerhetsbilen, og var på vei mot sin åttende VM-tittel, da Red Bull tok inn Verstappen og satte myke dekk på bilen til nederlenderen. Det ga Verstappen en enorm fordel da løpet ble restartet med bare en runde igjen.

Mercedes la inn to protester etter løpet, en mot at reglene ved sikkerhetsbil ikke ble fulgt, og en mot at Verstappen skal ha passert Hamilton mens de lå bak sikkerhetsbilen og ventet på restarten.

Nå er begge avvist av dommerne.

Michael Masi, løpsleder i Formel 1.

Det er artikkel 48.12 i sportsreglementet som dekker prosedyren under sikkerhetsbil og sier at «med mindre løpsleder fortsatt mener at det er nødvendig med sikkerhetsbil – kan man, så snart siste bil som er passert med en runde har passert lederen, la sikkerhetsbilen gå tilbake til pitlane ved avslutningen av neste runde.»

Ettersom alle de fem bilene fikk tillatelse til å passere sikkerhetsbilen på runde 57, skulle sikkerhetsbilen gått inn på neste runde – altså 58 – og ikke på 57 slik den endte opp med å gjøre.

Dommerne argumenterte imidlertid for at en annen del av reglementet – 15.3 – som gir løpsleder retten til å overstyre reglene – også bruken av sikkerhetsbil.

Dette er imidlertid en avgjørelse som Mercedes kan velge å ta videre til FIAs internasjonale domstol, og ikke lenge etter at avgjørelsen var offentlig signaliserer Mercedes nå at de har en intensjon om å appellere avgjørelsen. De har 96 timer på seg til å komme med en endelig beslutning.

Protesten mot at Verstappen skulle ha passert Hamilton bak sikkerhetsbilen, ble avvist på bakgrunn av at dommerne mente at nederlenderen slapp seg tilbake i god tid før restarten.

Powered by Labrador CMS