Lewis Hamilton.

Mercedes har lagt inn protest på FIA etter finalen

Teamet setter alle kluter til for å få vurdert hvorvidt restarten på slutten ble gjort etter regelboka.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Mercedes-teamet reagerer på måten FIA gjennomførte restarten av Abu Dhabi Grand Prix på etter at sikkerhetsbilen kom ut som følge av Nicholas Latifis krasj fem runder før slutt.

Mannskapet brukte fire av rundene på å rydde opp, og sikkerhetsbilen ble kalt inn med én runde igjen av løpet. Denne en runden var nok til at Max Verstappen kom seg forbi Lewis Hamilton og sikret VM-gullet i ett av Formel 1-historiens mest dramatiske begivenheter og sesonger noen sinne.

Dette vil nå Mercedes prøve ut, og en formell protest mot FIA er nå lagt.

Situasjonen som oppstod under sikkerhetsbilen var at Max Verstappen umiddelbart gikk inn i pit for å sette på soft-dekk for å ha raskere og friskere dekk mot slutten av løpet. Men med det ga han fra seg også posisjoner på banen, riktig nok av biler som allerede var tatt igjen med en runde.

Normal prosedyre under sikkerhetsbil er at biler som er tatt igjen blir sluppet forbi og kunne ta igjen sin tapte runde før sikkerhetsbilen går inn. Men feltet fikk først beskjed om at biler som var tatt igjen ikke fikk lov til å ta igjen runden sin, men i stedet forbli på plassene de lå på.

Her var gapet såpass stort at det ville svekket sjansene til Verstappen betydelig å kunne ta inn på Hamilton med kun én runde igjen.

Så kom kontrabeskjeden fra løpsledelsen om at bilene mellom Hamilton og Verstappen likevel kunne bli sluppet forbi. Dette skapte enorme reaksjoner også direkte på sendingen hvor meldingene haglet mellom Mercedes og løpsledelsen. I mellomtiden hadde også Red Bull tidlig reagert på at bilene fikk beskjed om ikke å passere.

Kaoset var et faktum, og løpet ble restartet med en runde igjen - med Verstappen hakk i hel på Hamilton. Utfallet av dette er nå allerde

Det er paragraf 48.8 og 48.12 i sportsreglementet som Mercedes har lagt til grunn for protesten. I 48.8 heter det at «ingen førere kan kjøre forbi en annen på banen, inkludert sikkerhetsbilen, fram til man passerer linjen (se paragraf 5.3) for første gang etter at sikkerhetsbilen har returnert til pit», mens 48.12 sier at «de bilene som har blitt tatt igjen av lederen vil bli bedt om å passere bilene på lederrunden og sikkerhetsbilen».

Parc Fermé kommer tilbake med mer...

Powered by Labrador CMS