Hard Rock Stadium sett fra luften er hjemme til årets femte Formel 1-runde.

Første Formel 1-løp i Miami — dette bør du merke deg før helgens løp

Palmetrær, iguaner og en falsk marina er bare en brøkdel av det som definerer Formel 1s første tur til Miami. Parc Fermé guider deg til noen av de viktigste punktene før helgens løp.

Publisert

FORMEL 1: Etter et kort opphold i det europeiske kontinent bærer Formel 1-sirkuset av sted over dammen der de blir introdusert til en splitter ny Grand Prix-bane. Miami Grand Prix er en drøm Liberty Media har hatt siden siden de overtok sporten i 2017, men endelig etter lang tid med prøving og feiling er løpet klart.

Det har vært en smertefull prosess for Formel 1 å arrangere løp i Miami. Stor motstand fra naboer der løpet tidligere har vært planlagt har skrinlagt ideen om et Grand Prix i sentrum av storbyen. Det var lenge uvisst om det noen gang kom til å bli noe av løpet i det hele tatt.

Selv om Formel 1-interessen i USA tidligere har blitt beskrevet som svak, er faktisk Miami Grand Prix den ellevte Formel 1-banen som det vil bli kjørt Grand Prix-løp på i USA. Det blir det andre løpet i landet, men også det tredje løpet i Nord-Amerika.

Geografisk utfordrende

Florida er kjent for amerikanerne som en stat med svært varierende vær. Værmeldingen kan sjeldent stoles på rundt sommertider da turbulente lav- og høytrykk ofte drar med seg regn over staten. Mange av beboerne i Florida mener det ikke er uvanlig at det regner litt hver dag på sommeren.

Det betyr at man aldri kan avskrive en regnskur eller to selv om det meldes om klarvær. Det beste eksempelet på det i nyere tid er IndyCar-finalen i St. Petersburg i 2020. Kort sagt, det regnet fra klar himmel.

Apex Circuit Design, som tegnet banen, har spesialdesignet avløp som egner seg for det varierende været. De har og kompensert for at banen sitter så nærme havnivået.

Med andre ord er det godt mulig den falske marinaen i sving seks til åtte faktisk vil inneholde noe vann i løpet av helgen.

Dyreliv er heller ikke å fraskrive under Miami Grand Prix. Bakstrekka hvor førerne er ryktet å nå opp mot 320 kilometer i timen ligger parallelt med en elv kalt Snake Creek. I dette området befinner det seg vanligvis ville grønne iguaner som kan vokse opp til nesten to meter og veie opp til ti kilo.

Arrangørene har iverksatt tiltak for å unngå at disse dyrene ikke klatrer opp i trærne rundt banen og faller i hodet på førerne.

Kan bli viktig vendepunkt

Løpet i helgen kan bli svært viktig for regjerende konstruktørmester Mercedes. Teamet melder at de kommer med nye oppgraderinger til årets bil og at de planlegger å eksperimentere med de nye komponentene denne helgen.

George Russell på Imola-banen der han kjørte inn til en fjerdeplass.

Mercedes startet virkelig sesongen på bakfoten. De har slitt nærmest hvert eneste løp, og teamsjef Toto Wolff har utalt at bilen ikke er en verdensmester verdig. Til tross for de store utfordringene med porpoising har holdbarheten i bilen vært god nok til å holde teamet på en tredjeplass i Konstruktør-VM.

Andrew Shovlin som er sjefsingeniør i teamet mener at det er en trinnvis prosess og at det neppe vil løses gjennom én stor oppgradering. Teamsjef, Toto Wolff føler at det finnes et stort potensiale i W13-bilen men at laget mangler nøkkelen til å hente det frem.

Høye snitthastigheter

Banen vil ha tre DRS-soner og det er forventet at kvalifiseringstidene vil ligge rundt ett og et halvt minutt. Det vil si den potensiale snitthastigheten vil være rundt 223 kilometer i timen per runde.

De beste forbikjøringsmulighetene vil være i enden av hver DRS-sone i sving 11 og 17. Det er litt mer usikkert hvor enkelt det blir inn mot sving én. På starten er det ikke utenkelig at man også vil se førere forsøke på forbikjøringer allerede i sving fire.

Monegaskeren Charles Leclerc som kjører for Ferrari går inn mot helgens løp som VM-lederen, 27 poeng foran Red Bulls Max Verstappen. Dekkblandingen til helgens løp består av det harde C2-dekket, C3 og det myke C4-dekket.

Powered by Labrador CMS