
Formel 1-drømmen til Andretti lever enda – vil melde på eget team til 2024-sesongen
Etter at det ble klart at Andretti Autosport ikke skulle kjøpe opp Alfa Romeo-teamet trodde mange at det ville bli slutten på et Andretti-«comeback» i Formel 1. Helt til nå.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
FORMEL 1: Tidligere Formel 1-fører Michael Andretti har gjort stor suksess i den amerikanske motorsportverden etter at han la opp sin førerkarriere. Etter å ha tatt over Forsythe Green Racing i 2003 har Andretti-navnet deltatt i mange mesterskap som lag.
Andretti Autosport, som laget ble omdøpt til i 2009, har involvert seg i en rekke mesterskap de siste 10 årene. Med mest kjent deltagelse i IndyCar har også laget vært involvert i amerikansk rallycross og Formel E. Nå ønsker de å fortsette eventyret i Formel 1.
Tidligere Formel 1-mester Mario Andretti skriver på Twitter fredag kveld at hans sønn, Michael Andretti har søkt om å kunne få melde på ett eget Formel 1-team i 2024.
Michael has applied to the FIA to field a new F1 team starting in 2024. His entry, Andretti Global, has the resources and checks every box. He is awaiting the FIA's determination.
— Mario Andretti (@MarioAndretti) February 18, 2022
– Michael har søkt til FIA om å melde på et nytt F1-team i 2024. Hans påmelding, «Andretti Global» har ressursene og sjekker alle bokser. Han venter på FIAs avgjørelse, sier Mario Andretti.
I fjor høst var det ryktet at Andretti ville kjøpe og ta over Alfa Romeo-teamet og Sauber-selskapet. Men etter å ha møtt sterk motstand fra hovedaksjonær, Finn Rausing ble det ingen kjøp for det amerikanske laget.
Skulle «Andretti Global» bli godkjent av FIA og få muligheten til å delta i 2024-sesongen vil laget nyte godt av økende amerikansk interesse. Formel 1 har fått stor oppmerksomhet gjennom sin egne Netflix-serie «Drive to Survive» som i teorien kan hjelpe med å øke inntektene til teamet.
En utfordring Andretti vil møte er at hans nyoppstartede team må betale 200 millioner dollar i påmeldingsavgift. Denne avgiften ble introdusert i den nye Concord-avtalen Formel 1-teamene og FIA ble enige om i 2020 og er ment for å beskytte verdien av de andre lagene.